Laajennetun todellisuuden oppimispeli ammatillisessa koulutuksessa

Laajennetun todellisuuden teknologiat ovat kehittyneet ja niiden käyttö yleistynyt koulutuksessa. Myös opiskelijoiden odotukset opetukselle ovat muuttuneet, joten uusien teknologisten oppimissovellusten kehittämisestä ollaan kiinnostuneita. Vielä on vähemmän tutkimusta toiselle asteelle sijoittuvist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yli-Kojola, Kaisa
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98077
Description
Summary:Laajennetun todellisuuden teknologiat ovat kehittyneet ja niiden käyttö yleistynyt koulutuksessa. Myös opiskelijoiden odotukset opetukselle ovat muuttuneet, joten uusien teknologisten oppimissovellusten kehittämisestä ollaan kiinnostuneita. Vielä on vähemmän tutkimusta toiselle asteelle sijoittuvista oppimispeleistä, jotka toimivat eri laitekannoilla. Tämän tutkimuksen aiheena oli tarkastella AR- ja VR-teknologioita hyödyntävää oppimispeliä sen kehittäneiden projektin jäsenten näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat pelin kehittäjien näkemykset oppimispelin hyödyistä ja sovellusmahdollisuuksista sekä minkälaisia kokemuksia projektin jäsenillä oli projektityöskentelystä ja projektin tuloksista. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimukseen osallistui viisi oppilaitoksen edustajaa ja kaksi peliä kehittäneen yrityksen edustajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistuneiden mukaan oppimispeli vahvistaa opiskelun ja käytännön välistä yhteyttä ja pelillisyys ja saavutettavuus hyödyttävät opetusta ja oppimista. Peli tarjoaa opiskelijoille uusia kokemuksia sekä lisää ammattialan vetovoimaisuutta. Projektin jäsenet kokivat projektissa haasteita, mutta keksivät kehitysehdotuksia projektitoiminnalle. Osallistujilla esiintyi myös näkemyseroja liittyen käytettyihin laitteisiin ja pelillisyyden määrään. Tutkimus tuotti informaatiota vastaavanlaisia projekteja varten, sekä ideoita ja kokemuksia, joista voisi oppia ja hyötyä.