Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa olevilla varhaiskasvatuksen opettajilla on tiimin pedagogisesta johtaj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaperi, Meri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97980
_version_ 1826225708466176000
author Kaperi, Meri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaperi, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaperi, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaperi, Meri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa olevilla varhaiskasvatuksen opettajilla on tiimin pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työelämässä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla huhti-kesäkuun 2024 aikana. Tutkimukseen osallistujat olivat kasvatustieteen kandidaatteja tai sosionomeja, joilla on varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus. Tutkimukseen osallistujia oli yhteensä 17. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä refleksiivisellä temaattisella analyysilla. Tulokset osoittivat, että ammatin induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat olivat yhtäältä kokeneet tiimin pedagogisen johtajuuden toteutuneen yhteistyössä ja toisaalta kokeneet jäävänsä yksin tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttamisessa. Tiimin pedagoginen johtajuus yhteistyönä konkretisoitui vastuun jakamisena, yhteisenä keskusteluna tiimissä ja eri muodoissa saatuna tukena, kun taas opettajan yksinäisyys tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttajana konkretisoitui tiimin osallistumisen puutteena, tiimin sisäisinä vuorovaikutuksen haasteina sekä tuen kaipuuna. Tutkimuksen tulosten valossa ammatin induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttamiseen tiimin muiden jäsenten osallistumista, tiimin jäsenten välistä toimivaa vuorovaikutusta sekä monipuolista tukea, erityisesti opettajakollegoilta ja päiväkodin johtajalta.
first_indexed 2024-11-01T21:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaperi, Meri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-01T07:01:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-01T07:01:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97980", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 varhaiskasvatuksen\nopettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa olevilla varhaiskasvatuksen opettajilla on tiimin pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin\nkyselylomakkeen avulla huhti-kes\u00e4kuun 2024 aikana. Tutkimukseen osallistujat olivat kasvatustieteen kandidaatteja tai sosionomeja, joilla on varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus. Tutkimukseen osallistujia oli yhteens\u00e4 17. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 refleksiivisell\u00e4 temaattisella analyysilla. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 ammatin induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat olivat yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 kokeneet tiimin pedagogisen johtajuuden toteutuneen yhteisty\u00f6ss\u00e4 ja toisaalta kokeneet j\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 yksin tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttamisessa. Tiimin pedagoginen johtajuus yhteisty\u00f6n\u00e4 konkretisoitui vastuun jakamisena, yhteisen\u00e4 keskusteluna tiimiss\u00e4 ja eri muodoissa saatuna tukena, kun taas opettajan yksin\u00e4isyys tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttajana konkretisoitui tiimin osallistumisen puutteena, tiimin sis\u00e4isin\u00e4 vuorovaikutuksen haasteina sek\u00e4 tuen kaipuuna. Tutkimuksen tulosten valossa ammatin induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttamiseen tiimin muiden j\u00e4senten osallistumista, tiimin j\u00e4senten v\u00e4list\u00e4 toimivaa vuorovaikutusta sek\u00e4 monipuolista tukea, erityisesti opettajakollegoilta ja p\u00e4iv\u00e4kodin johtajalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-11-01T07:01:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-01T07:01:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiimin pedagoginen johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatin induktiovaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan pedagoginen johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411016829", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97980
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b4af211-cec4-4fbf-9d4f-37081b1e6020\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411016829.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaperi, Meri Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta tiimin pedagoginen johtajuus ammatin induktiovaihe opettajan pedagoginen johtajuus Aikuiskasvatus Adult Education 102 varhaiskasvatus johtajuus tiimityö päiväkodit johtaminen pedagogiikka varhaiskasvatuksen opettajat opettajat pedagoginen johtaminen
title Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
title_full Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
title_fullStr Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
title_full_unstemmed Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
title_short Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
title_sort ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
title_txtP Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
topic tiimin pedagoginen johtajuus ammatin induktiovaihe opettajan pedagoginen johtajuus Aikuiskasvatus Adult Education 102 varhaiskasvatus johtajuus tiimityö päiväkodit johtaminen pedagogiikka varhaiskasvatuksen opettajat opettajat pedagoginen johtaminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammatin induktiovaihe johtajuus johtaminen opettajan pedagoginen johtajuus opettajat pedagogiikka pedagoginen johtaminen päiväkodit tiimin pedagoginen johtajuus tiimityö varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97980 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411016829
work_keys_str_mv AT kaperimeri ammatininduktiovaiheessaolevienvarhaiskasvatuksenopettajienkokemuksiatiiminpedagogise