Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa olevilla varhaiskasvatuksen opettajilla on tiimin pedagogisesta johtaj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaperi, Meri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97980
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa olevilla varhaiskasvatuksen opettajilla on tiimin pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työelämässä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla huhti-kesäkuun 2024 aikana. Tutkimukseen osallistujat olivat kasvatustieteen kandidaatteja tai sosionomeja, joilla on varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus. Tutkimukseen osallistujia oli yhteensä 17. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä refleksiivisellä temaattisella analyysilla. Tulokset osoittivat, että ammatin induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat olivat yhtäältä kokeneet tiimin pedagogisen johtajuuden toteutuneen yhteistyössä ja toisaalta kokeneet jäävänsä yksin tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttamisessa. Tiimin pedagoginen johtajuus yhteistyönä konkretisoitui vastuun jakamisena, yhteisenä keskusteluna tiimissä ja eri muodoissa saatuna tukena, kun taas opettajan yksinäisyys tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttajana konkretisoitui tiimin osallistumisen puutteena, tiimin sisäisinä vuorovaikutuksen haasteina sekä tuen kaipuuna. Tutkimuksen tulosten valossa ammatin induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttamiseen tiimin muiden jäsenten osallistumista, tiimin jäsenten välistä toimivaa vuorovaikutusta sekä monipuolista tukea, erityisesti opettajakollegoilta ja päiväkodin johtajalta.