Loppukäyttäjien haasteet Salesforce CRM -järjestelmän käyttöönotossa

The purpose of this study was to determine, through the experiences of project managers, what difficulties end users encountered during Salesforce implementation projects. Project managers often face various challenges in their projects, which can be related to both technical and human factors, such...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korpi, Samuli
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97805
_version_ 1826225726272045056
author Korpi, Samuli
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korpi, Samuli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korpi, Samuli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korpi, Samuli
datasource_str_mv jyx
description The purpose of this study was to determine, through the experiences of project managers, what difficulties end users encountered during Salesforce implementation projects. Project managers often face various challenges in their projects, which can be related to both technical and human factors, such as personnel training and resistance to change. Salesforce is one of the leading CRM systems on the market, and its versatility allows customization to meet the needs of different organisations, but it also brings significant challenges for project management. The study used qualitative methods and consisted of a literature review and an empirical part. The literature review examined previous studies and theories on CRM systems, cloud service implementation, and project management. The empirical part involved thematic interviews that enabled the collection of in-depth information on end-users' experiences and perspectives. The interview data were analysed using content analysis to identify key themes and findings. The results of the study showed that end-users' technical skills, motivation, and participation in the various phases of the project are critical factors for successful system implementation. End-user engagement and active participation during the project are decisive factors in the adoption of new technologies. The study also highlighted the importance of effective change management and communication. It is essential for organisations to provide ongoing support and training to end-users to help them enhance their skills in using the system. This includes regular updates to the system and training sessions to keep end-users informed about the latest features and best practices. Additionally, actively listening to end-user feedback is a crucial part of the implementation process, enabling project teams to continually improve and adapt the system to better meet user needs. Based on the study, organisations and project managers could develop better project management practices that support end-users' motivation, learning, and commitment to adopting new technologies. Particularly, the need to develop user-centred training methods and change management models emerged as key areas for improvement. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää loppukäyttäjien kohtaamia haasteita Salesforcen käyttöönottoprojekteissa projektipäälliköiden kokemusten perusteella. Projektipäälliköt kohtaavat projekteissaan usein monenlaisia haasteita, jotka voivat liittyä niin teknisiin kuin inhimillisiinkin tekijöihin, kuten henkilöstön koulutukseen ja muutosvastarintaan. Salesforce on yksi markkinoiden johtavista CRM-järjestelmistä, ja sen monipuolisuus mahdollistaa räätälöinnin eri organisaatioiden tarpeisiin, mutta tuo samalla mukanaan merkittäviä haasteita projektinhallinnalle. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä, ja se koostui kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä osasta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin aiempia tutkimuksia ja teorioita CRM-järjestelmistä, pilvipalveluiden käyttöönotosta ja projektinhallinnasta. Empiirisen osan teemahaastattelut mahdollistivat syvällisen tiedon keräämisen loppukäyttäjien kokemuksista ja näkemyksistä. Haastattelujen data analysoitiin erityisesti sisällönanalyysin avulla, jotta voitiin tunnistaa keskeiset teemat ja havainnot. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että loppukäyttäjien tekninen osaaminen, motivaatio ja osallistuminen projektin eri vaiheisiin ovat kriittisiä tekijöitä järjestelmän onnistuneessa käyttöönotossa. Loppukäyttäjien sitoutuminen ja aktiivinen osallistuminen projektin aikana ovat ratkaisevia tekijöitä uuden teknologian omaksumisessa. Tutkimuksessa korostui myös muutosjohtamisen ja viestinnän tehokkuuden merkitys. Organisaatioiden on tärkeää tarjota jatkuvaa tukea ja koulutusta loppukäyttäjille, jotta he voivat kehittyä järjestelmän käytössä. Tämä sisältää järjestelmän säännöllistä päivittämistä sekä koulutuksia, jotka auttavat loppukäyttäjiä pysymään ajan tasalla järjestelmän uusista ominaisuuksista ja parhaista käytänteistä. Loppukäyttäjien palautteen aktiivinen kuunteleminen on myös olennainen osa käyttöönottoprosessia, ja sen avulla projektiryhmät voivat mahdollistaa järjestelmän jatkuvan parantamisen ja mukauttamisen käyttäjien tarpeiden mukaisesti. Tutkimuksen perusteella organisaatiot ja projektipäälliköt voisivat kehittää parempia käytäntöjä projektinhallintaan, jotka tukevat loppukäyttäjien motivaatiota, oppimista ja sitoutumista uuden teknologian omaksumisessa. Erityisesti tarve kehittää käyttäjäkeskeisiä koulutusmenetelmiä ja muutosjohtamisen malleja nousi esiin keskeisinä kehityskohteina.
first_indexed 2024-10-29T21:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korpi, Samuli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-10-29T08:28:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-10-29T08:28:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97805", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to determine, through the experiences of project managers, what difficulties end users encountered during Salesforce implementation projects. Project managers often face various challenges in their projects, which can be related to both technical and human factors, such as personnel training and resistance to change. Salesforce is one of the leading CRM systems on the market, and its versatility allows customization to meet the needs of different organisations, but it also brings significant challenges for project management. The study used qualitative methods and consisted of a literature review and an empirical part. The literature review examined previous studies and theories on CRM systems, cloud service implementation, and project management. The empirical part involved thematic interviews that enabled the collection of in-depth information on end-users' experiences and perspectives. The interview data were analysed using content analysis to identify key themes and findings. The results of the study showed that end-users' technical skills, motivation, and participation in the various phases of the project are critical factors for successful system implementation. End-user engagement and active participation during the project are decisive factors in the adoption of new technologies. The study also highlighted the importance of effective change management and communication. It is essential for organisations to provide ongoing support and training to end-users to help them enhance their skills in using the system. This includes regular updates to the system and training sessions to keep end-users informed about the latest features and best practices. Additionally, actively listening to end-user feedback is a crucial part of the implementation process, enabling project teams to continually improve and adapt the system to better meet user needs. Based on the study, organisations and project managers could develop better project management practices that support end-users' motivation, learning, and commitment to adopting new technologies. Particularly, the need to develop user-centred training methods and change management models emerged as key areas for improvement.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 loppuk\u00e4ytt\u00e4jien kohtaamia haasteita Salesforcen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoprojekteissa projektip\u00e4\u00e4llik\u00f6iden kokemusten perusteella. Projektip\u00e4\u00e4llik\u00f6t kohtaavat projekteissaan usein monenlaisia haasteita, jotka voivat liitty\u00e4 niin teknisiin kuin inhimillisiinkin tekij\u00f6ihin, kuten henkil\u00f6st\u00f6n koulutukseen ja muutosvastarintaan. Salesforce on yksi markkinoiden johtavista CRM-j\u00e4rjestelmist\u00e4, ja sen monipuolisuus mahdollistaa r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6innin eri organisaatioiden tarpeisiin, mutta tuo samalla mukanaan merkitt\u00e4vi\u00e4 haasteita projektinhallinnalle. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin laadullisia menetelmi\u00e4, ja se koostui kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisest\u00e4 osasta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin aiempia tutkimuksia ja teorioita CRM-j\u00e4rjestelmist\u00e4, pilvipalveluiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notosta ja projektinhallinnasta. Empiirisen osan teemahaastattelut mahdollistivat syv\u00e4llisen tiedon ker\u00e4\u00e4misen loppuk\u00e4ytt\u00e4jien kokemuksista ja n\u00e4kemyksist\u00e4. Haastattelujen data analysoitiin erityisesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla, jotta voitiin tunnistaa keskeiset teemat ja havainnot. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 loppuk\u00e4ytt\u00e4jien tekninen osaaminen, motivaatio ja osallistuminen projektin eri vaiheisiin ovat kriittisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n onnistuneessa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa. Loppuk\u00e4ytt\u00e4jien sitoutuminen ja aktiivinen osallistuminen projektin aikana ovat ratkaisevia tekij\u00f6it\u00e4 uuden teknologian omaksumisessa. Tutkimuksessa korostui my\u00f6s muutosjohtamisen ja viestinn\u00e4n tehokkuuden merkitys. Organisaatioiden on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarjota jatkuvaa tukea ja koulutusta loppuk\u00e4ytt\u00e4jille, jotta he voivat kehitty\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n s\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 koulutuksia, jotka auttavat loppuk\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 pysym\u00e4\u00e4n ajan tasalla j\u00e4rjestelm\u00e4n uusista ominaisuuksista ja parhaista k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4. Loppuk\u00e4ytt\u00e4jien palautteen aktiivinen kuunteleminen on my\u00f6s olennainen osa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoprosessia, ja sen avulla projektiryhm\u00e4t voivat mahdollistaa j\u00e4rjestelm\u00e4n jatkuvan parantamisen ja mukauttamisen k\u00e4ytt\u00e4jien tarpeiden mukaisesti. Tutkimuksen perusteella organisaatiot ja projektip\u00e4\u00e4llik\u00f6t voisivat kehitt\u00e4\u00e4 parempia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 projektinhallintaan, jotka tukevat loppuk\u00e4ytt\u00e4jien motivaatiota, oppimista ja sitoutumista uuden teknologian omaksumisessa. Erityisesti tarve kehitt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4keskeisi\u00e4 koulutusmenetelmi\u00e4 ja muutosjohtamisen malleja nousi esiin keskeisin\u00e4 kehityskohteina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-10-29T08:28:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-10-29T08:28:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Loppuk\u00e4ytt\u00e4jien haasteet Salesforce CRM -j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202410296658", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97805
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab726e34-79be-4a11-a6b8-620d248bfd7d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202410296658.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korpi, Samuli Loppukäyttäjien haasteet Salesforce CRM -järjestelmän käyttöönotossa Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
title Loppukäyttäjien haasteet Salesforce CRM -järjestelmän käyttöönotossa
title_full Loppukäyttäjien haasteet Salesforce CRM -järjestelmän käyttöönotossa
title_fullStr Loppukäyttäjien haasteet Salesforce CRM -järjestelmän käyttöönotossa Loppukäyttäjien haasteet Salesforce CRM -järjestelmän käyttöönotossa
title_full_unstemmed Loppukäyttäjien haasteet Salesforce CRM -järjestelmän käyttöönotossa Loppukäyttäjien haasteet Salesforce CRM -järjestelmän käyttöönotossa
title_short Loppukäyttäjien haasteet Salesforce CRM -järjestelmän käyttöönotossa
title_sort loppukäyttäjien haasteet salesforce crm järjestelmän käyttöönotossa
title_txtP Loppukäyttäjien haasteet Salesforce CRM -järjestelmän käyttöönotossa
topic Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97805 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410296658
work_keys_str_mv AT korpisamuli loppukäyttäjienhaasteetsalesforcecrmjärjestelmänkäyttöönotossa