Liikkumisen edistämisen tavoitteiden yhteys lasten liikkumismahdollisuuksiin ja motoristen taitojen kehityksen tukeen varhaiskasvatuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko varhaiskasvatuksessa astetuilla liikkumisen edistämiseen tähtäävillä tavoitteilla ja toimenpiteillä yhteyttä lasten liikkumismahdollisuuksiin sekä suunnitelmallisempaan motoristen taitojen havainnointiin ja kehityksen tukemiseen. Aiempien tutkimusten per...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hirvi, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97797
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko varhaiskasvatuksessa astetuilla liikkumisen edistämiseen tähtäävillä tavoitteilla ja toimenpiteillä yhteyttä lasten liikkumismahdollisuuksiin sekä suunnitelmallisempaan motoristen taitojen havainnointiin ja kehityksen tukemiseen. Aiempien tutkimusten perusteella varhaiskasvatuksen suunnitelmallinen liikkumisen edistäminen on positiivisesti yhteydessä lasten korkeampaan fyysiseen aktiivisuuteen sekä parempiin motorisiin perustaitoihin. Tutkimusaineisto on osa Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelman nykytilan arviointi verkkokyselylomakkeilla kerättyä tietoa toimintavuodelta 2022–2023 (N = 659). Nykytilan arvioinnista muodostettiin muuttuja liikkumisen edistämiseksi valituista tavoitteista ja toimenpiteistä sekä summamuuttujat lapsen liikkumis-mahdollisuuksista ja lapsen motoristen taitojen havainnoinnista ja kehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa havaittiin, että liikkumisen edistämiseen tähtäävillä tavoitteilla ja toimenpiteillä on positiivinen yhteys sekä lasten liikkumismahdollisuuksiin, että säännöllisempään ja suunnitelmallisempaan motoristen taitojen havainnointiin ja kehittymisen tukemiseen. Tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa ja viittaavat siihen, että varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksen suunnitelmallisuus edistää lasten fyysistä aktiivisuutta ja tukee motoristen taitojen kehitystä.