Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta

Aiemmat kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä tutkijat että opettajat ovat havainneet ulkoilmaopetuksella olevan terveyshyötyjä oppilaille. Suomessa opettajien ulkoilmaopetuksen käyttöä tai heidän kokemiaan terveyshyötyjä oppilaille ei sen sijaan ole tutkittu. Näin ollen tämän tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ray, Jenny
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97731
_version_ 1826225752036605952
author Ray, Jenny
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ray, Jenny Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ray, Jenny Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ray, Jenny
datasource_str_mv jyx
description Aiemmat kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä tutkijat että opettajat ovat havainneet ulkoilmaopetuksella olevan terveyshyötyjä oppilaille. Suomessa opettajien ulkoilmaopetuksen käyttöä tai heidän kokemiaan terveyshyötyjä oppilaille ei sen sijaan ole tutkittu. Näin ollen tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää mitkä tekijät kuvailevat ulkoilmaopetusta käyttäviä alakouluopettajia sekä mitä kokemuksia opettajilla on ulkoilmaopetuksen terveyshyödyistä oppilaille. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajien kokemat terveyshyödyt yhteydessä ulkoilmaopetuksen käyttöön. Tutkimuksessa käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin kaikkiin suomenruotsalaisiin peruskouluihin, joissa oli syksyllä 2021 opetusta vuosikursseilla 1–6. Kaikkia opettajia, jotka opettivat edellä mainituilla luokilla, pyydettiin vastaamaan kyselyyn. Lomakkeessa kysyttiin, kuinka usein he käyttivät ulkoilmaopetusta tavallisen kahden viikon jakson aikana. Lisäksi opettajia pyydettiin ottamaan kantaa kokemustensa perusteella 13 terveyshyötyolettamukseen. Opettajien ulkoilmaopetuksen käyttöä ja siihen mahdollisesti vaikuttavia taustatekijöitä tarkasteltiin deskriptiivisin menetelmin. Terveyshyödyistä muodostettiin eksploratiivisen faktorianalyysin avulla kolme terveysulottuvuutta. Ulkoilmaopetuksen käyttöasteen yhteyttä terveyshyötyihin tutkittiin multinominaalisella logistisella regressioanalyysilla. Lisäksi testattiin mahdollisten sekoittavien tekijöiden vaikutuksia tutkittuihin yhteyksiin. Tutkimukseen osallistui 134 opettajaa ja osallistujista suurin osa oli naisia ja heillä oli opettajan pätevyys. Ulkoilmaopetusta säännöllisesti käyttävät opettajat olivat todennäköisemmin osallistuneet ulkoilmaopetuskoulutukseen. Opettajat kokivat ylipäätään ulkoilmaopetuksella olevan paljon terveyshyötyjä oppilaille. Opettajien vastausten perusteella muodostui kolme terveyden ulottuvuutta; psykofyysinen terveys, sosiaalinen terveys, ja itsetunto ja -luottamus. Opettajien kokemat terveyshyödyt olivat yhteydessä opettajien säännöllisen ulkoilmaopetuksen käyttöön. Tulosten perusteella voi todeta opettajien kokevan ulkoilmapedagogiikalla olevan monipuolisia terveyshyötyjä oppilailla ja näiden kokemusten olevan positiivisesti yhteydessä käyttöön. Psyko-fyysisten terveyshyötyjen ja sosiaalisten hyötyjen yhteys ulkoilmaopetuksen käyttöön katosi huomioidessa opettajien osallistuminen ulkoilmaopetuksen koulutukseen. Tulosten perusteella opettajat kokivat ulkoilmaopetuksen käytön voivan olla yksi tapa edistää oppilaiden terveyttä. Tutkimuksen osallistujamäärä oli kuitenkin pieni ja ei kovin edustava ja näin ollen on aihetta lisätutkimuksiin. Tulokset ovat näin ollen vain suuntaa antavia. Previous international studies have found that outdoor education has health benefits for pupils both according to researchers and teachers. In Finland, no studies about outdoor education usage, or how the teachers perceive its health benefits for pupils have been conducted. Therefore, the aim of this study was to examine what characterize teachers using outdoor education, and what are their perceptions of health benefits for their pupils. In addition, the study examines if there is an association between teachers’ perceived health benefits and their use of outdoor education. An electronic questionnaire was sent out to all Swedish speaking elementary schools in Finland that offered teaching in grades 1-6 during autumn 2021. All teachers teaching in these grades were asked to answer. The questionnaire contained questions about the teacher’s use of outdoor education during a usual two-week period. They were also asked to answer 13 statements about health benefits of outdoor education for pupils. The teachers’ use and factors characterizing the use was analyzed by descriptive methods. Out of the 13 statements three major health benefits were formed using the eksplorative factor analysis. The association between the amount of use and perceived health benefits were examined using multinominal logistic regression analysis which were adjusted by potential confounders. 134 teachers participated in the study, the majority were women, and they had a master’s degree in pedagogy. The results showed that the teachers overall had positive perceptions of the health benefits by outdoor education for pupils. The three major health benefit factors formed by explorative factor analysis were: psycho-physical health, social health, and self-esteem and - confidence. The results in this study showed that teachers perceived many health benefits by OE for pupils. The teachers perceiving more health benefits used OE regularly. The association between psycho-physical health, social health benefits, and regular use of OE disappeared when adjusting for teachers’ received OE training. The results indicates that teachers perceive that OE could be one way to increase pupils health and wellbeing. The sample in this study was small and not so representative and therefor more studies are needed.
first_indexed 2024-10-28T21:00:46Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paakkari, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Simonsen, Nina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ray, Jenny", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-10-28T10:56:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-10-28T10:56:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97731", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aiemmat kansainv\u00e4liset tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 sek\u00e4 tutkijat ett\u00e4 opettajat ovat\nhavainneet ulkoilmaopetuksella olevan terveyshy\u00f6tyj\u00e4 oppilaille. Suomessa opettajien\nulkoilmaopetuksen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tai heid\u00e4n kokemiaan terveyshy\u00f6tyj\u00e4 oppilaille ei sen sijaan ole\ntutkittu. N\u00e4in ollen t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 mitk\u00e4 tekij\u00e4t kuvailevat\nulkoilmaopetusta k\u00e4ytt\u00e4vi\u00e4 alakouluopettajia sek\u00e4 mit\u00e4 kokemuksia opettajilla on\nulkoilmaopetuksen terveyshy\u00f6dyist\u00e4 oppilaille. Lis\u00e4ksi selvitettiin, oliko opettajien kokemat\nterveyshy\u00f6dyt yhteydess\u00e4 ulkoilmaopetuksen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 kyselylomaketta, joka l\u00e4hetettiin kaikkiin\nsuomenruotsalaisiin peruskouluihin, joissa oli syksyll\u00e4 2021 opetusta vuosikursseilla 1\u20136.\nKaikkia opettajia, jotka opettivat edell\u00e4 mainituilla luokilla, pyydettiin vastaamaan kyselyyn.\nLomakkeessa kysyttiin, kuinka usein he k\u00e4yttiv\u00e4t ulkoilmaopetusta tavallisen kahden viikon\njakson aikana. Lis\u00e4ksi opettajia pyydettiin ottamaan kantaa kokemustensa perusteella 13\nterveyshy\u00f6tyolettamukseen. Opettajien ulkoilmaopetuksen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja siihen mahdollisesti\nvaikuttavia taustatekij\u00f6it\u00e4 tarkasteltiin deskriptiivisin menetelmin. Terveyshy\u00f6dyist\u00e4\nmuodostettiin eksploratiivisen faktorianalyysin avulla kolme terveysulottuvuutta.\nUlkoilmaopetuksen k\u00e4ytt\u00f6asteen yhteytt\u00e4 terveyshy\u00f6tyihin tutkittiin multinominaalisella\nlogistisella regressioanalyysilla. Lis\u00e4ksi testattiin mahdollisten sekoittavien tekij\u00f6iden\nvaikutuksia tutkittuihin yhteyksiin.\nTutkimukseen osallistui 134 opettajaa ja osallistujista suurin osa oli naisia ja heill\u00e4 oli opettajan\np\u00e4tevyys. Ulkoilmaopetusta s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opettajat olivat todenn\u00e4k\u00f6isemmin\nosallistuneet ulkoilmaopetuskoulutukseen. Opettajat kokivat ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n ulkoilmaopetuksella\nolevan paljon terveyshy\u00f6tyj\u00e4 oppilaille. Opettajien vastausten perusteella muodostui kolme\nterveyden ulottuvuutta; psykofyysinen terveys, sosiaalinen terveys, ja itsetunto ja -luottamus.\nOpettajien kokemat terveyshy\u00f6dyt olivat yhteydess\u00e4 opettajien s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen ulkoilmaopetuksen\nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tulosten perusteella voi todeta opettajien kokevan ulkoilmapedagogiikalla olevan\nmonipuolisia terveyshy\u00f6tyj\u00e4 oppilailla ja n\u00e4iden kokemusten olevan positiivisesti yhteydess\u00e4\nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Psyko-fyysisten terveyshy\u00f6tyjen ja sosiaalisten hy\u00f6tyjen yhteys ulkoilmaopetuksen\nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n katosi huomioidessa opettajien osallistuminen ulkoilmaopetuksen koulutukseen.\nTulosten perusteella opettajat kokivat ulkoilmaopetuksen k\u00e4yt\u00f6n voivan olla yksi tapa edist\u00e4\u00e4\noppilaiden terveytt\u00e4. Tutkimuksen osallistujam\u00e4\u00e4r\u00e4 oli kuitenkin pieni ja ei kovin edustava ja\nn\u00e4in ollen on aihetta lis\u00e4tutkimuksiin. Tulokset ovat n\u00e4in ollen vain suuntaa antavia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Previous international studies have found that outdoor education has health benefits for pupils\nboth according to researchers and teachers. In Finland, no studies about outdoor education\nusage, or how the teachers perceive its health benefits for pupils have been conducted.\nTherefore, the aim of this study was to examine what characterize teachers using outdoor\neducation, and what are their perceptions of health benefits for their pupils. In addition, the\nstudy examines if there is an association between teachers\u2019 perceived health benefits and their\nuse of outdoor education.\nAn electronic questionnaire was sent out to all Swedish speaking elementary schools in Finland\nthat offered teaching in grades 1-6 during autumn 2021. All teachers teaching in these grades\nwere asked to answer. The questionnaire contained questions about the teacher\u2019s use of outdoor\neducation during a usual two-week period. They were also asked to answer 13 statements about\nhealth benefits of outdoor education for pupils. The teachers\u2019 use and factors characterizing the\nuse was analyzed by descriptive methods. Out of the 13 statements three major health benefits\nwere formed using the eksplorative factor analysis. The association between the amount of use\nand perceived health benefits were examined using multinominal logistic regression analysis\nwhich were adjusted by potential confounders.\n134 teachers participated in the study, the majority were women, and they had a master\u2019s degree\nin pedagogy. The results showed that the teachers overall had positive perceptions of the health\nbenefits by outdoor education for pupils. The three major health benefit factors formed by\nexplorative factor analysis were: psycho-physical health, social health, and self-esteem and -\nconfidence. The results in this study showed that teachers perceived many health benefits by\nOE for pupils. The teachers perceiving more health benefits used OE regularly. The association\nbetween psycho-physical health, social health benefits, and regular use of OE disappeared when\nadjusting for teachers\u2019 received OE training. The results indicates that teachers perceive that\nOE could be one way to increase pupils health and wellbeing. The sample in this study was\nsmall and not so representative and therefor more studies are needed.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-10-28T10:56:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-10-28T10:56:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "outdoor education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "primary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyvi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 oppilailla ja sen k\u00e4ytt\u00f6 : artikkeli pro gradu -tutkielma osana L\u00e4rMilj\u00f6-tutkimusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202410286585", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "community", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyshy\u00f6dyt", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ulkoilmaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "school children", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pupils", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "outdoor teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "health benefits", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97731
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ray, Jenny Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta outdoor education primary school Terveyskasvatus Health Education 50411 peruskoulu terveyshyödyt ulkoilmaopetus opettajat teachers school children pupils outdoor teaching health benefits
title Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta
title_full Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta
title_fullStr Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta
title_full_unstemmed Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta
title_short Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö
title_sort opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö artikkeli pro gradu tutkielma osana lärmiljö tutkimusta
title_sub artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta
title_txtP Opettajien kokemat ulkoilmaopetuksen terveyteen liittyviä hyötyjä oppilailla ja sen käyttö : artikkeli pro gradu -tutkielma osana LärMiljö-tutkimusta
topic outdoor education primary school Terveyskasvatus Health Education 50411 peruskoulu terveyshyödyt ulkoilmaopetus opettajat teachers school children pupils outdoor teaching health benefits
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus health benefits opettajat outdoor education outdoor teaching peruskoulu primary school pupils school children teachers terveyshyödyt ulkoilmaopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97731 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410286585
work_keys_str_mv AT rayjenny opettajienkokematulkoilmaopetuksenterveyteenliittyviähyötyjäoppilaillajasenkäyttöartikk