Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games

Videopelit ovat nykyään eräs merkittävimmistä vapaa-ajan harrastuksista, ja niiden positiivinen vaikutus kielenoppimiseen on huomioitu sekä formaaleissa että informaaleissa oppimisympäristöissä. Videopelien on todettu muun muassa harjaannuttavan vieraalla kielellä lukemista ja tukevan yksilön kokona...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lieska, Amalia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97725
_version_ 1826225688357634048
author Lieska, Amalia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lieska, Amalia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lieska, Amalia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lieska, Amalia
datasource_str_mv jyx
description Videopelit ovat nykyään eräs merkittävimmistä vapaa-ajan harrastuksista, ja niiden positiivinen vaikutus kielenoppimiseen on huomioitu sekä formaaleissa että informaaleissa oppimisympäristöissä. Videopelien on todettu muun muassa harjaannuttavan vieraalla kielellä lukemista ja tukevan yksilön kokonaisvaltaista kielellistä kompetenssia. Samalla ne ovat autenttisia kulttuurituotteita, jotka voivat välittää esimerkiksi asenteita ja normeja. Aikaisempi tutkimus on kuitenkin keskittynyt laajalti moninpeleihin, jolloin yksinpelit ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella Supergiant Games -studion kaupallista Hades-videopeliä informaalin kielenoppimisen sekä kulttuuritietouden näkökulmasta. Kattavan kokonaiskuvan luomiseksi tutkimus hyödyntää Reinhardtin pelillisiä kielenoppimisen tarjoumia ja teorioita myyttien uudelleenkirjoittamisesta. Kerätty aineisto pohjautuu pelaamisen aikana kirjoittamiini muistiinpanoihin sekä pelin dialogitiedostoihin. Aineisto koodattiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin, minkä jälkeen se kategorisoitiin ja analysoitiin laadullisesti. Tutkimustuloksista selviää, että Hades sisältää useita mielekkäitä kielenoppimisen tarjoutumia. Pelin narratiivi luo perustan kontekstualisoidulle kielenoppimiselle, ja sen keskeiset mekaniikat mahdollistavat kielen prosessoimisen yksilön omaan tahtiin sekä kannustavat riskinottoon. Lisäksi peli sisältää monipuolista sanastoa ja vaihtelevien rekisterien käyttöä. Kulttuurituotteena Hades voi edistää tietoisuutta sekä alkuperäisistä kreikkalaisista myyteistä että uudelleenkirjoituksiin liittyvistä yhteiskunnallisista ja kulttuurisista ilmiöistä. Tulokset voivat auttaa englannin oppijoita löytämään taitotasolleen sopivia autenttisia materiaaleja. Informaalin kontekstin lisäksi esiin nousseita tarjoumia on mahdollista hyödyntää myös formaalissa opetuksessa esimerkiksi osana materiaalipakettia tai monialaista oppimiskokonaisuutta.
first_indexed 2024-10-28T21:00:46Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lieska, Amalia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-10-28T07:11:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-10-28T07:11:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97725", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelit ovat nyky\u00e4\u00e4n er\u00e4s merkitt\u00e4vimmist\u00e4 vapaa-ajan harrastuksista, ja niiden positiivinen vaikutus kielenoppimiseen on huomioitu sek\u00e4 formaaleissa ett\u00e4 informaaleissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Videopelien on todettu muun muassa harjaannuttavan vieraalla kielell\u00e4 lukemista ja tukevan yksil\u00f6n kokonaisvaltaista kielellist\u00e4 kompetenssia. Samalla ne ovat autenttisia kulttuurituotteita, jotka voivat v\u00e4litt\u00e4\u00e4 esimerkiksi asenteita ja normeja. Aikaisempi tutkimus on kuitenkin keskittynyt laajalti moninpeleihin, jolloin yksinpelit ovat j\u00e4\u00e4neet v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle.\n\nTutkimuksen tavoitteena on tarkastella Supergiant Games -studion kaupallista Hades-videopeli\u00e4 informaalin kielenoppimisen sek\u00e4 kulttuuritietouden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kattavan kokonaiskuvan luomiseksi tutkimus hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 Reinhardtin pelillisi\u00e4 kielenoppimisen tarjoumia ja teorioita myyttien uudelleenkirjoittamisesta. Ker\u00e4tty aineisto pohjautuu pelaamisen aikana kirjoittamiini muistiinpanoihin sek\u00e4 pelin dialogitiedostoihin. Aineisto koodattiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin, mink\u00e4 j\u00e4lkeen se kategorisoitiin ja analysoitiin laadullisesti.\n\nTutkimustuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 Hades sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 useita mielekk\u00e4it\u00e4 kielenoppimisen tarjoutumia. Pelin narratiivi luo perustan kontekstualisoidulle kielenoppimiselle, ja sen keskeiset mekaniikat mahdollistavat kielen prosessoimisen yksil\u00f6n omaan tahtiin sek\u00e4 kannustavat riskinottoon. Lis\u00e4ksi peli sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 monipuolista sanastoa ja vaihtelevien rekisterien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Kulttuurituotteena Hades voi edist\u00e4\u00e4 tietoisuutta sek\u00e4 alkuper\u00e4isist\u00e4 kreikkalaisista myyteist\u00e4 ett\u00e4 uudelleenkirjoituksiin liittyvist\u00e4 yhteiskunnallisista ja kulttuurisista ilmi\u00f6ist\u00e4. Tulokset voivat auttaa englannin oppijoita l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n taitotasolleen sopivia autenttisia materiaaleja. Informaalin kontekstin lis\u00e4ksi esiin nousseita tarjoumia on mahdollista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s formaalissa opetuksessa esimerkiksi osana materiaalipakettia tai monialaista oppimiskokonaisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-10-28T07:11:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-10-28T07:11:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L2 learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "affordances", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rewriting", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "affordanssit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tarjoumat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uudelleenkirjoitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202410286580", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mukaelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kreikkalainen mytologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "adaptations", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Greek mythology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informal learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97725
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:34Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lieska, Amalia Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games L2 learning foreign language learning affordances rewriting affordanssit tarjoumat uudelleenkirjoitus Englannin kieli English 301 mukaelmat kreikkalainen mytologia informaali oppiminen videopelit digitaaliset pelit oppiminen kielen oppiminen adaptations Greek mythology informal learning video games digital games learning language learning
title Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games
title_full Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games
title_fullStr Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games
title_full_unstemmed Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games
title_short Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games
title_sort informal language and culture learning affordances in the video game hades by supergiant games
title_txtP Informal language and culture learning affordances in the video game Hades by Supergiant Games
topic L2 learning foreign language learning affordances rewriting affordanssit tarjoumat uudelleenkirjoitus Englannin kieli English 301 mukaelmat kreikkalainen mytologia informaali oppiminen videopelit digitaaliset pelit oppiminen kielen oppiminen adaptations Greek mythology informal learning video games digital games learning language learning
topic_facet 301 Englannin kieli English Greek mythology L2 learning adaptations affordances affordanssit digitaaliset pelit digital games foreign language learning informaali oppiminen informal learning kielen oppiminen kreikkalainen mytologia language learning learning mukaelmat oppiminen rewriting tarjoumat uudelleenkirjoitus video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97725 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410286580
work_keys_str_mv AT lieskaamalia informallanguageandculturelearningaffordancesinthevideogamehadesbysupergiantgames