Summary: | Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tunteita, joita kieltenopiskelijat kokevat puhuessaan ja kirjoittaessaan opiskelemaansa kieltä. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa ja pyrkiä ymmärtämään opiskelijoiden kokemia tunteita paremmin sekä löytämään mahdollisia syitä koetuille tunteille. Tutkimus tehtiin kieliä pää- ja sivuaineina opiskeleville tarkoitetun kyselylomakkeen avulla ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkielman teoriaosassa käsitellään termi tunne ja käydään läpi aikaisempaa tutkimusta aiheesta. Kolmas luku käsittelee kyselylomaketta metodikirjallisuuteen nojaten, mutta siinä esitellään myös tähän tutkimukseen käytetty kyselylomake. Neljännessä kappaleessa esitellään sisällönanalyysi lähteiden pohjalta sekä tämän tutkimuksen yhteydessä tehdyn sisällönanalyysin prosessi. Viides kappale käsittelee tutkimuksen tuloksia ja sitä, mitä nämä tulokset saattavat merkitä. Kuudes kappale on loppupäätelmät, jossa tutkimusta katsastellaan kriittisesti ja pohditaan tutkimuksen merkittävyyttä. Kanditutkielman lopusta löytyy liitteenä tutkimuksessa käytetty kyselylomake.
|