Supporting student agency with functional language teaching a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS, 2014) painotetaan oppilaiden aktiivisuuden lisäämistä. Kielen opetuksen keskeisimpiä tavoitteita on toiminnallinen oppiminen ja oppilaslähtöinen toiminta (Lehtomaa, 2018). Toiminnallisuuden käsitteeseen sisältyy laaja-alaisia teorioita, mutta yhte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pasanen, Sara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97360
_version_ 1826225738426089472
author Pasanen, Sara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pasanen, Sara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pasanen, Sara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pasanen, Sara
datasource_str_mv jyx
description Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS, 2014) painotetaan oppilaiden aktiivisuuden lisäämistä. Kielen opetuksen keskeisimpiä tavoitteita on toiminnallinen oppiminen ja oppilaslähtöinen toiminta (Lehtomaa, 2018). Toiminnallisuuden käsitteeseen sisältyy laaja-alaisia teorioita, mutta yhtenäistä ymmärrystä siitä mitä toiminnallisuus konkreettisesti tarkoittaa ei ole. Muun muassa oppilaslähtöisyys, oppilaiden aktivointi, liikuntaa sisältävä oppiminen, monipuoliset toimintamallit sekä oppijan toimijuuden ja yhteistyön merkitys korostuvat toiminnallisuuteen keskittyneissä tutkimuksissa. Tässä maisterintutkielmassa toiminnallisuuden käsitettä tarkastellaan yleisesti opetuksen työkaluna ja toimintamallina. Tutkielmassa reflektoidaan myös, miten toiminnallisuuden eri ilmentymiä pystytään hyödyntämään englannin kielen sanaston ja rakenteiden opetuksen kontekstissa. Maisterintutkielmani on näitä ilmiöitä käsittelevä teoreettiseen viitekehykseen perustuva materiaalipaketti, Toimijuuden käsite ja sen kehittäminen saattavat olla joillekin opettajille vieraita. Oppijan toimijuus koostuu oppijan omista kyvyistä, tahdosta, mahdollisuuksista ja halusta ottaa oma oppiminen haltuun sekä kyvyistä muokata omaa toimintaa oman kehityksen parantamiseksi. Tässä tutkielmassa pohdin, voiko oppijan toimijuutta kehittää toiminnallisuuden avulla. Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, käsitteellisestä viitekehyksestä, jossa esitellään englannin kielen sanaston opetuksen tutkimusta, oppilaan toimijuuden käsitettä ja toiminnallisuutta omissa luvuissaan. Opinnäytetyön toinen osa on konkreettinen materiaalipaketti, jossa 5. luokan oppilaiden opettajille tarjotaan sanaston oppimistehtäviä, joissa hyödynnetään toiminnallisia työtapoja. Lisäksi itse aktiviteetit on tarkoitettu englannin kielen oppijoille, jotka voivat kehittää toimijuuttaan mainittujen aktiviteettien avulla.
first_indexed 2024-10-09T20:05:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pasanen, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-10-09T09:04:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-10-09T09:04:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97360", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS, 2014) painotetaan oppilaiden aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4mist\u00e4. Kielen opetuksen keskeisimpi\u00e4 tavoitteita on toiminnallinen oppiminen ja oppilasl\u00e4ht\u00f6inen toiminta (Lehtomaa, 2018). Toiminnallisuuden k\u00e4sitteeseen sis\u00e4ltyy laaja-alaisia teorioita, mutta yhten\u00e4ist\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4 mit\u00e4 toiminnallisuus konkreettisesti tarkoittaa ei ole. Muun muassa oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys, oppilaiden aktivointi, liikuntaa sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4 oppiminen, monipuoliset toimintamallit sek\u00e4 oppijan toimijuuden ja yhteisty\u00f6n merkitys korostuvat toiminnallisuuteen keskittyneiss\u00e4 tutkimuksissa. T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa toiminnallisuuden k\u00e4sitett\u00e4 tarkastellaan yleisesti opetuksen ty\u00f6kaluna ja toimintamallina. Tutkielmassa reflektoidaan my\u00f6s, miten toiminnallisuuden eri ilmentymi\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n englannin\nkielen sanaston ja rakenteiden opetuksen kontekstissa. Maisterintutkielmani on n\u00e4it\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4 teoreettiseen viitekehykseen perustuva materiaalipaketti,\n\nToimijuuden k\u00e4site ja sen kehitt\u00e4minen saattavat olla joillekin opettajille vieraita. Oppijan toimijuus koostuu oppijan omista kyvyist\u00e4, tahdosta, mahdollisuuksista ja halusta ottaa oma oppiminen haltuun sek\u00e4 kyvyist\u00e4 muokata omaa toimintaa oman kehityksen parantamiseksi. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pohdin, voiko oppijan toimijuutta kehitt\u00e4\u00e4 toiminnallisuuden avulla. T\u00e4m\u00e4 opinn\u00e4ytety\u00f6 koostuu kahdesta osasta, k\u00e4sitteellisest\u00e4 viitekehyksest\u00e4, jossa esitell\u00e4\u00e4n englannin kielen\nsanaston opetuksen tutkimusta, oppilaan toimijuuden k\u00e4sitett\u00e4 ja toiminnallisuutta omissa luvuissaan. Opinn\u00e4ytety\u00f6n toinen osa on konkreettinen materiaalipaketti, jossa 5. luokan oppilaiden opettajille tarjotaan sanaston oppimisteht\u00e4vi\u00e4, joissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n toiminnallisia ty\u00f6tapoja. Lis\u00e4ksi itse aktiviteetit on tarkoitettu englannin kielen oppijoille, jotka voivat kehitt\u00e4\u00e4 toimijuuttaan mainittujen aktiviteettien avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-10-09T09:04:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-10-09T09:04:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "117", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "student agency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Supporting student agency with functional language teaching : a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202410096229", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "human agency", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "functionality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97360
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/15a3f017-8280-4308-9617-55e44981eb32\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202410096229.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pasanen, Sara Supporting student agency with functional language teaching : a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools EFL student agency vocabulary teaching material package Englannin kieli English 301 kieltenopetus oppimateriaali toimijuus toiminnallisuus language teaching study material human agency functionality
title Supporting student agency with functional language teaching : a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools
title_full Supporting student agency with functional language teaching : a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools
title_fullStr Supporting student agency with functional language teaching : a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools Supporting student agency with functional language teaching : a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools
title_full_unstemmed Supporting student agency with functional language teaching : a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools Supporting student agency with functional language teaching : a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools
title_short Supporting student agency with functional language teaching
title_sort supporting student agency with functional language teaching a material package for 5th grade efl classrooms in finnish primary schools
title_sub a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools
title_txtP Supporting student agency with functional language teaching : a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools
topic EFL student agency vocabulary teaching material package Englannin kieli English 301 kieltenopetus oppimateriaali toimijuus toiminnallisuus language teaching study material human agency functionality
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English functionality human agency kieltenopetus language teaching material package oppimateriaali student agency study material toimijuus toiminnallisuus vocabulary teaching
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97360 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410096229
work_keys_str_mv AT pasanensara supportingstudentagencywithfunctionallanguageteachingamaterialpackagefor5thgradeeflc