Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit

Asiakkaat ovat tiedustelutoiminnan keskiössä koska tiedustelutiedon tarkoitus on tukea päätöksentekoa. Asiakassuhteiden toimivuus on tiedustelulle ensiarvoisen tärkeää, jotta tiedustelu voi täyttää tehtävänsä myös epävarman tai joskus asiakkaalle epämiellyttävänkin tiedon käsittelyssä siten, että se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuuluvainen, Venla
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97348
_version_ 1828193036487622656
author Kuuluvainen, Venla
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuuluvainen, Venla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuuluvainen, Venla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuuluvainen, Venla
datasource_str_mv jyx
description Asiakkaat ovat tiedustelutoiminnan keskiössä koska tiedustelutiedon tarkoitus on tukea päätöksentekoa. Asiakassuhteiden toimivuus on tiedustelulle ensiarvoisen tärkeää, jotta tiedustelu voi täyttää tehtävänsä myös epävarman tai joskus asiakkaalle epämiellyttävänkin tiedon käsittelyssä siten, että sen pohjalta voidaan tehdä mahdollisimman valistunut päätös. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin suomalaisten tiedusteluorganisaatioiden, Suojelupoliisin ja Puolustusvoimien sotilastiedustelun, asiakassuhteiden diskursseja organisaatioiden itsensä julkaisemissa dokumenteissa uusien tiedustelulakien voimaantulon jälkeen vuosina 2019-2023. Uudet tiedustelulait ovat asettaneet Suomen tiedustelulle paineen avata toimintaansa yhä laajemmille yleisöille, jolloin se joutuu myös rakentamaan suhdettaan monenlaisiin sidosryhmiin. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia asiakassuhteita dokumenteissa kuvataan, millaisia diskursseja näihin liittyy sekä vertailla siviili- ja sotilastiedustelua asiakasdiskurssien osalta toisiinsa. Tutkielman tulosten mukaan kumpikin tiedusteluorganisaatio esittää asiakkuuden toiminnalleen ensiarvoisen tärkeänä. Suojelupoliisin asiakasdiskursseja ovat asiakaspalvelija-asiakas, kumppani ja muuttuvan maailman asiantuntija-tarvitsija. Sotilastiedustelun diskursseja ovat palvelun myyjä-asiakas, työnhakija-työnantaja, Suomen puolustaja-suomalaiset ja tehtävänsä täyttäjä-hallinto. Johtopäätöksissä pohditaan dokumenttien perusteella siviili- ja sotilastiedustelun osin eri lailla hahmottuvaa asiakkuutta sekä kummankin tiedusteluorganisaation dokumenteissa jäsentymättömäksi jäävää suhdetta mediaan ja kansalaisiin. Lopuksi todetaan tiedustelun asiakassuhteiden olevan olennainen osa kehittyvää suomalaista tiedustelukulttuuria.
first_indexed 2024-10-09T20:05:03Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isokangas, Jyrki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuuluvainen, Venla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-10-08T20:55:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-10-08T20:55:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97348", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakkaat ovat tiedustelutoiminnan keski\u00f6ss\u00e4 koska tiedustelutiedon tarkoitus on tukea p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa. Asiakassuhteiden toimivuus on tiedustelulle ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta tiedustelu voi t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 teht\u00e4v\u00e4ns\u00e4 my\u00f6s ep\u00e4varman tai joskus asiakkaalle ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4nkin tiedon k\u00e4sittelyss\u00e4 siten, ett\u00e4 sen pohjalta voidaan tehd\u00e4 mahdollisimman valistunut p\u00e4\u00e4t\u00f6s. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin suomalaisten tiedusteluorganisaatioiden, Suojelupoliisin ja Puolustusvoimien sotilastiedustelun, asiakassuhteiden diskursseja organisaatioiden itsens\u00e4 julkaisemissa dokumenteissa uusien tiedustelulakien voimaantulon j\u00e4lkeen vuosina 2019-2023. Uudet tiedustelulait ovat asettaneet Suomen tiedustelulle paineen avata toimintaansa yh\u00e4 laajemmille yleis\u00f6ille, jolloin se joutuu my\u00f6s rakentamaan suhdettaan monenlaisiin sidosryhmiin. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia asiakassuhteita dokumenteissa kuvataan, millaisia diskursseja n\u00e4ihin liittyy sek\u00e4 vertailla siviili- ja sotilastiedustelua asiakasdiskurssien osalta toisiinsa. Tutkielman tulosten mukaan kumpikin tiedusteluorganisaatio esitt\u00e4\u00e4 asiakkuuden toiminnalleen ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Suojelupoliisin asiakasdiskursseja ovat asiakaspalvelija-asiakas, kumppani ja muuttuvan maailman asiantuntija-tarvitsija. Sotilastiedustelun diskursseja ovat palvelun myyj\u00e4-asiakas, ty\u00f6nhakija-ty\u00f6nantaja, Suomen puolustaja-suomalaiset ja teht\u00e4v\u00e4ns\u00e4 t\u00e4ytt\u00e4j\u00e4-hallinto. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4 pohditaan dokumenttien perusteella siviili- ja sotilastiedustelun osin eri lailla hahmottuvaa asiakkuutta sek\u00e4 kummankin tiedusteluorganisaation dokumenteissa j\u00e4sentym\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi j\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4 suhdetta mediaan ja kansalaisiin. Lopuksi todetaan tiedustelun asiakassuhteiden olevan olennainen osa kehittyv\u00e4\u00e4 suomalaista tiedustelukulttuuria.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-10-08T20:55:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-10-08T20:55:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202410086217", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Security and Strategic Analysis", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Turvallisuus ja strateginen analyysi -maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97348
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:55Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuuluvainen, Venla Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit Master's Degree Programme in Security and Strategic Analysis Turvallisuus ja strateginen analyysi -maisteriohjelma
title Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit
title_full Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit
title_fullStr Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit
title_full_unstemmed Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit
title_short Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit
title_sort tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit
title_txtP Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit
topic Master's Degree Programme in Security and Strategic Analysis Turvallisuus ja strateginen analyysi -maisteriohjelma
topic_facet Master's Degree Programme in Security and Strategic Analysis Turvallisuus ja strateginen analyysi -maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97348 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410086217
work_keys_str_mv AT kuuluvainenvenla tiedustelunasiakassuhteidendiskurssit