Kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana

Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkittiin Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen vetovoimatekijöitä ja vetovoimatekijöiden muutosta puolen vuoden opintojen jälkeen. Tämän lisäksi selvitettiin opiskelijoiden oletuksia opinnoista yliopistolla opintojen alussa verrattuna aiempiin opintoihin ja kuinka ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sinisalo, Mikko
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97335
_version_ 1826225750245638144
author Sinisalo, Mikko
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sinisalo, Mikko Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sinisalo, Mikko Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sinisalo, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkittiin Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen vetovoimatekijöitä ja vetovoimatekijöiden muutosta puolen vuoden opintojen jälkeen. Tämän lisäksi selvitettiin opiskelijoiden oletuksia opinnoista yliopistolla opintojen alussa verrattuna aiempiin opintoihin ja kuinka kemian opiskelu on vastannut opiskelijoiden oletuksia puolen vuoden opintojen jälkeen. Tulokset kerättiin kahdella erillisellä kyselyllä. Ensimmäinen kysely (alkukeitos) oli forms-kysely ja toinen paperinen kyselylomake puolen vuoden opintojen jälkeen. Kyselyn avulla haettiin vastauksia kemian vetovoimatekijöistä ja opiskelijoiden oletuksista opiskelusta yliopistossa verrattuna opiskelijoiden aiempiin opintoihin. Toinen kysely tehtiin puolen vuoden opiskelujen jälkeen ja siinä selvitettiin, ovatko kemian vetovoimatekijät muuttuneet ja ovatko kemian opinnot vastanneet opiskelijoiden odotuksia. Tämän lisäksi tehtiin monivalintoihin perustuva kysely Likert-asteikolla opiskelijoiden pohjakoulutuksesta, tuen tarpeesta, sitoutumisesta ja mahdollisista turhautumisen tunteista ensimmäisen puolen vuoden opintojen aikana. Kirjallisessa osassa selvitettiin ammatillisen identiteetin rakentumista, työllisyystilannetta Suomessa kemian alalla ja opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Näiden lisäksi käsiteltiin relevanssiteoriaa, Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen alkuorientaatiota, kemiallisen tiedon eri tasoja, sekä luonnontieteiden kiinnostavuutta Suomessa ja maailmalla. Tutkimuksen tulokset osoittivat kolme vetovoimatekijää, miksi opiskelijat ovat hakeneet opiskelemaan kemiaa: ammatti–identiteetti, motivaatio, sekä muut syyt. Vetovoimatekijöiden perusteella muodostettiin tyypillisen kemian opiskelijan profiili. Opiskelijoiden mielipide opiskelusta oli joko pysynyt samana tai muuttunut positiivisemmaksi puolen vuoden opiskelun jälkeen lähes kaikilla opiskelijoilla ja opinnot vastasivat alun odotuksia. Tuloksissa yhteisöllisyys ja laboratorio–opinnot olivat suurimmat syyt vetovoimatekijöiden muutoksessa positiiviseen suuntaan. Toisaalta osa opiskelijoista joko hakee muualle tai ei vielä tiedä mitä haluavat elämässä. Näiden opiskelijoiden motivaatio ja opintojen odotuksiin vastaaminen oli joko muuttunut negatiivisemmaksi tai pysynyt samana ensimmäisen viikon kyselyyn nähden. Kyselytutkimuksen perusteella saadut vastaukset osoittavat alkuorientaation olevan onnistunutta kemian laitoksella.
first_indexed 2024-10-03T20:01:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valto, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sinisalo, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-10-03T06:07:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-10-03T06:07:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97335", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa tutkittiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kemian laitoksen vetovoimatekij\u00f6it\u00e4 ja vetovoimatekij\u00f6iden muutosta puolen vuoden opintojen j\u00e4lkeen. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi selvitettiin opiskelijoiden oletuksia opinnoista yliopistolla opintojen alussa verrattuna aiempiin opintoihin ja kuinka kemian opiskelu on vastannut opiskelijoiden oletuksia puolen vuoden opintojen j\u00e4lkeen. Tulokset ker\u00e4ttiin kahdella erillisell\u00e4 kyselyll\u00e4. Ensimm\u00e4inen kysely (alkukeitos) oli forms-kysely ja toinen paperinen kyselylomake puolen vuoden opintojen j\u00e4lkeen. Kyselyn avulla haettiin vastauksia kemian vetovoimatekij\u00f6ist\u00e4 ja opiskelijoiden oletuksista opiskelusta yliopistossa verrattuna opiskelijoiden aiempiin opintoihin. Toinen kysely tehtiin puolen vuoden opiskelujen j\u00e4lkeen ja siin\u00e4 selvitettiin, ovatko kemian vetovoimatekij\u00e4t muuttuneet ja ovatko kemian opinnot vastanneet opiskelijoiden odotuksia. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tehtiin monivalintoihin perustuva kysely Likert-asteikolla opiskelijoiden pohjakoulutuksesta, tuen tarpeesta, sitoutumisesta ja mahdollisista turhautumisen tunteista ensimm\u00e4isen puolen vuoden opintojen aikana.\n\nKirjallisessa osassa selvitettiin ammatillisen identiteetin rakentumista, ty\u00f6llisyystilannetta Suomessa kemian alalla ja opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja siihen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. N\u00e4iden lis\u00e4ksi k\u00e4siteltiin relevanssiteoriaa, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kemian laitoksen alkuorientaatiota, kemiallisen tiedon eri tasoja, sek\u00e4 luonnontieteiden kiinnostavuutta Suomessa ja maailmalla. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat kolme vetovoimatekij\u00e4\u00e4, miksi opiskelijat ovat hakeneet opiskelemaan kemiaa: ammatti\u2013identiteetti, motivaatio, sek\u00e4 muut syyt. Vetovoimatekij\u00f6iden perusteella muodostettiin tyypillisen kemian opiskelijan profiili. Opiskelijoiden mielipide opiskelusta oli joko pysynyt samana tai muuttunut positiivisemmaksi puolen vuoden opiskelun j\u00e4lkeen l\u00e4hes kaikilla opiskelijoilla ja opinnot vastasivat alun odotuksia. Tuloksissa yhteis\u00f6llisyys ja laboratorio\u2013opinnot olivat suurimmat syyt vetovoimatekij\u00f6iden muutoksessa positiiviseen suuntaan. Toisaalta osa opiskelijoista joko hakee muualle tai ei viel\u00e4 tied\u00e4 mit\u00e4 haluavat el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. N\u00e4iden opiskelijoiden motivaatio ja opintojen odotuksiin vastaaminen oli joko muuttunut negatiivisemmaksi tai pysynyt samana ensimm\u00e4isen viikon kyselyyn n\u00e4hden. Kyselytutkimuksen perusteella saadut vastaukset osoittavat alkuorientaation olevan onnistunutta kemian laitoksella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-10-03T06:07:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-10-03T06:07:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vetovoimatekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "profiili", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuorientaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kemian vetovoimatekij\u00e4t ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimm\u00e4isen opintovuoden aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202410036206", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielikuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielipiteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97335
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:15Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c87f2144-5c03-43c6-8cf8-5b1aae853d74\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202410036206.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sinisalo, Mikko Kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana vetovoimatekijät profiili alkuorientaatio Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 mielikuvat opiskelijat kemia opiskelu korkeakouluopiskelu mielipiteet motivaatio
title Kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana
title_full Kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana
title_fullStr Kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana Kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana
title_full_unstemmed Kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana Kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana
title_short Kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana
title_sort kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana
title_txtP Kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana
topic vetovoimatekijät profiili alkuorientaatio Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 mielikuvat opiskelijat kemia opiskelu korkeakouluopiskelu mielipiteet motivaatio
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry alkuorientaatio kemia korkeakouluopiskelu mielikuvat mielipiteet motivaatio opiskelijat opiskelu profiili vetovoimatekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97335 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410036206
work_keys_str_mv AT sinisalomikko kemianvetovoimatekijätjaopiskelijoidenmielikuvatopiskelustaensimmäisenopintovuoden