Summary: | Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten vuorovaikutussuhteinen yhteistyö toteutuu terveydenhuollossa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden ja muiden ammattilaisten välillä aiempien tutkimusten perusteella. Tutkimus on toteutettu laadullisesti. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa on käytetty vuorovaikutussuhteista yhteistyötä. Tutkimuksen aineistona on käytetty 17 kappaletta vertaisarvioituja tieteellisiä tutkimusartikkeleita. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Terveydenhuollossa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden ja muiden ammattilaisten välillä oli tämän tutkimuksen perusteella tunnistettavissa vuorovaikutussuhteisen yhteistyön tekijöitä. Kommunikaation ja yhteistyön tärkeys tiedostetaan ja niiden toteutumisen muotoja oli havaittavissa tuloksissa. Myös vuorovaikutussuhdetta hankaloittavia ja estäviä tekijöitä oli havaittavissa. Kommunikaation täsmällisyys, ymmärrettävyys ja oikea-aikaisuus nähtiin tärkeinä tekijöinä terveydenhuollon moniammatillisessa tiimityöskentelyssä. Sosiaalityöntekijöiden laaja-alainen ja yhteiskunnallinen tieto nähtiin eduksi moniammatillisessa ongelmanratkaisussa. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten erilaiset terminologiat tuovat haasteita kommunikaatiolle. Epäselvyydet rooleista ja osaamisesta voivat toimia vuorovaikutusta estävinä tekijöinä. Keskinäinen arvostus on tärkeä osa vuorovaikutussuhteista yhteistyötä. Sosiaalityöntekijät kokivat saavansa arvostusta muilta tiimin jäseniltä, mutta terveydenhuollon hierarkia voi toimia arvostusta heikentävänä tekijänä. Rakenteellisista tekijöistä sosiaalityöntekijöiden resurssien vähyys tuli esiin tuloksissa.
|