Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista sukupuolten välisiä eroavaisuuksia. Tutkimuksen aineisto perustuu Jyväskylän yl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Malkki, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97198
_version_ 1826225718116220928
author Malkki, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Malkki, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Malkki, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Malkki, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista sukupuolten välisiä eroavaisuuksia. Tutkimuksen aineisto perustuu Jyväskylän yliopiston InterLearn huippututkimusyksikön Pieni karhu - oppimisen ja hyvinvoinnin seurantatutkimukseen, jossa seurataan suomalaisia alakoulun oppilaita ensimmäiseltä viidennelle luokalle ja tutkitaan oppimiseen ja tarkkaavaisuuteen liittyviä tekijöitä. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu ekaluokkalaisille tehdyistä varhaisia matemaattisia taitoja mittaavista tehtävistä, sekä kyselyistä, joilla tarkasteltiin oppilaiden matematiikkaan ja kouluun liittyviä tunteita. Tutkimukset suoritettiin ensimmäisen luokan syksyn alussa (N=351) sekä lopussa (N=213) Tuloksista havaittiin, että tytöt pitävät poikia enemmän koulusta ja siellä tehtävistä asioista. Lisäksi havaittiin matematiikkaan liittyvän ahdistuksen olevan vahvassa yhteydessä varhaisiin matemaattisiin taitoihin tytöillä, mutta pojilta samankaltaista yhteyttä ei löytynyt. Myös kouluaamuina jännittäminen vaikutti etenkin tytöillä matemaattisissa tehtävissä suoriutumiseen. Positiivisilla tunteilla eli matematiikasta ja koulusta pitämisellä ei ollut vaikutusta matemaattisiin taitoihin. Matematiikkaan ja kouluun liittyvät tunteet selittivät sukupuolen kanssa 12,5 % matemaattisista taidoista ensimmäisen luokan syksyn alussa ja loppusyksystä 18,5 %. Sukupuoli ei näyttäisi olevan merkitsevä tekijä matemaattisessa osaamisessa, mutta voi vaikuttaa taitoihin etenkin matematiikka-ahdistuksen kautta.
first_indexed 2024-09-25T20:05:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Paavo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Polet, Juho", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Malkki, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-25T06:16:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-25T06:16:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97198", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sek\u00e4 \nmatematiikkaan liittyvi\u00e4 tunteita sek\u00e4 n\u00e4iden tunteiden yhteytt\u00e4 varhaisiin \nmatemaattisiin taitoihin. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, l\u00f6ytyyk\u00f6 tuloksista sukupuolten \nv\u00e4lisi\u00e4 eroavaisuuksia. \n Tutkimuksen aineisto perustuu Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston InterLearn \nhuippututkimusyksik\u00f6n Pieni karhu - oppimisen ja hyvinvoinnin \nseurantatutkimukseen, jossa seurataan suomalaisia alakoulun oppilaita \nensimm\u00e4iselt\u00e4 viidennelle luokalle ja tutkitaan oppimiseen ja tarkkaavaisuuteen \nliittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto koostuu ekaluokkalaisille \ntehdyist\u00e4 varhaisia matemaattisia taitoja mittaavista teht\u00e4vist\u00e4, sek\u00e4 kyselyist\u00e4, \njoilla tarkasteltiin oppilaiden matematiikkaan ja kouluun liittyvi\u00e4 tunteita. \nTutkimukset suoritettiin ensimm\u00e4isen luokan syksyn alussa (N=351) sek\u00e4 \nlopussa (N=213) \nTuloksista havaittiin, ett\u00e4 tyt\u00f6t pit\u00e4v\u00e4t poikia enemm\u00e4n koulusta ja siell\u00e4 \nteht\u00e4vist\u00e4 asioista. Lis\u00e4ksi havaittiin matematiikkaan liittyv\u00e4n ahdistuksen \nolevan vahvassa yhteydess\u00e4 varhaisiin matemaattisiin taitoihin tyt\u00f6ill\u00e4, mutta \npojilta samankaltaista yhteytt\u00e4 ei l\u00f6ytynyt. My\u00f6s kouluaamuina j\u00e4nnitt\u00e4minen \nvaikutti etenkin tyt\u00f6ill\u00e4 matemaattisissa teht\u00e4viss\u00e4 suoriutumiseen. Positiivisilla \ntunteilla eli matematiikasta ja koulusta pit\u00e4misell\u00e4 ei ollut vaikutusta \nmatemaattisiin taitoihin. Matematiikkaan ja kouluun liittyv\u00e4t tunteet selittiv\u00e4t \nsukupuolen kanssa 12,5 % matemaattisista taidoista ensimm\u00e4isen luokan syksyn \nalussa ja loppusyksyst\u00e4 18,5 %. Sukupuoli ei n\u00e4ytt\u00e4isi olevan merkitsev\u00e4 tekij\u00e4 \nmatemaattisessa osaamisessa, mutta voi vaikuttaa taitoihin etenkin \nmatematiikka-ahdistuksen kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-25T06:16:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-25T06:16:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiset matemaattiset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka-ahdistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun liittyv\u00e4t tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ensimm\u00e4isen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sek\u00e4 varhaisten matemaattisten taitojen v\u00e4liset yhteydet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409256074", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97198
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e4fce5e9-a69e-4574-a7cb-3cb68bb45185\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409256074.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Malkki, Heidi Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet varhaiset matemaattiset taidot matematiikka-ahdistus kouluun liittyvät tunteet Psykologia Psychology 202 matematiikka matemaattiset taidot tunteet oppilaat
title Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
title_full Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
title_fullStr Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
title_full_unstemmed Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
title_short Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
title_sort ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
title_txtP Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
topic varhaiset matemaattiset taidot matematiikka-ahdistus kouluun liittyvät tunteet Psykologia Psychology 202 matematiikka matemaattiset taidot tunteet oppilaat
topic_facet 202 Psychology Psykologia kouluun liittyvät tunteet matemaattiset taidot matematiikka matematiikka-ahdistus oppilaat tunteet varhaiset matemaattiset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97198 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409256074
work_keys_str_mv AT malkkiheidi ensimmäisenluokanoppilaidenkouluunjamatematiikkaanliittyvientunteidensekävarhaistenm