Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista sukupuolten välisiä eroavaisuuksia. Tutkimuksen aineisto perustuu Jyväskylän yl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Malkki, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97198
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista sukupuolten välisiä eroavaisuuksia. Tutkimuksen aineisto perustuu Jyväskylän yliopiston InterLearn huippututkimusyksikön Pieni karhu - oppimisen ja hyvinvoinnin seurantatutkimukseen, jossa seurataan suomalaisia alakoulun oppilaita ensimmäiseltä viidennelle luokalle ja tutkitaan oppimiseen ja tarkkaavaisuuteen liittyviä tekijöitä. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu ekaluokkalaisille tehdyistä varhaisia matemaattisia taitoja mittaavista tehtävistä, sekä kyselyistä, joilla tarkasteltiin oppilaiden matematiikkaan ja kouluun liittyviä tunteita. Tutkimukset suoritettiin ensimmäisen luokan syksyn alussa (N=351) sekä lopussa (N=213) Tuloksista havaittiin, että tytöt pitävät poikia enemmän koulusta ja siellä tehtävistä asioista. Lisäksi havaittiin matematiikkaan liittyvän ahdistuksen olevan vahvassa yhteydessä varhaisiin matemaattisiin taitoihin tytöillä, mutta pojilta samankaltaista yhteyttä ei löytynyt. Myös kouluaamuina jännittäminen vaikutti etenkin tytöillä matemaattisissa tehtävissä suoriutumiseen. Positiivisilla tunteilla eli matematiikasta ja koulusta pitämisellä ei ollut vaikutusta matemaattisiin taitoihin. Matematiikkaan ja kouluun liittyvät tunteet selittivät sukupuolen kanssa 12,5 % matemaattisista taidoista ensimmäisen luokan syksyn alussa ja loppusyksystä 18,5 %. Sukupuoli ei näyttäisi olevan merkitsevä tekijä matemaattisessa osaamisessa, mutta voi vaikuttaa taitoihin etenkin matematiikka-ahdistuksen kautta.