Tekoälyn eettiset haasteet koulutuksessa

Pro gradu -työssäni tarkastelen tekoälyn integroimista koulutuksen eri osa-alueille ja sen tuomia mahdollisuuksia sekä eettisiä haasteita. Tutkimukseni motivaatio kumpuaa henkilökohtaisista kokemuksistani pandemian aikana, jolloin teknologian merkitys koulutuksessa ja sen potentiaali tukea oppimi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heikkilä, Minna
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97148
Kuvaus
Yhteenveto:Pro gradu -työssäni tarkastelen tekoälyn integroimista koulutuksen eri osa-alueille ja sen tuomia mahdollisuuksia sekä eettisiä haasteita. Tutkimukseni motivaatio kumpuaa henkilökohtaisista kokemuksistani pandemian aikana, jolloin teknologian merkitys koulutuksessa ja sen potentiaali tukea oppimista poikkeusoloissa korostuivat. Erityisesti olen keskittynyt tekoälyn käytön eettisiin haasteisiin koulutuksessa. Tutkimuskysymykset keskittyvät siihen, millaisia tekoälyjärjestelmiä on käytössä koulutuksessa, millaisia eettisiä ongelmia niiden käyttöön liittyy ja kuinka näihin haasteisiin voidaan vastata. Analyysissä käytän kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka perustuu dokumenttianalyysiin. Tavoitteena on tunnistaa kestäviä ratkaisuja, jotka tukevat sekä teknologista kehitystä että suojelevat oppijoiden ja opettajien perusoikeuksia. Tutkimus osoittaa, että tekoälyn soveltaminen koulutuksessa tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia henkilökohtaiseen ja räätälöityyn oppimiseen, mutta siihen liittyy myös eettisiä haasteita, kuten yksityisyyden suojan ja oikeudenmukaisuuden kysymykset. Opettajien rooli muuttuu tekoälytyökalujen käytössä, mikä edellyttää uudenlaista ammatillista kehitystä ja resursseja. Tutkimus korostaa tarvetta jatkuvaa dialogia ja yhteistyötä kaikkien sidosryhmien kanssa tekoälyn eettisestä käytöstä koulutuksessa.