"Empatia on kova juttu" vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa

Tämän tutkielman aiheena on empatian opettaminen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Empatian merkitystä työelämässä ja sen opettamista työyhteisöissä on tutkittu aikaisemmin, mutta tarvitsemme lisää tietoa. Tämän tutkielman tavoitteena on kuvailla ja tarjota uudenlaista ymmärrystä v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Komulainen, Kristiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97138
_version_ 1826225742443184128
author Komulainen, Kristiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Komulainen, Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Komulainen, Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Komulainen, Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman aiheena on empatian opettaminen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Empatian merkitystä työelämässä ja sen opettamista työyhteisöissä on tutkittu aikaisemmin, mutta tarvitsemme lisää tietoa. Tämän tutkielman tavoitteena on kuvailla ja tarjota uudenlaista ymmärrystä vuorovaikutuskouluttajien näkemyksistä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Tässä työssä empatia ymmärretään vuorovaikutuksessa rakentuvana ja kehittyvänä osaamisena. Tutkielman kohteena ovat Suomessa toimivat kokeneet kouluttajat, joilla on erilaista aikaisempaa työ- ja koulutustaustaa. Kaikki kouluttajat ovat sisällyttäneet empatian osaksi työyhteisöille suunnattuja koulutuksia. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisesti tekemällä puolistrukturoituja haastatteluita ja kaikkiaan tutkielmassa haastateltiin neljää asiantuntijaa. Haastatteluissa henkilöt ovat kertoneet omista näkemyksistään empatian opettamiseen liittyen, mutta tilanteeseen on vaikuttanut myös kysymysten asettelu ja haastattelijan subjektiiviset näkemykset. Analyysimenetelmänä on käytetty temaattista analyysiä, jonka seurauksena aineistoista muodostui kaksi pääteemaa: Empatia moniulotteisena ja dynaamisena vuorovaikutusilmiönä sekä empatia markkinatalouden puristuksissa. Kouluttajat jakavat empatian kolmeen eri päävaiheeseen, mistä voidaan puhua empatiaprosessina. Näitä ovat itsetuntemus sekä kiinnostus toista yksilöä kohtaan. Kyse on ymmärryksestä älyllisesti sekä tunteen tasolla. Kouluttajien mukaan tarvitaan myös toimintaa, mitä ilman empatia ei voi toteutua. Näiden vaiheiden lisäksi yksilön olisi hyvä kehittää itsessään myös muita ominaisuuksia ja tässä tutkielmassa keskeiseksi nousevat aitous ja jämäkkyys empatiassa. Tulokset osoittavat, että työyhteisöissä empatian kouluttamiseen liittyy erinäisiä haasteita ja jännitettä, jotka kouluttajan on hyvä ottaa huomioon ennen koulutuksen aloittamista sekä sen aikana. Kouluttajien mukaan empatiaan suhtaudutaan edelleen usein toisarvoisena taitona. Siksi työyhteisöjen haasteita voi olla hyvä lähestyä tehokkuuden ja tulosten kautta. Voidaan puhua empatian naamioimisesta. Tutkimustuloksista voisi olla hyötyä muille empatiaa kouluttaville sekä koulutuksista vastaaville henkilöille, kuten yritysten johto ja HR-asiantuntijoille. Empatiaprosessin parempi ymmärtäminen voisi myös auttaa työyhteisöjen henkilöstöä kohtaamaan haastavia vuorovaikutustilanteita rakentavammin.
first_indexed 2024-09-23T20:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lahti, Malgorzata", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Komulainen, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-23T06:05:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-23T06:05:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97138", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman aiheena on empatian opettaminen ty\u00f6yhteis\u00f6jen haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Empatian merkityst\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja sen opettamista ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 on tutkittu aikaisemmin, mutta tarvitsemme lis\u00e4\u00e4 tietoa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on kuvailla ja tarjota uudenlaista ymm\u00e4rryst\u00e4 vuorovaikutuskouluttajien n\u00e4kemyksist\u00e4 liittyen empatian opettamiseen ty\u00f6yhteis\u00f6jen haastavissa vuorovaikutustilanteissa. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 empatia ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n vuorovaikutuksessa rakentuvana ja kehittyv\u00e4n\u00e4 osaamisena.\n\nTutkielman kohteena ovat Suomessa toimivat kokeneet kouluttajat, joilla on erilaista aikaisempaa ty\u00f6- ja koulutustaustaa. Kaikki kouluttajat ovat sis\u00e4llytt\u00e4neet empatian osaksi ty\u00f6yhteis\u00f6ille suunnattuja koulutuksia. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisesti tekem\u00e4ll\u00e4 puolistrukturoituja haastatteluita ja kaikkiaan tutkielmassa haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 asiantuntijaa. Haastatteluissa henkil\u00f6t ovat kertoneet omista n\u00e4kemyksist\u00e4\u00e4n empatian opettamiseen liittyen, mutta tilanteeseen on vaikuttanut my\u00f6s kysymysten asettelu ja haastattelijan subjektiiviset n\u00e4kemykset. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty temaattista analyysi\u00e4, jonka seurauksena aineistoista muodostui kaksi p\u00e4\u00e4teemaa: Empatia moniulotteisena ja dynaamisena vuorovaikutusilmi\u00f6n\u00e4 sek\u00e4 empatia markkinatalouden puristuksissa. \n\nKouluttajat jakavat empatian kolmeen eri p\u00e4\u00e4vaiheeseen, mist\u00e4 voidaan puhua empatiaprosessina. N\u00e4it\u00e4 ovat itsetuntemus sek\u00e4 kiinnostus toista yksil\u00f6\u00e4 kohtaan. Kyse on ymm\u00e4rryksest\u00e4 \u00e4lyllisesti sek\u00e4 tunteen tasolla. Kouluttajien mukaan tarvitaan my\u00f6s toimintaa, mit\u00e4 ilman empatia ei voi toteutua. N\u00e4iden vaiheiden lis\u00e4ksi yksil\u00f6n olisi hyv\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 itsess\u00e4\u00e4n my\u00f6s muita ominaisuuksia ja t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa keskeiseksi nousevat aitous ja j\u00e4m\u00e4kkyys empatiassa. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 empatian kouluttamiseen liittyy erin\u00e4isi\u00e4 haasteita ja j\u00e4nnitett\u00e4, jotka kouluttajan on hyv\u00e4 ottaa huomioon ennen koulutuksen aloittamista sek\u00e4 sen aikana. Kouluttajien mukaan empatiaan suhtaudutaan edelleen usein toisarvoisena taitona. Siksi ty\u00f6yhteis\u00f6jen haasteita voi olla hyv\u00e4 l\u00e4hesty\u00e4 tehokkuuden ja tulosten kautta. Voidaan puhua empatian naamioimisesta.\n\nTutkimustuloksista voisi olla hy\u00f6ty\u00e4 muille empatiaa kouluttaville sek\u00e4 koulutuksista vastaaville henkil\u00f6ille, kuten yritysten johto ja HR-asiantuntijoille. Empatiaprosessin parempi ymm\u00e4rt\u00e4minen voisi my\u00f6s auttaa ty\u00f6yhteis\u00f6jen henkil\u00f6st\u00f6\u00e4 kohtaamaan haastavia vuorovaikutustilanteita rakentavammin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-23T06:05:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-23T06:05:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haastava vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutuskoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutusosaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Empatia on kova juttu\" : vuorovaikutuskouluttajien n\u00e4kemyksi\u00e4 liittyen empatian opettamiseen ty\u00f6yhteis\u00f6jen haastavissa vuorovaikutustilanteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409236015", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empatia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97138
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc9b9bae-700b-4bd2-aa93-71c4385e703f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409236015.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Komulainen, Kristiina "Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa haastava vuorovaikutus vuorovaikutuskoulutus vuorovaikutusosaaminen Viestintä Communication 3135 empatia vuorovaikutus työyhteisöt koulutus tunnetaidot viestintä
title "Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa
title_full "Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa
title_fullStr "Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa "Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa
title_full_unstemmed "Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa "Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa
title_short "Empatia on kova juttu"
title_sort empatia on kova juttu vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa
title_sub vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa
title_txtP "Empatia on kova juttu" : vuorovaikutuskouluttajien näkemyksiä liittyen empatian opettamiseen työyhteisöjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa
topic haastava vuorovaikutus vuorovaikutuskoulutus vuorovaikutusosaaminen Viestintä Communication 3135 empatia vuorovaikutus työyhteisöt koulutus tunnetaidot viestintä
topic_facet 3135 Communication Viestintä empatia haastava vuorovaikutus koulutus tunnetaidot työyhteisöt viestintä vuorovaikutus vuorovaikutuskoulutus vuorovaikutusosaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97138 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409236015
work_keys_str_mv AT komulainenkristiina empatiaonkovajuttuvuorovaikutuskouluttajiennäkemyksiäliittyenempatianopettam