Kroppsligt språklärande i gymnasiet om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen

Tässä maisterintutkielmassa selvitetään kehollisen kielenoppimisen potentiaalia luoda yhteyksiä lukion ruotsin opetuksen ja opiskelijoiden muun elämän välillä. Kehollinen oppiminen ymmärretään tässä tutkielmassa laajasti, jolloin se kattaa paitsi fyysisen liikkeen, myös erilaiset kokonaisvaltaiset k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Willström, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97121
_version_ 1826225744025485312
author Willström, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Willström, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Willström, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Willström, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa selvitetään kehollisen kielenoppimisen potentiaalia luoda yhteyksiä lukion ruotsin opetuksen ja opiskelijoiden muun elämän välillä. Kehollinen oppiminen ymmärretään tässä tutkielmassa laajasti, jolloin se kattaa paitsi fyysisen liikkeen, myös erilaiset kokonaisvaltaiset kehoon kytkeytyvät kokemukset. Tutkielma toteutettiin tanssia ja ruotsin opetusta yhdistävän Dansa med språk -opintojakson yhteydessä, ja siinä tarkastellaan opintojakson sekä opiskelijoiden muiden, opintojakson ulkopuolisten todellisuuksien välille syntyviä yhteenkietoutumia. Tutkielman teoreettinen viitekehys nojaa uusmaterialistiseen teoriaan, joka nostaa esille erilaisten inhimillisten ja ei-inhimillisten toimijoiden kehollisen ja materiaalisen luonteen, sekä keskittyy toimijoiden välisiin suhteisiin ja yhteenkietoutumiin. Tiedon tuottamisessa sovellettiin postkvalitatiivisen tutkimuksen periaatteita. Tutkimusaineisto koostui oppitunneilla tehdystä osallistuvasta havainnoinnista, opiskelijoiden kurssipäiväkirjoista, sekä opintojakson lopussa nauhoitetuista ryhmäkeskusteluista. Analyysiä varten eri tutkimusaineistoja luettiin rinnakkain. Luennassa nousi esille kolme temaattista suuntaa, joissa opintojakso sekä opiskelijoiden elämä opintojakson ulkopuolella kietoutuivat yhteen. Nämä suunnat olivat menneisyys, samanaikaiset tapahtumat oppituntien ulkopuolella, sekä tulevaisuus. Analyysissä tuotettiin performatiivisen kirjoittamisen avulla tekstejä tilanteista, joissa opintojakso tutkimusmateriaalin perusteella kietoutui opiskelijoiden muistoihin, tulevaisuuden haaveisiin, sekä samanaikaisiin tapahtumiin opintojakson ulkopuolella. Tulosten perusteella yhteenkietoutumia syntyi, kun oppitunneilla läsnäolevat inhimilliset ja ei-inhimilliset toimijat vuorovaikuttivat, ja herättivät opiskelijoissa tunteita ja assosiaatioita. Opiskelijat olivat prosessissa aktiivisia toimijoita: erilaisten performatiivisten tekojen sekä keskinäisen dialogin kautta he sekä tuottivat kietoutumia että ilmaisivat niiden olemassaoloa. Tutkielman tulokset viittaavat siihen, että kehollisen kielenoppimisen kautta on mahdollista tuottaa oppitunneille lukuisia eri toimijoita, holistista läsnäoloa, sekä performatiivisia tekoja, jotka puolestaan voivat tukea yhteyksien syntymistä lukion ruotsinopetuksen ja opiskelijoiden muun elämän välille.
first_indexed 2024-09-20T20:00:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Willstr\u00f6m, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-20T09:12:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-20T09:12:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97121", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n kehollisen kielenoppimisen potentiaalia luoda yhteyksi\u00e4 lukion ruotsin opetuksen ja opiskelijoiden muun el\u00e4m\u00e4n v\u00e4lill\u00e4. Kehollinen oppiminen ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa laajasti, jolloin se kattaa paitsi fyysisen liikkeen, my\u00f6s erilaiset kokonaisvaltaiset kehoon kytkeytyv\u00e4t kokemukset. Tutkielma toteutettiin tanssia ja ruotsin opetusta yhdist\u00e4v\u00e4n Dansa med spr\u00e5k -opintojakson yhteydess\u00e4, ja siin\u00e4 tarkastellaan opintojakson sek\u00e4 opiskelijoiden muiden, opintojakson ulkopuolisten todellisuuksien v\u00e4lille syntyvi\u00e4 yhteenkietoutumia. Tutkielman teoreettinen viitekehys nojaa uusmaterialistiseen teoriaan, joka nostaa esille erilaisten inhimillisten ja ei-inhimillisten toimijoiden kehollisen ja materiaalisen luonteen, sek\u00e4 keskittyy toimijoiden v\u00e4lisiin suhteisiin ja yhteenkietoutumiin. Tiedon tuottamisessa sovellettiin postkvalitatiivisen tutkimuksen periaatteita. Tutkimusaineisto koostui oppitunneilla tehdyst\u00e4 osallistuvasta havainnoinnista, opiskelijoiden kurssip\u00e4iv\u00e4kirjoista, sek\u00e4 opintojakson lopussa nauhoitetuista ryhm\u00e4keskusteluista. Analyysi\u00e4 varten eri tutkimusaineistoja luettiin rinnakkain. Luennassa nousi esille kolme temaattista suuntaa, joissa opintojakso sek\u00e4 opiskelijoiden el\u00e4m\u00e4 opintojakson ulkopuolella kietoutuivat yhteen. N\u00e4m\u00e4 suunnat olivat menneisyys, samanaikaiset tapahtumat oppituntien ulkopuolella, sek\u00e4 tulevaisuus. Analyysiss\u00e4 tuotettiin performatiivisen kirjoittamisen avulla tekstej\u00e4 tilanteista, joissa opintojakso tutkimusmateriaalin perusteella kietoutui opiskelijoiden muistoihin, tulevaisuuden haaveisiin, sek\u00e4 samanaikaisiin tapahtumiin opintojakson ulkopuolella. Tulosten perusteella yhteenkietoutumia syntyi, kun oppitunneilla l\u00e4sn\u00e4olevat inhimilliset ja ei-inhimilliset toimijat vuorovaikuttivat, ja her\u00e4ttiv\u00e4t opiskelijoissa tunteita ja assosiaatioita. Opiskelijat olivat prosessissa aktiivisia toimijoita: erilaisten performatiivisten tekojen sek\u00e4 keskin\u00e4isen dialogin kautta he sek\u00e4 tuottivat kietoutumia ett\u00e4 ilmaisivat niiden olemassaoloa. Tutkielman tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 kehollisen kielenoppimisen kautta on mahdollista tuottaa oppitunneille lukuisia eri toimijoita, holistista l\u00e4sn\u00e4oloa, sek\u00e4 performatiivisia tekoja, jotka puolestaan voivat tukea yhteyksien syntymist\u00e4 lukion ruotsinopetuksen ja opiskelijoiden muun el\u00e4m\u00e4n v\u00e4lille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-20T09:12:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-20T09:12:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehollinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uusmaterialismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "postkvalitatiivinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kroppsligt l\u00e4rande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska spr\u00e5ket", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kroppsligt spr\u00e5kl\u00e4rande i gymnasiet : om sammanv\u00e4vningar mellan svenskkursen \"Dansa med spr\u00e5k\" och elevernas verkligheter utanf\u00f6r kursen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409205998", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tanssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97121
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a8e3ca25-0c8a-483e-8c92-09254b845cd3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409205998.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Willström, Laura Kroppsligt språklärande i gymnasiet : om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen kehollinen oppiminen uusmaterialismi postkvalitatiivinen tutkimus kroppsligt lärande svenska språket Ruotsin kieli Swedish 306 kielen oppiminen ruotsin kieli lukio tanssi
title Kroppsligt språklärande i gymnasiet : om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen
title_full Kroppsligt språklärande i gymnasiet : om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen
title_fullStr Kroppsligt språklärande i gymnasiet : om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen Kroppsligt språklärande i gymnasiet : om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen
title_full_unstemmed Kroppsligt språklärande i gymnasiet : om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen Kroppsligt språklärande i gymnasiet : om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen
title_short Kroppsligt språklärande i gymnasiet
title_sort kroppsligt språklärande i gymnasiet om sammanvävningar mellan svenskkursen dansa med språk och elevernas verkligheter utanför kursen
title_sub om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen
title_txtP Kroppsligt språklärande i gymnasiet : om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen
topic kehollinen oppiminen uusmaterialismi postkvalitatiivinen tutkimus kroppsligt lärande svenska språket Ruotsin kieli Swedish 306 kielen oppiminen ruotsin kieli lukio tanssi
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kehollinen oppiminen kielen oppiminen kroppsligt lärande lukio postkvalitatiivinen tutkimus ruotsin kieli svenska språket tanssi uusmaterialismi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97121 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409205998
work_keys_str_mv AT willströmlaura kroppsligtspråklärandeigymnasietomsammanvävningarmellansvenskkursendansamedspråko