Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla

Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on tarkastella liikunnan keinoja lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (Attention Deficit Hyperactivity Disorder; ADHD) oireita 6–17-vuotiailla lapsilla ja nuorilla. Tarkoituksena on myös eritellä, minkälainen rooli liiku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sundén, Emilia
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97092
_version_ 1826225813104623616
author Sundén, Emilia
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sundén, Emilia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sundén, Emilia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sundén, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on tarkastella liikunnan keinoja lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (Attention Deficit Hyperactivity Disorder; ADHD) oireita 6–17-vuotiailla lapsilla ja nuorilla. Tarkoituksena on myös eritellä, minkälainen rooli liikunnan kuormittavuudella, kestolla ja muodolla on oireiden lievenemisessä. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä tarkkaavuuden haasteet sekä aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön diagnoosit lapsilla ja nuorilla ovat lisääntyneet. Lasten ja nuorten kohdalla haasteet voivat heijastua kielteisesti koulunkäyntiin, ihmissuhteisiin, harrastuksiin ja yleisesti arjessa toimimiseen sekä sitä kautta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. On tärkeää tunnistaa sellainen toiminta, kuten liikunta, jolla on mahdollisuus vähentää oireita ja niiden kielteisiä seurauksia. On myös tärkeää, että lasten ja nuorten kanssa toimivat ovat tietoisia häiriöstä. ADHD on kehityksellinen neuropsykiatrinen häiriö, jonka ydinoireisiin kuuluvat ikään ja kehitystasoon nähden liiallinen tarkkaamattomuus, ylivilkkaus ja impulsiivisuus. Häiriön kolme esiintymismuotoa ovat yhdistetty esiintymismuoto, pääasiassa tarkkaamaton esiintymismuoto ja pääasiassa yliaktiivinen ja impulsiivinen esiintymismuoto. Näiden lisäksi hankinnainen keskittymisvaikeus (Attention Distractibility Disorder; ADT) on piirre, joka viittaa muun muassa arjen kuormituksesta ja liiallisesta älylaitteiden käytöstä johtuviin haasteisiin keskittymiskyvyssä. Tutkielmassa esittelen tarkemmin aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita ja diagnosointia, häiriön syitä ja kielteisiä seurauksia sekä hoitoa. Käsittelen liikunnan kuormittavuuden, keston ja muodon roolia oireiden lievenemisessä viimeaikaisten tutkimustulosten valossa. Katsauksen perusteella liikunnalla on 6–17-vuotiaiden ADHD:n ydinoireita lievittävä vaikutus. Tutkimustulosten mukaan oireita lievittää niin kohtuukuormitteinen kuin kohtuukuormitteisesta rasittavaan sijoittuva liikunta. Oireiden osoitettiin lievenevän kestoltaan 15–90 minuutin mittaisten liikuntatuokioiden seurauksena. Myönteisiä tuloksia saatiin niin yksilömuotoisesta kuin ryhmämuotoisesta liikunnasta. Oireita lievitti kognitiivisesti haastavat liikuntaharjoitukset kuin myös sellaiset, jotka eivät sisältäneet kognitiivisesti haastavia tehtäviä.
first_indexed 2024-09-19T20:01:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kokkonen, Marja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sund\u00e9n, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-18T12:09:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-18T12:09:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97092", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on tarkastella liikunnan keinoja lievitt\u00e4\u00e4 aktiivisuuden ja tarkkaavuuden h\u00e4iri\u00f6n (Attention Deficit Hyperactivity Disorder; ADHD) oireita 6\u201317-vuotiailla lapsilla ja nuorilla. Tarkoituksena on my\u00f6s eritell\u00e4, mink\u00e4lainen rooli liikunnan kuormittavuudella, kestolla ja muodolla on oireiden lievenemisess\u00e4. Aihe on ajankohtainen ja t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 tarkkaavuuden haasteet sek\u00e4 aktiivisuuden ja tarkkaavuuden h\u00e4iri\u00f6n diagnoosit lapsilla ja nuorilla ovat lis\u00e4\u00e4ntyneet. Lasten ja nuorten kohdalla haasteet voivat heijastua kielteisesti koulunk\u00e4yntiin, ihmissuhteisiin, harrastuksiin ja yleisesti arjessa toimimiseen sek\u00e4 sit\u00e4 kautta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tunnistaa sellainen toiminta, kuten liikunta, jolla on mahdollisuus v\u00e4hent\u00e4\u00e4 oireita ja niiden kielteisi\u00e4 seurauksia. On my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 lasten ja nuorten kanssa toimivat ovat tietoisia h\u00e4iri\u00f6st\u00e4.\n\nADHD on kehityksellinen neuropsykiatrinen h\u00e4iri\u00f6, jonka ydinoireisiin kuuluvat ik\u00e4\u00e4n ja kehitystasoon n\u00e4hden liiallinen tarkkaamattomuus, ylivilkkaus ja impulsiivisuus. H\u00e4iri\u00f6n kolme esiintymismuotoa ovat yhdistetty esiintymismuoto, p\u00e4\u00e4asiassa tarkkaamaton esiintymismuoto ja p\u00e4\u00e4asiassa yliaktiivinen ja impulsiivinen esiintymismuoto. N\u00e4iden lis\u00e4ksi hankinnainen keskittymisvaikeus (Attention Distractibility Disorder; ADT) on piirre, joka viittaa muun muassa arjen kuormituksesta ja liiallisesta \u00e4lylaitteiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 johtuviin haasteisiin keskittymiskyvyss\u00e4. Tutkielmassa esittelen tarkemmin aktiivisuuden ja tarkkaavuuden h\u00e4iri\u00f6n oireita ja diagnosointia, h\u00e4iri\u00f6n syit\u00e4 ja kielteisi\u00e4 seurauksia sek\u00e4 hoitoa. K\u00e4sittelen liikunnan kuormittavuuden, keston ja muodon roolia oireiden lievenemisess\u00e4 viimeaikaisten tutkimustulosten valossa.\n\nKatsauksen perusteella liikunnalla on 6\u201317-vuotiaiden ADHD:n ydinoireita lievitt\u00e4v\u00e4 vaikutus. Tutkimustulosten mukaan oireita lievitt\u00e4\u00e4 niin kohtuukuormitteinen kuin kohtuukuormitteisesta rasittavaan sijoittuva liikunta. Oireiden osoitettiin lievenev\u00e4n kestoltaan 15\u201390 minuutin mittaisten liikuntatuokioiden seurauksena. My\u00f6nteisi\u00e4 tuloksia saatiin niin yksil\u00f6muotoisesta kuin ryhm\u00e4muotoisesta liikunnasta. Oireita lievitti kognitiivisesti haastavat liikuntaharjoitukset kuin my\u00f6s sellaiset, jotka eiv\u00e4t sis\u00e4lt\u00e4neet kognitiivisesti haastavia teht\u00e4vi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-18T12:09:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-18T12:09:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta hoitomuotona", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunta keinona lievitt\u00e4\u00e4 aktiivisuuden ja tarkkaavuuden h\u00e4iri\u00f6n oireita lapsilla ja nuorilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409185967", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjaus (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97092
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b6f8185e-28da-4f8d-a71e-974541700d9f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409185967.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sundén, Emilia Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla liikunta hoitomuotona Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 toiminnanohjaus (psykologia) lapset (ikäryhmät) liikunta ADHD nuoret häiriöt tarkkaavaisuus
title Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla
title_full Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla
title_fullStr Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla
title_full_unstemmed Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla
title_short Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla
title_sort liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla
title_txtP Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla
topic liikunta hoitomuotona Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 toiminnanohjaus (psykologia) lapset (ikäryhmät) liikunta ADHD nuoret häiriöt tarkkaavaisuus
topic_facet 502 ADHD Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education häiriöt lapset (ikäryhmät) liikunta liikunta hoitomuotona nuoret tarkkaavaisuus toiminnanohjaus (psykologia)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97092 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409185967
work_keys_str_mv AT sundenemilia liikuntakeinonalievittääaktiivisuudenjatarkkaavuudenhäiriönoireitalapsillajanuorill