Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toiminnallista opetusta laaja-alaisten erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen painotus oli siinä, millä tavoilla laaja-alaiset erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta käytännössä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä opettajien tulee ottaa huomioon toim...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hytönen, Anna, Somero, Sanni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97077
_version_ 1826225803407392768
author Hytönen, Anna Somero, Sanni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hytönen, Anna Somero, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hytönen, Anna Somero, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hytönen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toiminnallista opetusta laaja-alaisten erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen painotus oli siinä, millä tavoilla laaja-alaiset erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta käytännössä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä opettajien tulee ottaa huomioon toiminnallisuuden toteuttamisessa osa-aikaisessa erityisopetuksessa. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja lähestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää laaja-alaisen erityisopettajan tehtävässä toimivaa tai toiminutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja niiden sisältö analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Tutkimuksen keskeinen tulos oli se, että tutkittavat laaja-alaiset opettajat toteuttivat toiminnallista opetusta monipuolisemmin kuin määrittelivät sitä. Heidän toteuttamansa toiminnalliset työtavat olivat pitkälti oppilaan fyysistä ja ajatuksellista aktiivisuutta painottavia. Tutkimuksessa ilmeni myös, että toiminnallisen opetuksen taustalla tulee huomioida osa-aikaisen erityisopetuksen oppilaiden tuen tarpeet sekä luokka- ja kouluympäristö. Tutkittavien nimeämät oppilaiden haasteet toiminnallisen opetuksen toteuttamisessa liittyivät muun muassa toiminnanohjauksen pulmiin. Osa-aikaisen erityisopetuksen koettiin toisaalta mahdollistavan toiminnallisuuden toteuttamista esimerkiksi pienempien ryhmäkokojen puolesta. Tutkittavat kokivat, etteivät koulujen toimintakulttuurit juuri kannusta toiminnallisen opetuksen toteuttamiseen.
first_indexed 2024-09-17T20:01:12Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4p\u00e4, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyt\u00f6nen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Somero, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-17T06:01:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-17T06:01:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97077", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin toiminnallista opetusta laaja-alaisten erityisopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen painotus oli siin\u00e4, mill\u00e4 tavoilla laaja-alaiset erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s, mit\u00e4 opettajien tulee ottaa huomioon toiminnallisuuden toteuttamisessa osa-aikaisessa erityisopetuksessa.\nTutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja l\u00e4hestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 laaja-alaisen erityisopettajan teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 toimivaa tai toiminutta henkil\u00f6\u00e4. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja niiden sis\u00e4lt\u00f6 analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin mukaisesti.\nTutkimuksen keskeinen tulos oli se, ett\u00e4 tutkittavat laaja-alaiset opettajat toteuttivat toiminnallista opetusta monipuolisemmin kuin m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t sit\u00e4. Heid\u00e4n toteuttamansa toiminnalliset ty\u00f6tavat olivat pitk\u00e4lti oppilaan fyysist\u00e4 ja ajatuksellista aktiivisuutta painottavia. Tutkimuksessa ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 toiminnallisen opetuksen taustalla tulee huomioida osa-aikaisen erityisopetuksen oppilaiden tuen tarpeet sek\u00e4 luokka- ja kouluymp\u00e4rist\u00f6. Tutkittavien nime\u00e4m\u00e4t oppilaiden haasteet toiminnallisen opetuksen toteuttamisessa liittyiv\u00e4t muun muassa toiminnanohjauksen pulmiin. Osa-aikaisen erityisopetuksen koettiin toisaalta mahdollistavan toiminnallisuuden toteuttamista esimerkiksi pienempien ryhm\u00e4kokojen puolesta. Tutkittavat kokivat, etteiv\u00e4t koulujen toimintakulttuurit juuri kannusta toiminnallisen opetuksen toteuttamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-17T06:01:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-17T06:01:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja-alainen erityisopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osa-aikainen erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laaja-alaisten erityisopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409175956", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97077
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:15Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/217a0d5e-ff94-44c5-a4fc-7f1e7482170e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409175956.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hytönen, Anna Somero, Sanni Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta toiminnallinen opetus laaja-alainen erityisopettaja osa-aikainen erityisopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erityisopetus erityisopettajat toiminnallisuus toiminnalliset menetelmät
title Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta
title_full Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta
title_fullStr Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta
title_full_unstemmed Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta
title_short Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta
title_sort laaja alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta
title_txtP Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta
topic toiminnallinen opetus laaja-alainen erityisopettaja osa-aikainen erityisopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erityisopetus erityisopettajat toiminnallisuus toiminnalliset menetelmät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education erityisopettajat erityisopetus laaja-alainen erityisopettaja osa-aikainen erityisopetus toiminnallinen opetus toiminnalliset menetelmät toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97077 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409175956
work_keys_str_mv AT hytönenanna laajaalaistenerityisopettajiennäkemyksiätoteuttamastaantoiminnallisestaopetuksesta