Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toiminnallista opetusta laaja-alaisten erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen painotus oli siinä, millä tavoilla laaja-alaiset erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta käytännössä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä opettajien tulee ottaa huomioon toim...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hytönen, Anna, Somero, Sanni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97077
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toiminnallista opetusta laaja-alaisten erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen painotus oli siinä, millä tavoilla laaja-alaiset erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta käytännössä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä opettajien tulee ottaa huomioon toiminnallisuuden toteuttamisessa osa-aikaisessa erityisopetuksessa. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja lähestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää laaja-alaisen erityisopettajan tehtävässä toimivaa tai toiminutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja niiden sisältö analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Tutkimuksen keskeinen tulos oli se, että tutkittavat laaja-alaiset opettajat toteuttivat toiminnallista opetusta monipuolisemmin kuin määrittelivät sitä. Heidän toteuttamansa toiminnalliset työtavat olivat pitkälti oppilaan fyysistä ja ajatuksellista aktiivisuutta painottavia. Tutkimuksessa ilmeni myös, että toiminnallisen opetuksen taustalla tulee huomioida osa-aikaisen erityisopetuksen oppilaiden tuen tarpeet sekä luokka- ja kouluympäristö. Tutkittavien nimeämät oppilaiden haasteet toiminnallisen opetuksen toteuttamisessa liittyivät muun muassa toiminnanohjauksen pulmiin. Osa-aikaisen erityisopetuksen koettiin toisaalta mahdollistavan toiminnallisuuden toteuttamista esimerkiksi pienempien ryhmäkokojen puolesta. Tutkittavat kokivat, etteivät koulujen toimintakulttuurit juuri kannusta toiminnallisen opetuksen toteuttamiseen.