Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa

Tutkielmamme käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden tiimin ryhmäytymisen merkitystä laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan toteuttamisen taustatekijänä. Pyrimme selvittämään, kuinka henkilöstölle osoitetuin työvälinein voidaan tukea tiimin ryhmäytymistä varhaiskasvatuksen kontekstissa varhaiskasv...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Männikkö, Kaisa-Liisa, Peiponen, Katja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97066
_version_ 1828193197497516032
author Männikkö, Kaisa-Liisa Peiponen, Katja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Männikkö, Kaisa-Liisa Peiponen, Katja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Männikkö, Kaisa-Liisa Peiponen, Katja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Männikkö, Kaisa-Liisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmamme käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden tiimin ryhmäytymisen merkitystä laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan toteuttamisen taustatekijänä. Pyrimme selvittämään, kuinka henkilöstölle osoitetuin työvälinein voidaan tukea tiimin ryhmäytymistä varhaiskasvatuksen kontekstissa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Koemme aiheen olevan ajankohtainen varhaiskasvatuksen arjesta käytävän keskustelun tuodessa esiin kiireen, muutokset ja vaihtuvan henkilöstön. Näkemyksemme mukaan toimiva tiimityö voi turvata toiminnan laadun säilymisen arjen muuttuvissa tilanteissa. Tutkielmamme lähestymistapa on laadullinen eli kvalitatiivinen ja sen analyysi mukailee fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteitä. Tutkielmamme viitekehyksenä toimii Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen yksiköiden käytössä oleva Pedagoginen suunnitelma (PESU). Keräsimme aineiston keväällä 2024 haastattelemalla kuutta varhaiskasvatuksen opettajaa. Kerätyn aineiston sisällönanalyysissä olemme hyödyntäneet teoriaohjaavaa analyysimenetelmää. Tuloksista oli pääteltävissä Pedagogisen suunnitelman (PESU) tukevan ryhmäytymistä ja tiimin yhteistyötä aiempien tutkimusten mukaisesti. Aineiston perusteella asiakirjan laajuus, kuitenkin haastoi Pedagogisen suunnitelman (PESU) hyödyntämistä arjessa ja koko tiimin kesken. Lisäksi osallistuneiden opettajien välillä oli todettavissa asiakirjan hyödyntämisen ja sisällön hallinnan välistä eroavaisuutta. Tutkielmamme perusteella johtajan tuki näyttää vaikuttavan, siihen kuinka Pedagogista suunnitelmaa (PESU) hyödynnetään ja kuinka opettajat hallitsevat asiakirjan sisällön.
first_indexed 2024-09-16T20:00:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautamies, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4nnikk\u00f6, Kaisa-Liisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peiponen, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-16T06:05:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-16T06:05:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97066", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmamme k\u00e4sittelee varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden tiimin ryhm\u00e4ytymisen merkityst\u00e4 laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan toteuttamisen taustatekij\u00e4n\u00e4. Pyrimme selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, kuinka henkil\u00f6st\u00f6lle osoitetuin ty\u00f6v\u00e4linein voidaan tukea tiimin ryhm\u00e4ytymist\u00e4 varhaiskasvatuksen kontekstissa varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Koemme aiheen olevan ajankohtainen varhaiskasvatuksen arjesta k\u00e4yt\u00e4v\u00e4n keskustelun tuodessa esiin kiireen, muutokset ja vaihtuvan henkil\u00f6st\u00f6n. N\u00e4kemyksemme mukaan toimiva tiimity\u00f6 voi turvata toiminnan laadun s\u00e4ilymisen arjen muuttuvissa tilanteissa.\n\tTutkielmamme l\u00e4hestymistapa on laadullinen eli kvalitatiivinen ja sen analyysi mukailee fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteit\u00e4. Tutkielmamme viitekehyksen\u00e4 toimii Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin varhaiskasvatuksen yksik\u00f6iden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oleva Pedagoginen suunnitelma (PESU). Ker\u00e4simme aineiston kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2024 haastattelemalla kuutta varhaiskasvatuksen opettajaa. Ker\u00e4tyn aineiston sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiss\u00e4 olemme hy\u00f6dynt\u00e4neet teoriaohjaavaa analyysimenetelm\u00e4\u00e4. \n\tTuloksista oli p\u00e4\u00e4telt\u00e4viss\u00e4 Pedagogisen suunnitelman (PESU) tukevan ryhm\u00e4ytymist\u00e4 ja tiimin yhteisty\u00f6t\u00e4 aiempien tutkimusten mukaisesti. Aineiston perusteella asiakirjan laajuus, kuitenkin haastoi Pedagogisen suunnitelman (PESU) hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 arjessa ja koko tiimin kesken. Lis\u00e4ksi osallistuneiden opettajien v\u00e4lill\u00e4 oli todettavissa asiakirjan hy\u00f6dynt\u00e4misen ja sis\u00e4ll\u00f6n hallinnan v\u00e4list\u00e4 eroavaisuutta. Tutkielmamme perusteella johtajan tuki n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 vaikuttavan, siihen kuinka Pedagogista suunnitelmaa (PESU) hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n ja kuinka opettajat hallitsevat asiakirjan sis\u00e4ll\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-16T06:05:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-16T06:05:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "122", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4ytymisen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhm\u00e4ytymisen tukemisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409165944", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97066
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:42Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a93fa884-c626-4912-b042-222c16158f05\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409165944.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Männikkö, Kaisa-Liisa Peiponen, Katja Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa ryhmäytymisen tukeminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 yhteistyö varhaiskasvatus tiimityö tiimit ryhmäytyminen varhaiskasvatuksen opettajat päiväkodit vuorovaikutus ryhmädynamiikka
title Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa
title_full Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa
title_fullStr Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa
title_full_unstemmed Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa
title_short Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa
title_sort pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa
title_txtP Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa
topic ryhmäytymisen tukeminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 yhteistyö varhaiskasvatus tiimityö tiimit ryhmäytyminen varhaiskasvatuksen opettajat päiväkodit vuorovaikutus ryhmädynamiikka
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus päiväkodit ryhmädynamiikka ryhmäytyminen ryhmäytymisen tukeminen tiimit tiimityö varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus vuorovaikutus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97066 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409165944
work_keys_str_mv AT männikkökaisaliisa pedagoginensuunnitelmakasvattajatiiminryhmäytymisentukemisessa