Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä

Tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja ymmärtää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on voimavarojen merkityksestä omalle työhyvinvoinnilleen. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät vievät voimavaroja eli heikentävät työhyvinvointia. Tässä tutkimuksessa voimavaroilla tarkoitetaan sellaisia tekijöitä, jotk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Huttunen, Johanna, Mäki-Maunus, Marianne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97064
_version_ 1826225699244998656
author Huttunen, Johanna Mäki-Maunus, Marianne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huttunen, Johanna Mäki-Maunus, Marianne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huttunen, Johanna Mäki-Maunus, Marianne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huttunen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja ymmärtää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on voimavarojen merkityksestä omalle työhyvinvoinnilleen. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät vievät voimavaroja eli heikentävät työhyvinvointia. Tässä tutkimuksessa voimavaroilla tarkoitetaan sellaisia tekijöitä, jotka vahvistavat työhyvinvointia. Tutkimusta tarkastellaan positiivisen psykologian näkökulmasta käsin, sillä tutkijat haluavat korostaa myönteistä lähestymistä tutkittavaan aiheeseen. Kyseessä oli laadullinen tutkimus ja tutkimus toteutettiin fenomenologishermeneuttisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin keväällä 2024 haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin tulkitsevaa fenomenologista analyysimenetelmää apuna käyttäen. Tutkimus osoitti, että luokanopettajat tunnistivat hyvin voimavarojaan eli työhyvinvointiaan vahvistavia tekijöitä. Näistä merkittävin oli henkilökohtainen hyvinvointi, joka sisälsi perustarpeista huolehtimisen, vapaa-ajan sekä arvot. Myös kouluyhteisön ihmissuhteet koettiin tärkeänä voimavarana ja kannattelevana tekijänä työssä. Huomattavasti vähemmän mainittiin työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä, joista keskeisimpiä ja eri osa-alueisiin vaikuttavimpia olivat sisäilmaongelmat ja työn rajaaminen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että suurelta osin samat tekijät, jotka vahvistivat työhyvinvointia eli koettiin voimavaroina, saattoivat toisinaan myös kuormittaa opettajia.
first_indexed 2024-09-16T20:00:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huttunen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki-Maunus, Marianne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-16T06:00:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-16T06:00:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97064", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 millaisia kokemuksia luokanopettajilla on voimavarojen merkityksest\u00e4 omalle ty\u00f6hyvinvoinnilleen. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 tekij\u00e4t viev\u00e4t voimavaroja eli heikent\u00e4v\u00e4t ty\u00f6hyvinvointia. T\u00e4ss\u00e4\ntutkimuksessa voimavaroilla tarkoitetaan sellaisia tekij\u00f6it\u00e4, jotka vahvistavat\nty\u00f6hyvinvointia. Tutkimusta tarkastellaan positiivisen psykologian n\u00e4k\u00f6kulmasta k\u00e4sin, sill\u00e4 tutkijat haluavat korostaa my\u00f6nteist\u00e4 l\u00e4hestymist\u00e4 tutkittavaan\naiheeseen.\nKyseess\u00e4 oli laadullinen tutkimus ja tutkimus toteutettiin fenomenologishermeneuttisella tutkimusotteella. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2024 haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin tulkitsevaa fenomenologista analyysimenetelm\u00e4\u00e4 apuna k\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 luokanopettajat tunnistivat hyvin voimavarojaan eli\nty\u00f6hyvinvointiaan vahvistavia tekij\u00f6it\u00e4. N\u00e4ist\u00e4 merkitt\u00e4vin oli henkil\u00f6kohtainen\nhyvinvointi, joka sis\u00e4lsi perustarpeista huolehtimisen, vapaa-ajan sek\u00e4 arvot.\nMy\u00f6s kouluyhteis\u00f6n ihmissuhteet koettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 voimavarana ja kannattelevana tekij\u00e4n\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4. Huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4n mainittiin ty\u00f6hyvinvointia heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, joista keskeisimpi\u00e4 ja eri osa-alueisiin vaikuttavimpia olivat\nsis\u00e4ilmaongelmat ja ty\u00f6n rajaaminen.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 suurelta osin samat tekij\u00e4t,\njotka vahvistivat ty\u00f6hyvinvointia eli koettiin voimavaroina, saattoivat toisinaan\nmy\u00f6s kuormittaa opettajia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-16T06:00:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-16T06:00:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekij\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409165942", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97064
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:13Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/41762235-cba6-4c70-a01e-55bc46c63a0d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409165942.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huttunen, Johanna Mäki-Maunus, Marianne Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 resurssit positiivinen psykologia työhyvinvointi luokanopettajat jaksaminen
title Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä
title_full Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä
title_short Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä
title_sort luokanopettajien kokemuksia voimavara ja kuormittavuustekijöistä
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 resurssit positiivinen psykologia työhyvinvointi luokanopettajat jaksaminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education jaksaminen luokanopettajat positiivinen psykologia resurssit työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97064 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409165942
work_keys_str_mv AT huttunenjohanna luokanopettajienkokemuksiavoimavarajakuormittavuustekijöistä