Summary: | Tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja ymmärtää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on voimavarojen merkityksestä omalle työhyvinvoinnilleen. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät vievät voimavaroja eli heikentävät työhyvinvointia. Tässä
tutkimuksessa voimavaroilla tarkoitetaan sellaisia tekijöitä, jotka vahvistavat
työhyvinvointia. Tutkimusta tarkastellaan positiivisen psykologian näkökulmasta käsin, sillä tutkijat haluavat korostaa myönteistä lähestymistä tutkittavaan
aiheeseen.
Kyseessä oli laadullinen tutkimus ja tutkimus toteutettiin fenomenologishermeneuttisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin keväällä 2024 haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin tulkitsevaa fenomenologista analyysimenetelmää apuna käyttäen.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajat tunnistivat hyvin voimavarojaan eli
työhyvinvointiaan vahvistavia tekijöitä. Näistä merkittävin oli henkilökohtainen
hyvinvointi, joka sisälsi perustarpeista huolehtimisen, vapaa-ajan sekä arvot.
Myös kouluyhteisön ihmissuhteet koettiin tärkeänä voimavarana ja kannattelevana tekijänä työssä. Huomattavasti vähemmän mainittiin työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä, joista keskeisimpiä ja eri osa-alueisiin vaikuttavimpia olivat
sisäilmaongelmat ja työn rajaaminen.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että suurelta osin samat tekijät,
jotka vahvistivat työhyvinvointia eli koettiin voimavaroina, saattoivat toisinaan
myös kuormittaa opettajia.
|