Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä

Tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja ymmärtää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on voimavarojen merkityksestä omalle työhyvinvoinnilleen. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät vievät voimavaroja eli heikentävät työhyvinvointia. Tässä tutkimuksessa voimavaroilla tarkoitetaan sellaisia tekijöitä, jotk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Huttunen, Johanna, Mäki-Maunus, Marianne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97064
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja ymmärtää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on voimavarojen merkityksestä omalle työhyvinvoinnilleen. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät vievät voimavaroja eli heikentävät työhyvinvointia. Tässä tutkimuksessa voimavaroilla tarkoitetaan sellaisia tekijöitä, jotka vahvistavat työhyvinvointia. Tutkimusta tarkastellaan positiivisen psykologian näkökulmasta käsin, sillä tutkijat haluavat korostaa myönteistä lähestymistä tutkittavaan aiheeseen. Kyseessä oli laadullinen tutkimus ja tutkimus toteutettiin fenomenologishermeneuttisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin keväällä 2024 haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin tulkitsevaa fenomenologista analyysimenetelmää apuna käyttäen. Tutkimus osoitti, että luokanopettajat tunnistivat hyvin voimavarojaan eli työhyvinvointiaan vahvistavia tekijöitä. Näistä merkittävin oli henkilökohtainen hyvinvointi, joka sisälsi perustarpeista huolehtimisen, vapaa-ajan sekä arvot. Myös kouluyhteisön ihmissuhteet koettiin tärkeänä voimavarana ja kannattelevana tekijänä työssä. Huomattavasti vähemmän mainittiin työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä, joista keskeisimpiä ja eri osa-alueisiin vaikuttavimpia olivat sisäilmaongelmat ja työn rajaaminen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että suurelta osin samat tekijät, jotka vahvistivat työhyvinvointia eli koettiin voimavaroina, saattoivat toisinaan myös kuormittaa opettajia.