Ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kuvailevat tunnistavansa ylöspäin eriyttämisen tarpeet sekä millaisia kokemuksia luokanopettajilla on matematiikan opetuksen ylöspäin eriyttämisestä alkuopetuksessa. Tutkimuksen kohteeksi valikoituu alkuopetus, koska matematiikan os...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paloranta, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97062
_version_ 1828193035994791936
author Paloranta, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paloranta, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paloranta, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paloranta, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kuvailevat tunnistavansa ylöspäin eriyttämisen tarpeet sekä millaisia kokemuksia luokanopettajilla on matematiikan opetuksen ylöspäin eriyttämisestä alkuopetuksessa. Tutkimuksen kohteeksi valikoituu alkuopetus, koska matematiikan osaamistasojen erot ovat suuret alkuopetukseen tulevilla lapsilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttisella lähestymistavalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia liittyen matematiikan opetuksen ylöspäin eriyttämiseen ja ylöspäin eriyttämisen tarpeen tunnistamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin Teams-haastatteluilla, haastateltavia luokanopettajia oli kuusi (6). Yksilöhaastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimusaineiston analysointi toteutui tulkitsevalla fenomenologisella analyysillä. Tutkimustulosten perusteella luokanopettajakoulutuksen tarjoamat valmiudet ylöspäin eriyttämisen tarpeen tunnistamiseen ja ylöspäin eriyttävän opetuksen toteuttamiseen ovat heikot. Luokanopettajat kokevat saaneensa valmiuksia ylöspäin eriyttämiseen työkokemuksen myötä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että ylöspäin eriyttävän opetuksen toteuttaminen on haastavaa heterogeenisissa oppilasryhmissä. Ylöspäin eriyttävä opetus ei toteudu parhaalla mahdollisella tavalla niin, että matemaattisesti edistyneiden oppilaiden oppilaslähtöinen eteneminen mahdollistuisi Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) linjaamalla tavalla.
first_indexed 2024-09-13T20:00:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Autti, Raisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paloranta, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-13T05:30:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-13T05:30:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajat kuvailevat tunnistavansa yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen tarpeet sek\u00e4 millaisia kokemuksia luokanopettajilla on matematiikan opetuksen yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misest\u00e4 alkuopetuksessa. Tutkimuksen kohteeksi valikoituu alkuopetus, koska matematiikan osaamistasojen erot ovat suuret alkuopetukseen tulevilla lapsilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttisella l\u00e4hestymistavalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien kokemuksia liittyen matematiikan opetuksen yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miseen ja yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen tarpeen tunnistamiseen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Teams-haastatteluilla, haastateltavia luokanopettajia oli kuusi (6). Yksil\u00f6haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimusaineiston analysointi toteutui tulkitsevalla fenomenologisella analyysill\u00e4. Tutkimustulosten perusteella luokanopettajakoulutuksen tarjoamat valmiudet yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen tarpeen tunnistamiseen ja yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4v\u00e4n opetuksen toteuttamiseen ovat heikot. Luokanopettajat kokevat saaneensa valmiuksia yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miseen ty\u00f6kokemuksen my\u00f6t\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4v\u00e4n opetuksen toteuttaminen on haastavaa heterogeenisissa oppilasryhmiss\u00e4. Yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4v\u00e4 opetus ei toteudu parhaalla mahdollisella tavalla niin, ett\u00e4 matemaattisesti edistyneiden oppilaiden oppilasl\u00e4ht\u00f6inen eteneminen mahdollistuisi Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) linjaamalla tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-13T05:30:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-13T05:30:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen alkuopetuksen matematiikassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409135941", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_97062
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:09Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/830ee19a-5a36-4840-b6f3-8ba9ae0efdff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409135941.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paloranta, Johanna Ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 eriyttäminen alkuopetus matematiikka
title Ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa
title_full Ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa
title_fullStr Ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa Ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa
title_full_unstemmed Ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa Ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa
title_short Ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa
title_sort ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa
title_txtP Ylöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 eriyttäminen alkuopetus matematiikka
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus eriyttäminen matematiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97062 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409135941
work_keys_str_mv AT palorantajohanna ylöspäineriyttäminenalkuopetuksenmatematiikassa