Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä ulottuvuuksista opiskelustrategiat muodostuvat ja miten eroavaisuudet opiskelustrategioiden hallinnan kokemuksissa ilmenivät eri tiedekunnan opiskelijoilla. Tutkittavina olivat Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijat kaikista kuudest...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikura, Ada, Aalto-Setälä, Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96954
_version_ 1826225680587685888
author Heikura, Ada Aalto-Setälä, Sofia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikura, Ada Aalto-Setälä, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikura, Ada Aalto-Setälä, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikura, Ada
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä ulottuvuuksista opiskelustrategiat muodostuvat ja miten eroavaisuudet opiskelustrategioiden hallinnan kokemuksissa ilmenivät eri tiedekunnan opiskelijoilla. Tutkittavina olivat Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijat kaikista kuudesta tiedekunnasta (n=1557). Aineistona tutkimuksessa käytettiin Opiskelun Taitokartta -kyselytutkimuksen aineistoa vuosilta 2017–2021, ja kyselystä hyödynnettiin opiskelustrategioiden osiota. Tutkimukseen valittiin mukaan kahdeksan väittämää, jotka pysyivät jokaisena vuotena samana. Aineistoa analysoitiin SPSS 28- ohjelmalla ja hyödynnettyjä analyysimenetelmiä olivat eksploratiivinen faktorianalyysi ja monimuuttujainen faktorianalyysi (MANOVA). Tutkimuksen mukaan opiskelustrategioista korostui kaksi ulottuvuutta: taito ja tahto, jotka ovat linjassa Weinsteinin (2006) Strategisen oppimisen mallin kanssa. Eri tiedekuntien opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioiden hallinnassa erosivat tilastollisesti merkitsevästi. Kasvatustieteen ja psykologian tiedekunnan opiskelijat sekä liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijat arvioivat opiskelutaitonsa keskimäärin hieman paremmiksi kuin muiden tiedekuntien opiskelijat. Humanistisen tiedekunnan ja informaatioteknologian tiedekunnan opiskelijat arvioivat opiskelutahtonsa keskimäärin hieman heikommaksi kuin muiden tiedekuntien opiskelijat.
first_indexed 2024-09-09T20:00:40Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Malinen, Anita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikura, Ada", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aalto-Set\u00e4l\u00e4, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-09T05:40:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-09T05:40:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96954", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 ulottuvuuksista opiskelustrategiat muodostuvat ja miten eroavaisuudet opiskelustrategioiden hallinnan kokemuksissa ilmeniv\u00e4t eri tiedekunnan opiskelijoilla. Tutkittavina olivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijat kaikista kuudesta tiedekunnasta (n=1557).\nAineistona tutkimuksessa k\u00e4ytettiin Opiskelun Taitokartta -kyselytutkimuksen aineistoa vuosilta 2017\u20132021, ja kyselyst\u00e4 hy\u00f6dynnettiin opiskelustrategioiden osiota. Tutkimukseen valittiin mukaan kahdeksan v\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4, jotka pysyiv\u00e4t jokaisena vuotena samana. Aineistoa analysoitiin SPSS 28- ohjelmalla ja hy\u00f6dynnettyj\u00e4 analyysimenetelmi\u00e4 olivat eksploratiivinen faktorianalyysi ja monimuuttujainen faktorianalyysi (MANOVA). \nTutkimuksen mukaan opiskelustrategioista korostui kaksi ulottuvuutta: taito ja tahto, jotka ovat linjassa Weinsteinin (2006) Strategisen oppimisen mallin kanssa. Eri tiedekuntien opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioiden hallinnassa erosivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Kasvatustieteen ja psykologian tiedekunnan opiskelijat sek\u00e4 liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijat arvioivat opiskelutaitonsa keskim\u00e4\u00e4rin hieman paremmiksi kuin muiden tiedekuntien opiskelijat. Humanistisen tiedekunnan ja informaatioteknologian tiedekunnan opiskelijat arvioivat opiskelutahtonsa keskim\u00e4\u00e4rin hieman heikommaksi kuin muiden tiedekuntien opiskelijat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-09T05:40:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-09T05:40:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelustrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopisto-opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelukyky", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409095839", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96954
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikura, Ada Aalto-Setälä, Sofia Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista opiskelustrategiat yliopisto-opiskelijat opiskelukyky Kasvatustiede Education 102 opiskelijat yliopistot korkeakouluopiskelu opiskelu opiskelutaito
title Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
title_full Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
title_fullStr Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
title_full_unstemmed Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
title_short Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
title_sort jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
title_txtP Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
topic opiskelustrategiat yliopisto-opiskelijat opiskelukyky Kasvatustiede Education 102 opiskelijat yliopistot korkeakouluopiskelu opiskelu opiskelutaito
topic_facet 102 Education Kasvatustiede korkeakouluopiskelu opiskelijat opiskelu opiskelukyky opiskelustrategiat opiskelutaito yliopisto-opiskelijat yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96954 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409095839
work_keys_str_mv AT heikuraada jyväskylänyliopistonensimmäisenvuodenopiskelijoidenkokemuksetopiskelustrategioista