Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä ulottuvuuksista opiskelustrategiat muodostuvat ja miten eroavaisuudet opiskelustrategioiden hallinnan kokemuksissa ilmenivät eri tiedekunnan opiskelijoilla. Tutkittavina olivat Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijat kaikista kuudest...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikura, Ada, Aalto-Setälä, Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96954
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä ulottuvuuksista opiskelustrategiat muodostuvat ja miten eroavaisuudet opiskelustrategioiden hallinnan kokemuksissa ilmenivät eri tiedekunnan opiskelijoilla. Tutkittavina olivat Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijat kaikista kuudesta tiedekunnasta (n=1557). Aineistona tutkimuksessa käytettiin Opiskelun Taitokartta -kyselytutkimuksen aineistoa vuosilta 2017–2021, ja kyselystä hyödynnettiin opiskelustrategioiden osiota. Tutkimukseen valittiin mukaan kahdeksan väittämää, jotka pysyivät jokaisena vuotena samana. Aineistoa analysoitiin SPSS 28- ohjelmalla ja hyödynnettyjä analyysimenetelmiä olivat eksploratiivinen faktorianalyysi ja monimuuttujainen faktorianalyysi (MANOVA). Tutkimuksen mukaan opiskelustrategioista korostui kaksi ulottuvuutta: taito ja tahto, jotka ovat linjassa Weinsteinin (2006) Strategisen oppimisen mallin kanssa. Eri tiedekuntien opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioiden hallinnassa erosivat tilastollisesti merkitsevästi. Kasvatustieteen ja psykologian tiedekunnan opiskelijat sekä liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijat arvioivat opiskelutaitonsa keskimäärin hieman paremmiksi kuin muiden tiedekuntien opiskelijat. Humanistisen tiedekunnan ja informaatioteknologian tiedekunnan opiskelijat arvioivat opiskelutahtonsa keskimäärin hieman heikommaksi kuin muiden tiedekuntien opiskelijat.