Tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet

Tekoäly on mullistanut digitaalisen markkinoinnin, tarjoten yrityksille ennennäkemättömiä mahdollisuuksia ymmärtää ja palvella asiakkaitaan. Koneoppiminen ja luonnollisen kielen käsittely mahdollistavat valtavien datamäärien analysoinnin asiakaskokemuksen personoimiseksi, mikä on tehnyt personoinnis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Antila, Janette
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96950
_version_ 1826225675614289920
author Antila, Janette
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Antila, Janette Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Antila, Janette Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Antila, Janette
datasource_str_mv jyx
description Tekoäly on mullistanut digitaalisen markkinoinnin, tarjoten yrityksille ennennäkemättömiä mahdollisuuksia ymmärtää ja palvella asiakkaitaan. Koneoppiminen ja luonnollisen kielen käsittely mahdollistavat valtavien datamäärien analysoinnin asiakaskokemuksen personoimiseksi, mikä on tehnyt personoinnista keskeisen kilpailutekijän digitaalisessa ympäristössä. Vaikka tekoälyn ja personoinnin vaikutuksia on tutkittu laajasti, niiden vaikutus suomalaisten kuluttajien asiakaskokemukseen on jäänyt vähälle huomiolle. Tämä tutkimus pyrkii paikkaamaan tämän aukon. Tutkimuksessa selvitettiin, miten tekoälyn mahdollistama personointi vaikuttaa suomalaisten kuluttajien asiakaskokemukseen ja asiakasuskollisuuteen, sekä tarkasteltiin personoinnin eettisiä haasteita yritysten ja kuluttajien näkökulmasta. Laadulliseen tutkimukseen osallistui kuusi 24–62-vuotiasta kuluttajaa eri ammattiryhmistä. Haastatteluissa keskityttiin osallistujien kokemuksiin tekoälyn vaikutuksista asiakaskokemukseen, asiakasuskollisuuteen sekä yksityisyyteen ja eettisyyteen liittyviin kysymyksiin. Tulokset osoittivat, että useimmat haastateltavat kokivat tekoälyn ja personoinnin parantavan asiakaskokemusta, erityisesti nopean palvelun, osuvien tuotesuositusten ja sujuvamman ostokokemuksen osalta. Kuitenkin yksityisyyteen ja eettisyyteen liittyvät kysymykset, erityisesti datan keräämisen ja käytön osalta, herättivät merkittävää huolta. Tekoälyn ja personoinnin yhdistäminen tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia asiakaskokemuksen parantamiseen, mutta edellyttää tarkkaa tasapainottelua hyötyjen ja eettisten näkökohtien välillä. Tutkimus korostaa läpinäkyvyyden, käyttäjäystävällisen datahallinnan ja eettisten ohjeistusten merkitystä, tarjoten arvokasta tietoa yrityksille tekoälyn vastuullisesta hyödyntämisestä digitaalisessa markkinoinnissa.
first_indexed 2024-09-06T20:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salonen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Antila, Janette", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-06T10:42:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-06T10:42:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96950", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4ly on mullistanut digitaalisen markkinoinnin, tarjoten yrityksille ennenn\u00e4kem\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 mahdollisuuksia ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja palvella asiakkaitaan. Koneoppiminen ja luonnollisen kielen k\u00e4sittely mahdollistavat valtavien datam\u00e4\u00e4rien analysoinnin asiakaskokemuksen personoimiseksi, mik\u00e4 on tehnyt personoinnista keskeisen kilpailutekij\u00e4n digitaalisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Vaikka teko\u00e4lyn ja personoinnin vaikutuksia on tutkittu laajasti, niiden vaikutus suomalaisten kuluttajien asiakaskokemukseen on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4h\u00e4lle huomiolle. T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii paikkaamaan t\u00e4m\u00e4n aukon.\n Tutkimuksessa selvitettiin, miten teko\u00e4lyn mahdollistama personointi vaikuttaa suomalaisten kuluttajien asiakaskokemukseen ja asiakasuskollisuuteen, sek\u00e4 tarkasteltiin personoinnin eettisi\u00e4 haasteita yritysten ja kuluttajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Laadulliseen tutkimukseen osallistui kuusi 24\u201362-vuotiasta kuluttajaa eri ammattiryhmist\u00e4. Haastatteluissa keskityttiin osallistujien kokemuksiin teko\u00e4lyn vaikutuksista asiakaskokemukseen, asiakasuskollisuuteen sek\u00e4 yksityisyyteen ja eettisyyteen liittyviin kysymyksiin.\n Tulokset osoittivat, ett\u00e4 useimmat haastateltavat kokivat teko\u00e4lyn ja personoinnin parantavan asiakaskokemusta, erityisesti nopean palvelun, osuvien tuotesuositusten ja sujuvamman ostokokemuksen osalta. Kuitenkin yksityisyyteen ja eettisyyteen liittyv\u00e4t kysymykset, erityisesti datan ker\u00e4\u00e4misen ja k\u00e4yt\u00f6n osalta, her\u00e4ttiv\u00e4t merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 huolta. Teko\u00e4lyn ja personoinnin yhdist\u00e4minen tarjoaa merkitt\u00e4vi\u00e4 mahdollisuuksia asiakaskokemuksen parantamiseen, mutta edellytt\u00e4\u00e4 tarkkaa tasapainottelua hy\u00f6tyjen ja eettisten n\u00e4k\u00f6kohtien v\u00e4lill\u00e4. Tutkimus korostaa l\u00e4pin\u00e4kyvyyden, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4yst\u00e4v\u00e4llisen datahallinnan ja eettisten ohjeistusten merkityst\u00e4, tarjoten arvokasta tietoa yrityksille teko\u00e4lyn vastuullisesta hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 digitaalisessa markkinoinnissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-09-06T10:42:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-06T10:42:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4ly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409065835", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96950
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:13Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/23042f8d-6288-407c-954c-126939561cf8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409065835.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Antila, Janette Tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet Markkinointi Marketing
title Tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet
title_full Tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet
title_fullStr Tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet Tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet
title_full_unstemmed Tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet Tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet
title_short Tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet
title_sort tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet
title_txtP Tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96950 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409065835
work_keys_str_mv AT antilajanette tekoälyjapersonointidigitaalisessamarkkinoinnissavaikutuksetasiakaskokemukseenjaee