La beauté botanique de la nature bretonne pour tous construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet

Nykypäivänä yritykset hyödyntävät verkkosivuja mahdollisuutena informoida kuluttajia toiminnastaan, tuotteistaan ja palveluistaan. Tämän lisäksi verkkosivut mahdollistavat yrityksen toimintaa ohjaavien arvojen esittelemisen sekä brändi-identiteetin rakentamisen. Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkast...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suomäki, Annariina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96908
_version_ 1826225757654876160
author Suomäki, Annariina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suomäki, Annariina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suomäki, Annariina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suomäki, Annariina
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivänä yritykset hyödyntävät verkkosivuja mahdollisuutena informoida kuluttajia toiminnastaan, tuotteistaan ja palveluistaan. Tämän lisäksi verkkosivut mahdollistavat yrityksen toimintaa ohjaavien arvojen esittelemisen sekä brändi-identiteetin rakentamisen. Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme ranskalaisen kosmetiikkajätin Yves Rocherin brändi-identiteetin rakentumista multimodaalisesti yrityksen ranskankielisillä verkkosivuilla. Aineistomme koostuu Yves Rocherin verkkosivuilta otetuista kuvakaappauksista sekä tekstiotteista. Tutkimuskysymyksemme on ”Kuinka Yves Rocher rakentaa verkkosivuillaan identiteettiä luontoon sitoutuneena ja ympäristöä kunnioittavana toimijana samalla kun se kannustaa tuotteidensa kuluttamiseen?”. Käytämme tutkielmassamme laadullista tutkimusmenetelmää tehden multimodaalisen diskurssianalyysin Pauwelsin (2011) verkkosivujen analysoimiseen luodun mallin mukaisesti sekä hyödyntäen Kress & Van Leeuwenin (2006) visuaalisen kieliopin teoriaa. Analyysivaiheessa tarkastelimme aineistoamme aluksi ensivaikutelman ja sen jälkeen tyypillisten piirteiden osalta. Tämän jälkeen tunnistimme neljä eri diskurssia, jotka ilmentävät merkityksiä tekstin ja visuaalisuuden vuorovaikutuksessa; perinnölleen uskollisen yrityksen diskurssi, luonnonsuojeludiskurssi, paikallisuusdiskurssi, sekä uskollisen ja asiakkaitaan palvelevan yrityksen diskurssin. Ensimmäinen diskurssi paljastaa, kuinka Yves Rocher hyödyntää perustajansa ominaisuuksia, vuosikymmenten menestystä sekä kasvitieteellistä tutkimusta brändi-identiteettinsä muodostamiseen. Toinen diskurssi tarkastelee brändin luonnonsuojeluarvojen esittelyä ja kestävän kehityksen ilmaisua. Paikallisuusdiskurssi tarkastelee niin brändin bretonilaisuuden kuin ranskalaisuuden korostamista osana identiteettiä. Asiakaspalveludiskurssi tutkii sivustolla olevia elementtejä, jotka viittaavat myynnin edistämiseen ja brändin kaupalliseen luonteeseen, mutta myös luotettavuuteen kuluttajien näkökulmasta. Lopuksi tarkastelimme brändin verkkosivuilla korostuvaa ääntä ja aineiston sosiokulttuurista kontekstia. Kaikissa tarkastelemissamme näkökulmissa ja diskursseissa korostuu Yves Rocherin luonnonläheinen brändi-identiteetti. Verkkosivujen visuaaliset valinnat kuten kuvat, videot ja värit vahvistavat luontoon sitoutunutta identiteettiä sanallisen ilmaisun lisäksi. Esittäytymällä luonnonläheisenä ja ammattitaitoisena yrityksenä Yves Rocher haluaa tehostaa autenttisuuttaan ja vakuuttavuuttaan edistäen näin ollen epäsuorasti tuotteidensa myyntiä. Yritys esittelee myös act beautiful -ohjelmansa vakuuttaakseen kuluttajat tuotantonsa nykyisistä kestävyystoimista sekä niihin liitetyistä tavoitteista. Yves Rocher hyödyntää erityisesti brändi henkilönä- näkökulmaa identiteettinsä muodostamisessa omaksuen perustajansa piirteitä ja luonnon kunnioittamiseen yhdistyviä arvoja.
first_indexed 2024-09-04T20:04:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suom\u00e4ki, Annariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-03T06:34:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-03T06:34:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96908", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 yritykset hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t verkkosivuja mahdollisuutena informoida kuluttajia toiminnastaan, tuotteistaan ja palveluistaan. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi verkkosivut mahdollistavat yrityksen toimintaa ohjaavien arvojen esittelemisen sek\u00e4 br\u00e4ndi-identiteetin rakentamisen. T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme ranskalaisen kosmetiikkaj\u00e4tin Yves Rocherin br\u00e4ndi-identiteetin rakentumista multimodaalisesti yrityksen ranskankielisill\u00e4 verkkosivuilla. Aineistomme koostuu Yves Rocherin verkkosivuilta otetuista kuvakaappauksista sek\u00e4 tekstiotteista. Tutkimuskysymyksemme on \u201dKuinka Yves Rocher rakentaa verkkosivuillaan identiteetti\u00e4 luontoon sitoutuneena ja ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 kunnioittavana toimijana samalla kun se kannustaa tuotteidensa kuluttamiseen?\u201d. K\u00e4yt\u00e4mme tutkielmassamme laadullista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 tehden multimodaalisen diskurssianalyysin Pauwelsin (2011) verkkosivujen analysoimiseen luodun mallin mukaisesti sek\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en Kress & Van Leeuwenin (2006) visuaalisen kieliopin teoriaa.\nAnalyysivaiheessa tarkastelimme aineistoamme aluksi ensivaikutelman ja sen j\u00e4lkeen tyypillisten piirteiden osalta. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tunnistimme nelj\u00e4 eri diskurssia, jotka ilment\u00e4v\u00e4t merkityksi\u00e4 tekstin ja visuaalisuuden vuorovaikutuksessa; perinn\u00f6lleen uskollisen yrityksen diskurssi, luonnonsuojeludiskurssi, paikallisuusdiskurssi, sek\u00e4 uskollisen ja asiakkaitaan palvelevan yrityksen diskurssin. Ensimm\u00e4inen diskurssi paljastaa, kuinka Yves Rocher hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 perustajansa ominaisuuksia, vuosikymmenten menestyst\u00e4 sek\u00e4 kasvitieteellist\u00e4 tutkimusta br\u00e4ndi-identiteettins\u00e4 muodostamiseen. Toinen diskurssi tarkastelee br\u00e4ndin luonnonsuojeluarvojen esittely\u00e4 ja kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ilmaisua. Paikallisuusdiskurssi tarkastelee niin br\u00e4ndin bretonilaisuuden kuin ranskalaisuuden korostamista osana identiteetti\u00e4. Asiakaspalveludiskurssi tutkii sivustolla olevia elementtej\u00e4, jotka viittaavat myynnin edist\u00e4miseen ja br\u00e4ndin kaupalliseen luonteeseen, mutta my\u00f6s luotettavuuteen kuluttajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lopuksi tarkastelimme br\u00e4ndin verkkosivuilla korostuvaa \u00e4\u00e4nt\u00e4 ja aineiston sosiokulttuurista kontekstia. \nKaikissa tarkastelemissamme n\u00e4k\u00f6kulmissa ja diskursseissa korostuu Yves Rocherin luonnonl\u00e4heinen br\u00e4ndi-identiteetti. Verkkosivujen visuaaliset valinnat kuten kuvat, videot ja v\u00e4rit vahvistavat luontoon sitoutunutta identiteetti\u00e4 sanallisen ilmaisun lis\u00e4ksi. Esitt\u00e4ytym\u00e4ll\u00e4 luonnonl\u00e4heisen\u00e4 ja ammattitaitoisena yrityksen\u00e4 Yves Rocher haluaa tehostaa autenttisuuttaan ja vakuuttavuuttaan edist\u00e4en n\u00e4in ollen ep\u00e4suorasti tuotteidensa myynti\u00e4. Yritys esittelee my\u00f6s act beautiful -ohjelmansa vakuuttaakseen kuluttajat tuotantonsa nykyisist\u00e4 kest\u00e4vyystoimista sek\u00e4 niihin liitetyist\u00e4 tavoitteista. Yves Rocher hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 erityisesti br\u00e4ndi henkil\u00f6n\u00e4- n\u00e4k\u00f6kulmaa identiteettins\u00e4 muodostamisessa omaksuen perustajansa piirteit\u00e4 ja luonnon kunnioittamiseen yhdistyvi\u00e4 arvoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-03T06:34:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-03T06:34:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndi-identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "analyse de discours multimodale", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "discours", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identit\u00e9 de marque", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Yves Rocher", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "La beaut\u00e9 botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l\u2019identit\u00e9 d\u2019Yves Rocher sur son site Internet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409035793", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96908
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bff309e6-003e-4b71-93ce-36d79b3579c9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409035793.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suomäki, Annariina La beauté botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet multimodaalinen diskurssianalyysi brändi-identiteetti analyse de discours multimodale discours identité de marque Yves Rocher Romaaninen filologia Romance Philology 307 diskurssi identiteetti brändit
title La beauté botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet
title_full La beauté botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet
title_fullStr La beauté botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet La beauté botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet
title_full_unstemmed La beauté botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet La beauté botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet
title_short La beauté botanique de la nature bretonne pour tous
title_sort la beauté botanique de la nature bretonne pour tous construction multimodale de l identité d yves rocher sur son site internet
title_sub construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet
title_txtP La beauté botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet
topic multimodaalinen diskurssianalyysi brändi-identiteetti analyse de discours multimodale discours identité de marque Yves Rocher Romaaninen filologia Romance Philology 307 diskurssi identiteetti brändit
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology Yves Rocher analyse de discours multimodale brändi-identiteetti brändit discours diskurssi identiteetti identité de marque multimodaalinen diskurssianalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96908 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409035793
work_keys_str_mv AT suomäkiannariina labeautebotaniquedelanaturebretonnepourtousconstructionmultimodaledelidentitedy