Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?

Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä alakoulun liikunnanopetukseen ja sen toteutukseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten liikuntapedagogisen koulutuksen laajuus vaikuttaa opettajan osaamiseen. Sisällössä perehdytään yleisesti siihen, mitä alakoulun liikunnanopetus pitää sisällään (tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peura, Maria
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96906
_version_ 1828193197102202880
author Peura, Maria
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Peura, Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Peura, Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Peura, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä alakoulun liikunnanopetukseen ja sen toteutukseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten liikuntapedagogisen koulutuksen laajuus vaikuttaa opettajan osaamiseen. Sisällössä perehdytään yleisesti siihen, mitä alakoulun liikunnanopetus pitää sisällään (tuntimäärät, tavoitteet ja sisällöt) ja käydään läpi liikunnanopetuksen erityispiirteitä verrattuna tavalliseen luokkahuoneopettamiseen. Lisäksi vertaillaan luokanopettajien ja liikunnanopettajien saamaa liikuntapedagogista koulutusta. Lopuksi perehdytään tutkimuksiin, joissa vertaillaan eritasoisen liikuntapedagogisen koulutuksen saaneita opettajia ja heidän taitojaan oppilaiden motivointiin, liikuntaosaamiseen ja suhtautumiseensa liikunnanopetusta kohtaan liittyen. Useat tutkimukset osoittavat, että laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneilla opettajilla on parempi liikuntaosaaminen ja paremmat valmiudet toteuttaa liikunnanopetusta. Lisäksi laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneet opettajat suhtautuvat liikunnanopetukseen myönteisemmin. Sen sijaan oppilaiden motivoinnissa ja positiivisen oppimisympäristön luomisessa ei ole havaittu eroa. Kirjallisuuskatsauksen myötä voidaan todeta alakoulun liikunnanopetuksen olevan erityisen tärkeää, koska lapsuudessa opitaan enimmäkseen motoriset perustaidot ja yksilön liikkumistottumukset muotoutuvat jo silloin. Liikunnanopetuksen erityispiirteet vaativat oikeanmukaista osaamista opettajalta. Useat tutkimukset osoittavat, että laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneilla opettajilla on parempi liikuntaosaaminen ja paremmat valmiudet toteuttaa liikunnanopetusta. Lisäksi laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneet suhtautuvat liikunnanopetukseen myönteisemmin. Sen sijaan oppilaiden motivoinnissa ja positiivisen oppimisympäristön luomisessa ei ole havaittu eroa.
first_indexed 2024-09-04T20:04:31Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peura, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-03T06:14:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-03T06:14:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96906", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on perehty\u00e4 alakoulun liikunnanopetukseen ja sen toteutukseen. Tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten liikuntapedagogisen koulutuksen laajuus vaikuttaa opettajan osaamiseen. Sis\u00e4ll\u00f6ss\u00e4 perehdyt\u00e4\u00e4n yleisesti siihen, mit\u00e4 alakoulun liikunnanopetus pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n (tuntim\u00e4\u00e4r\u00e4t, tavoitteet ja sis\u00e4ll\u00f6t) ja k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi liikunnanopetuksen erityispiirteit\u00e4 verrattuna tavalliseen luokkahuoneopettamiseen. Lis\u00e4ksi vertaillaan luokanopettajien ja liikunnanopettajien saamaa liikuntapedagogista koulutusta. Lopuksi perehdyt\u00e4\u00e4n tutkimuksiin, joissa vertaillaan eritasoisen liikuntapedagogisen koulutuksen saaneita opettajia ja heid\u00e4n taitojaan oppilaiden motivointiin, liikuntaosaamiseen ja suhtautumiseensa liikunnanopetusta kohtaan liittyen. Useat tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneilla opettajilla on parempi liikuntaosaaminen ja paremmat valmiudet toteuttaa liikunnanopetusta. Lis\u00e4ksi laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneet opettajat suhtautuvat liikunnanopetukseen my\u00f6nteisemmin. Sen sijaan oppilaiden motivoinnissa ja positiivisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n luomisessa ei ole havaittu eroa. \n\nKirjallisuuskatsauksen my\u00f6t\u00e4 voidaan todeta alakoulun liikunnanopetuksen olevan erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4, koska lapsuudessa opitaan enimm\u00e4kseen motoriset perustaidot ja yksil\u00f6n liikkumistottumukset muotoutuvat jo silloin. Liikunnanopetuksen erityispiirteet vaativat oikeanmukaista osaamista opettajalta. Useat tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneilla opettajilla on parempi liikuntaosaaminen ja paremmat valmiudet toteuttaa liikunnanopetusta. Lis\u00e4ksi laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneet suhtautuvat liikunnanopetukseen my\u00f6nteisemmin. Sen sijaan oppilaiden motivoinnissa ja positiivisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n luomisessa ei ole havaittu eroa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-03T06:14:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-03T06:14:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetuksen erityispiirteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntapedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkityst\u00e4 opettajan osaamiseen?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409035791", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96906
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:52Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/66d5f1a2-ca37-4769-86c2-1599c1e7edcc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409035791.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peura, Maria Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen? liikunnanopetus liikunnanopetuksen erityispiirteet liikuntapedagogiikka luokanopettajakoulutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta koululiikunta liikunnanopettajat opettajankoulutus liikuntakasvatus alakoulu
title Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?
title_full Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?
title_fullStr Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen? Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?
title_full_unstemmed Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen? Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?
title_short Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen
title_sort alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen
title_sub onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?
title_txtP Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?
topic liikunnanopetus liikunnanopetuksen erityispiirteet liikuntapedagogiikka luokanopettajakoulutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta koululiikunta liikunnanopettajat opettajankoulutus liikuntakasvatus alakoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education alakoulu koululiikunta liikunnanopettajat liikunnanopetuksen erityispiirteet liikunnanopetus liikunta liikuntakasvatus liikuntapedagogiikka luokanopettajakoulutus opettajankoulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96906 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409035791
work_keys_str_mv AT peuramaria alakoulunliikunnanopetuksentoteuttaminenonkoliikuntapedagogisenkoulutuksenlaajuudella