Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?

Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä alakoulun liikunnanopetukseen ja sen toteutukseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten liikuntapedagogisen koulutuksen laajuus vaikuttaa opettajan osaamiseen. Sisällössä perehdytään yleisesti siihen, mitä alakoulun liikunnanopetus pitää sisällään (tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peura, Maria
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96906
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä alakoulun liikunnanopetukseen ja sen toteutukseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten liikuntapedagogisen koulutuksen laajuus vaikuttaa opettajan osaamiseen. Sisällössä perehdytään yleisesti siihen, mitä alakoulun liikunnanopetus pitää sisällään (tuntimäärät, tavoitteet ja sisällöt) ja käydään läpi liikunnanopetuksen erityispiirteitä verrattuna tavalliseen luokkahuoneopettamiseen. Lisäksi vertaillaan luokanopettajien ja liikunnanopettajien saamaa liikuntapedagogista koulutusta. Lopuksi perehdytään tutkimuksiin, joissa vertaillaan eritasoisen liikuntapedagogisen koulutuksen saaneita opettajia ja heidän taitojaan oppilaiden motivointiin, liikuntaosaamiseen ja suhtautumiseensa liikunnanopetusta kohtaan liittyen. Useat tutkimukset osoittavat, että laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneilla opettajilla on parempi liikuntaosaaminen ja paremmat valmiudet toteuttaa liikunnanopetusta. Lisäksi laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneet opettajat suhtautuvat liikunnanopetukseen myönteisemmin. Sen sijaan oppilaiden motivoinnissa ja positiivisen oppimisympäristön luomisessa ei ole havaittu eroa. Kirjallisuuskatsauksen myötä voidaan todeta alakoulun liikunnanopetuksen olevan erityisen tärkeää, koska lapsuudessa opitaan enimmäkseen motoriset perustaidot ja yksilön liikkumistottumukset muotoutuvat jo silloin. Liikunnanopetuksen erityispiirteet vaativat oikeanmukaista osaamista opettajalta. Useat tutkimukset osoittavat, että laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneilla opettajilla on parempi liikuntaosaaminen ja paremmat valmiudet toteuttaa liikunnanopetusta. Lisäksi laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneet suhtautuvat liikunnanopetukseen myönteisemmin. Sen sijaan oppilaiden motivoinnissa ja positiivisen oppimisympäristön luomisessa ei ole havaittu eroa.