Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta

Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään 2020 etäopetusajasta. Tutkimus käsittelee 4.-6. luokkien luokanopettajien käyttämiä toimintatapoja ja sähköisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä etäopetuksen onnistumiseksi. Tässä laadull...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kariuki, Mira
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96894
_version_ 1828193035939217408
author Kariuki, Mira
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kariuki, Mira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kariuki, Mira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kariuki, Mira
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään 2020 etäopetusajasta. Tutkimus käsittelee 4.-6. luokkien luokanopettajien käyttämiä toimintatapoja ja sähköisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä etäopetuksen onnistumiseksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin fenomenologista lähestymistapaa, jonka tarkoituksena oli kerätä luokanopettajien kokemuksia etäopetuksesta. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta luokanopettajaa, jotka opettivat etäopetusaikana alakoulun 4.-6. luokan oppilaita. Luokanopettajat valittiin eliittiotantana Etelä-Suomessa toimivasta peruskoulusta, jossa digipedagogiikka oli pitkällä jo ennen koronapandemia-aikaa. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluin puolistrukturoitua kysymysrunkoa hyödyntäen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että laitekannalla, oppilaiden ja opettajien digitaidoilla, opettajan etäopetuksen hallinnalla sekä laadukkaalla ja monipuolisella sähköisellä oppimisympäristöllä on suuri merkitys etäopetuksen onnistumiseksi. Lisäksi tutkimuksen mukaan etäopetuksen strukturoinnilla ja tukea tarvitsevien huomioimisella voidaan edistää etäopetuksen toimivuutta. Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen ylläpitäminen etäopetuksen aikana osoittautui tärkeäksi elementiksi opettajan tietoisuudelle oppilaidensa hyvinvoinnista.
first_indexed 2024-09-02T20:00:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Autti, Raisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kariuki, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-09-02T06:09:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-09-02T06:09:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96894", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen avulla tarkastellaan digiymp\u00e4rist\u00f6t hallitsevien\nluokanopettajien kokemuksia pandemiakev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetusajasta. Tutkimus k\u00e4sittelee 4.-6. luokkien luokanopettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 toimintatapoja ja s\u00e4hk\u00f6isten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 et\u00e4opetuksen onnistumiseksi.\n\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa k\u00e4ytettiin fenomenologista\nl\u00e4hestymistapaa, jonka tarkoituksena oli ker\u00e4t\u00e4 luokanopettajien kokemuksia et\u00e4opetuksesta. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta luokanopettajaa, jotka opettivat et\u00e4opetusaikana alakoulun 4.-6. luokan oppilaita. Luokanopettajat valittiin eliittiotantana Etel\u00e4-Suomessa toimivasta peruskoulusta, jossa digipedagogiikka oli pitk\u00e4ll\u00e4 jo ennen koronapandemia-aikaa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6haastatteluin puolistrukturoitua kysymysrunkoa hy\u00f6dynt\u00e4en.\nAineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\n\nTutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 laitekannalla,\noppilaiden ja opettajien digitaidoilla, opettajan et\u00e4opetuksen hallinnalla sek\u00e4 laadukkaalla ja monipuolisella s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 on suuri merkitys et\u00e4opetuksen onnistumiseksi. Lis\u00e4ksi tutkimuksen mukaan et\u00e4opetuksen strukturoinnilla ja tukea tarvitsevien huomioimisella voidaan edist\u00e4\u00e4 et\u00e4opetuksen toimivuutta. Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen yll\u00e4pit\u00e4minen et\u00e4opetuksen aikana osoittautui t\u00e4rke\u00e4ksi elementiksi opettajan tietoisuudelle oppilaidensa hyvinvoinnista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-09-02T06:09:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-09-02T06:09:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4hk\u00f6inen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digiymp\u00e4rist\u00f6t hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakev\u00e4\u00e4n et\u00e4opetuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202409025777", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96894
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:37Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a0d33b38-39fd-44b9-8ece-bb1721582a62\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202409025777.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kariuki, Mira Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta sähköinen oppimisympäristö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus arviointi etäopetus luokanopettajat oppimisympäristö oppilaat opettajat oppimateriaali alakoulu kokemukset etäopiskelu
title Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
title_full Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
title_fullStr Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
title_full_unstemmed Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
title_short Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
title_sort digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
title_txtP Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
topic sähköinen oppimisympäristö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus arviointi etäopetus luokanopettajat oppimisympäristö oppilaat opettajat oppimateriaali alakoulu kokemukset etäopiskelu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu arviointi etäopetus etäopiskelu kokemukset luokanopettajat opettajat opetus oppilaat oppimateriaali oppimisympäristö sähköinen oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96894 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409025777
work_keys_str_mv AT kariukimira digiympäristöthallitsevienluokanopettajienkokemuksiapandemiakeväänetäopetuksesta