Yritysverkostojen merkitys rakennusalalla

Rakennusalan muutokset ovat ajaneet yrityksiä entistä enemmän suhdekeskeisiin toimintatapoihin. Kumppanuudet, yhteistyö ja verkostosuhteet ovat merkitykseltään kohonneet täysin uudelle tasolle. Yritykset jakavat voimavarojaan, toimintojaan sekä resurssejaan toimiakseen entistä vahvemmin sekä toisaal...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aspinen, Santeri
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96842
_version_ 1826225679521284096
author Aspinen, Santeri
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aspinen, Santeri Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aspinen, Santeri Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aspinen, Santeri
datasource_str_mv jyx
description Rakennusalan muutokset ovat ajaneet yrityksiä entistä enemmän suhdekeskeisiin toimintatapoihin. Kumppanuudet, yhteistyö ja verkostosuhteet ovat merkitykseltään kohonneet täysin uudelle tasolle. Yritykset jakavat voimavarojaan, toimintojaan sekä resurssejaan toimiakseen entistä vahvemmin sekä toisaalta entistä vakaammin. Verkostoilla pyritään vastaamaan paremmin vaatimuksiin ja tuottamaan korkeampaa arvoa. Tämä tutkimuksen tavoitteena on kasvattaa ymmärrystä hankintatoimesta sekä yritysverkostojen vaikutuksista. Tarkoituksena on luoda syvällinen ymmärrys siitä, miten rakennusalan yritykset hyödyntävät yritysverkostoja hankintatoimen osana kilpailuedun tavoittelussa. Tutkimus rakentuu kolmen teeman avulla: hankintatoimen, yritysverkostojen sekä kilpailuetujen. Tutkimus on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto on kasattu teemahaastatteluiden avulla. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä seitsemän henkilöä, jotka toimivat rakennusalan eri tehtävissä. Tutkimustulokset korostivat hankintatoimen osalta kahta tekijää: edullisuutta sekä helppoutta. Nämä molemmat tekijät sitoutuvat ajatukseen kokonaiskustannusedullisuudesta: millaiset panokset sitoutetaan tarpeeseen, jotta arvontuotto saadaan korkeaksi. Hankinnan prosesseista erityisesti tarpeen määrittäminen korostui tuloksissa. Yritysverkostot koettiin välttämättöminä ja luottamus sekä vastavuoroisuus olivat keskeisiä tekijöitä sidosten muodostumiselle ja vahvistumiselle. Tulokset korostivat myös motivaatiota ja yhteistä fokusta. Verkostojen johtamisen kontekstissa hallittavuus sekä oma tietoinen asemoituminen ja potentiaalinen hyötyminen nähtiin selkeimpinä keinoina. Verkostoja sitoo ja samaan aikaan niiden avulla voidaan kasvattaa kilpailuetua. Verkostoilla on paljon potentiaalia oppimiselle ja niin verkostojen kuin hankintatoimenkin ydintoiminnoissa viestinnän merkitys on oleellinen. Tulosten perusteella rakennusalan yritykset voivat tietoisesti hyödyntää verkostojen tarjoamaa potentiaalia, oppia sekä kehittää kilpailuetuja. Vahvat suhteet ja verkostorakenteet vaativat vastavuoroisuutta ja tarjoavat yrityksille sellaisia tekijöitä, joita ne eivät kykene yksin tavoittamaan.
first_indexed 2024-08-29T20:01:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aspinen, Santeri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-08-29T07:50:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-08-29T07:50:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96842", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Rakennusalan muutokset ovat ajaneet yrityksi\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n suhdekeskeisiin toimintatapoihin. Kumppanuudet, yhteisty\u00f6 ja verkostosuhteet ovat merkitykselt\u00e4\u00e4n kohonneet t\u00e4ysin uudelle tasolle. Yritykset jakavat voimavarojaan, toimintojaan sek\u00e4 resurssejaan toimiakseen entist\u00e4 vahvemmin sek\u00e4 toisaalta entist\u00e4 vakaammin. Verkostoilla pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan paremmin vaatimuksiin ja tuottamaan korkeampaa arvoa. T\u00e4m\u00e4 tutkimuksen tavoitteena on kasvattaa ymm\u00e4rryst\u00e4 hankintatoimesta sek\u00e4 yritysverkostojen vaikutuksista. Tarkoituksena on luoda syv\u00e4llinen ymm\u00e4rrys siit\u00e4, miten rakennusalan yritykset hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t yritysverkostoja hankintatoimen osana kilpailuedun tavoittelussa. Tutkimus rakentuu kolmen teeman avulla: hankintatoimen, yritysverkostojen sek\u00e4 kilpailuetujen. Tutkimus on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto on kasattu teemahaastatteluiden avulla. Tutkimukseen haastateltiin yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n henkil\u00f6\u00e4, jotka toimivat rakennusalan eri teht\u00e4viss\u00e4. Tutkimustulokset korostivat hankintatoimen osalta kahta tekij\u00e4\u00e4: edullisuutta sek\u00e4 helppoutta. N\u00e4m\u00e4 molemmat tekij\u00e4t sitoutuvat ajatukseen kokonaiskustannusedullisuudesta: millaiset panokset sitoutetaan tarpeeseen, jotta arvontuotto saadaan korkeaksi. Hankinnan prosesseista erityisesti tarpeen m\u00e4\u00e4ritt\u00e4minen korostui tuloksissa. Yritysverkostot koettiin v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6min\u00e4 ja luottamus sek\u00e4 vastavuoroisuus olivat keskeisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 sidosten muodostumiselle ja vahvistumiselle. Tulokset korostivat my\u00f6s motivaatiota ja yhteist\u00e4 fokusta. Verkostojen johtamisen kontekstissa hallittavuus sek\u00e4 oma tietoinen asemoituminen ja potentiaalinen hy\u00f6tyminen n\u00e4htiin selkeimpin\u00e4 keinoina. Verkostoja sitoo ja samaan aikaan niiden avulla voidaan kasvattaa kilpailuetua. Verkostoilla on paljon potentiaalia oppimiselle ja niin verkostojen kuin hankintatoimenkin ydintoiminnoissa viestinn\u00e4n merkitys on oleellinen. Tulosten perusteella rakennusalan yritykset voivat tietoisesti hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 verkostojen tarjoamaa potentiaalia, oppia sek\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 kilpailuetuja. Vahvat suhteet ja verkostorakenteet vaativat vastavuoroisuutta ja tarjoavat yrityksille sellaisia tekij\u00f6it\u00e4, joita ne eiv\u00e4t kykene yksin tavoittamaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-08-29T07:50:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-08-29T07:50:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yritysverkostojen merkitys rakennusalalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202408295725", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96842
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/612eaa6d-f981-4fa2-8f89-f1e8a14ce302\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202408295725.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aspinen, Santeri Yritysverkostojen merkitys rakennusalalla Markkinointi Marketing
title Yritysverkostojen merkitys rakennusalalla
title_full Yritysverkostojen merkitys rakennusalalla
title_fullStr Yritysverkostojen merkitys rakennusalalla Yritysverkostojen merkitys rakennusalalla
title_full_unstemmed Yritysverkostojen merkitys rakennusalalla Yritysverkostojen merkitys rakennusalalla
title_short Yritysverkostojen merkitys rakennusalalla
title_sort yritysverkostojen merkitys rakennusalalla
title_txtP Yritysverkostojen merkitys rakennusalalla
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96842 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202408295725
work_keys_str_mv AT aspinensanteri yritysverkostojenmerkitysrakennusalalla