Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata alakoulun opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkityksestä sekä opettajan työhön että oppilaan näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen avulla pyritään saaman tietoa hyvinvointiopetuksen toteu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppälä, Jutta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96736
_version_ 1826225720347590656
author Seppälä, Jutta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seppälä, Jutta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seppälä, Jutta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seppälä, Jutta
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata alakoulun opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkityksestä sekä opettajan työhön että oppilaan näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen avulla pyritään saaman tietoa hyvinvointiopetuksen toteutukseen vaikuttavista tekijöistä. Hyvinvointiopetuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa positiiviseen pedagogiikkaan perustuvia käytännön opettamisen keinoja, joiden lähtökohta on oppilaiden hyvinvoinnin vahvistaminen. Tutkimuksen metodologinen viitekehys on fenomenologis-hermeneuttinen. Tavoitteena on pyrkiä ymmärtämään ja tulkitsemaan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä pirkanmaalaisessa alakoulussa työskentelevää opettajaa, jotka olivat käyneet lukuvuoden mittaisen positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutusohjelman. Analyysimenetelmänä käytettiin tulkitsevaa fenomenologista analyysiä. Tutkimus osoitti, että koulutus on merkityksellinen opettajan omalle hyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle. Laaja-alaisia hyvinvointitaitoja opettamalla voidaan vahvistaa yksittäisen oppilaan hyvinvointia, luokan ilmapiiriä ja myönteistä koulun toimintakulttuuria. Hyvinvointiopetuksen toteuttamiseen vaikuttavat koulun resurssit, aikataululliset tekijät sekä opettajan ja oppilaan motivaatiotekijät. Tutkimus vahvistaa aiempia tuloksia, joiden mukaan hyvinvointitaitojen opettaminen kouluissa on mahdollista ja hyvinvointia vahvistavaa. Tähän tarvitaan opettajille täydennyskoulutusta, jotta hyvinvointiopetus omaksutaan osaksi omaa opetusta. Hyvinvointiopetukselle myönteinen koulu tarvitsee tuekseen tietoa, yhteistyötä henkilöstön välille ja suunnitelmallisuutta. Tutkimus kannustaa hyvinvointitaitojen sisältöjen ottamista osaksi peruskoulun opetussuunnitelmaa ja opettajankoulutusta, jotta hyvinvointiopetuksen toteutuminen kouluissa olisi systemaattista.
first_indexed 2024-08-23T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi , Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4l\u00e4, Jutta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-08-23T06:33:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-08-23T06:33:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96736", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata alakoulun opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkityksest\u00e4 sek\u00e4 opettajan ty\u00f6h\u00f6n ett\u00e4 oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tutkimuksen avulla pyrit\u00e4\u00e4n saaman tietoa hyvinvointiopetuksen toteutukseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Hyvinvointiopetuksella tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa positiiviseen pedagogiikkaan perustuvia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opettamisen keinoja, joiden l\u00e4ht\u00f6kohta on oppilaiden hyvinvoinnin vahvistaminen. \nTutkimuksen metodologinen viitekehys on fenomenologis-hermeneuttinen. Tavoitteena on pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tulkitsemaan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksest\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelemalla viitt\u00e4 pirkanmaalaisessa alakoulussa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 opettajaa, jotka olivat k\u00e4yneet lukuvuoden mittaisen positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutusohjelman. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin tulkitsevaa fenomenologista analyysi\u00e4. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 koulutus on merkityksellinen opettajan omalle hyvinvoinnille \nja ammatilliselle kehittymiselle. Laaja-alaisia hyvinvointitaitoja opettamalla voidaan \nvahvistaa yksitt\u00e4isen oppilaan hyvinvointia, luokan ilmapiiri\u00e4 ja my\u00f6nteist\u00e4 koulun toimintakulttuuria. Hyvinvointiopetuksen toteuttamiseen vaikuttavat koulun resurssit, aikataululliset tekij\u00e4t sek\u00e4 opettajan ja oppilaan motivaatiotekij\u00e4t. \nTutkimus vahvistaa aiempia tuloksia, joiden mukaan hyvinvointitaitojen opettaminen kouluissa on mahdollista ja hyvinvointia vahvistavaa. T\u00e4h\u00e4n tarvitaan opettajille t\u00e4ydennyskoulutusta, jotta hyvinvointiopetus omaksutaan osaksi omaa opetusta. Hyvinvointiopetukselle my\u00f6nteinen koulu tarvitsee tuekseen tietoa, yhteisty\u00f6t\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n v\u00e4lille ja suunnitelmallisuutta. Tutkimus kannustaa hyvinvointitaitojen sis\u00e4lt\u00f6jen ottamista osaksi peruskoulun opetussuunnitelmaa ja opettajankoulutusta, jotta hyvinvointiopetuksen toteutuminen kouluissa olisi systemaattista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-08-23T06:33:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-08-23T06:33:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja-alaiset hyvinvointitaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointitaitojen opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202408235628", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96736
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:40Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8f036248-444b-498f-98ed-dc3f65dde3f8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202408235628.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppälä, Jutta Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana laaja-alaiset hyvinvointitaidot hyvinvointitaitojen opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulutus hyvinvointi opetus positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
title Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana
title_full Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana
title_fullStr Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana
title_full_unstemmed Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana
title_short Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana
title_sort positiivisen pedagogiikan ja laaja alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana
title_txtP Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana
topic laaja-alaiset hyvinvointitaidot hyvinvointitaitojen opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulutus hyvinvointi opetus positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi hyvinvointitaitojen opettaminen koulutus laaja-alaiset hyvinvointitaidot opetus positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96736 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202408235628
work_keys_str_mv AT seppäläjutta positiivisenpedagogiikanjalaajaalaisenhyvinvointiopetuksenkoulutuksenmerkitysopetta