Lukumäärän muutoksen havaitseminen vastasyntyneenä ja kuuden kuukauden iässä

Matemaattisten taitojen oppiminen on hierarkkista, ja sen pohjana toimii lukumääräisyyden taju. Vaikeudet lukumääräisyyden tajussa voivat hankaloittaa myöhempien matemaattisten taitojen oppimista. Vauvojen kyvystä havaita lukumäärän muutosta tiedetään vasta vähän, ja aikaisempi tutkimus on painottun...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ruohonen, Maisa, Olkkonen, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96734
_version_ 1826225775950430208
author Ruohonen, Maisa Olkkonen, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruohonen, Maisa Olkkonen, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruohonen, Maisa Olkkonen, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruohonen, Maisa
datasource_str_mv jyx
description Matemaattisten taitojen oppiminen on hierarkkista, ja sen pohjana toimii lukumääräisyyden taju. Vaikeudet lukumääräisyyden tajussa voivat hankaloittaa myöhempien matemaattisten taitojen oppimista. Vauvojen kyvystä havaita lukumäärän muutosta tiedetään vasta vähän, ja aikaisempi tutkimus on painottunut suurten lukumäärien muutoksen havaitsemiseen sekä visuaalisten koeasetelmien käyttöön. Pyrimme ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvittämään, havaitsevatko vastasyntyneet ja kuuden kuukauden ikäiset eroa lukumäärien kaksi ja yksi sekä kaksi ja kolme välillä. Toisen tutkimuskysymyksen tavoitteena oli tutkia, millaisia latenssimuutoksia lukumäärän muutoksen havaitsemisesta syntyvissä aivovasteissa tapahtuu vastasyntyneen ja kuuden kuukauden iän välillä. Tutkielma on osa EarlyMath - Vauvan ensiaskeleet matematiikkaan -hanketta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 55 vauvaa, joista 31 oli osallistunut sekä vastasyntyneen että kuuden kuukauden mittaukseen. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastattiin käyttäen dataa 47 vastasyntyneeltä ja 39 puolivuotiaalta, ja toiseen tutkimuskysymykseen dataa 31:ltä molempiin tutkimuskertoihin osallistuneelta vauvalta. EEG:tä mitattiin 2–3 viikkoa lasketun ajan jälkeen sekä kuuden kuukauden ikäisenä. Lukumäärän eron havaitsemista analysoitiin toistettujen mittausten varianssianalyysin avulla erikseen seitsemällä noin 100 ms aikavälillä kanavilla P3 ja P4. Iän vaikutusta analysoitiin käyttäen toistettujen mittausten varianssianalyysiä sekä Pearsonin korrelaatiota. Vain vastasyntyneiden vasteet 2-osaiseen standardiärsykkeeseen ja 1-osaiseen devianttiärsykkeeseen erosivat tilastollisesti merkitsevästi. Kuuden kuukauden ikäisillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa ärsykkeiden välillä. Vastasyntyneillä yksiosaisesta ärsykkeestä syntynyttä poikkeavuusvastetta hallitsi hidas positiivinen aalto, kun taas kuuden kuukauden iässä poikkeavuusvaste alkoi muistuttamaan aikuismaista MMN-vastetta. Vastasyntyneiden kolmiosaisten ärsykkeiden myöhäiset aikavälit korreloivat positiivisesti kuuden kuukauden aikaisten aikavälien kanssa kanavalla P3. Vastasyntyneet havaitsivat eron lukumäärien kaksi ja yksi välillä, mutta eivät lukumäärien kaksi ja kolme välillä. Tilastollisesti merkitsevien tulosten puute kuuden kuukauden ikäisten osalta voi johtua monesta eri syystä. Vastasyntyneillä esiintyvää MMR-vastetta ei esiinny enää kuuden kuukauden ikäisillä, ja muutoksen havaitsemisessa tapahtuu latenssimuutosta. Vauvojen pienten lukumäärien muutoksen havaitsemista täytyy tutkia tulevaisuudessa enemmän käyttäen hyväksi niin visuaalisia kuin auditiivisia koeasetelmia. Learning mathematical skills is hierarchical, and the number sense serves as its basis. Difficulties with number sense can make it much more difficult to learn mathematical skills. Little is known about babies’ ability to detect change in quantity. Previous research has focused on babies’ ability to detect changes in large quantities and in visual experimental designs. The first aim of the thesis was to find out whether newborns and six-month-olds detect change in quantity between numbers two and one as well as two and three. The second aim of the thesis was to investigate what latency changes occur in the brain responses arising from detection of change in quantity during the first six months of person’s life. This thesis is part of the EarlyMath project’s Baby sample. A total of 55 babies participated in the study of which 31 had participated in both newborn and six-month measurements. For the first research question, data from 47 newborns and 39 half-year-olds were used. For the second research question, data from 31 babies who participated in both research sessions were utilized. EEG was measured 2–3 weeks after the due date and at six months of age. Change detection for a quantity was analyzed using repeated measures ANOVA which was done separately for seven approximately 100 msec intervals on channels P3 and P4. The age effect was analyzed using repeated measures ANOVA and Pearson's correlation. Only newborns’ responses to the 2-part standard stimulus and the 1-part deviant stimulus differed statistically significantly. Six-month-olds showed no statistically significant differences between the stimuli. In newborns, the deviant response arising from a 1-part stimulus was dominated by a slow positive wave. At six months of age, the MMR response began to resemble the adult-like MMN response. Late time frames for 3-part stimulus in newborns were positively correlated with early time frames at six months of age on channel P3. Newborns detected the change between the numbers two and one, but not between the numbers two and three. The lack of statistically significant results for six-month-olds may be due to several reasons. The MMR response that occurs in newborns no longer occurs in six-month-olds, and the latency of change detection shifts earlier. Babies’ ability to detect change in small quantities must be studied more in the future with as diverse experimental designs as possible.
first_indexed 2024-08-23T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lohvansuu, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruohonen, Maisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Olkkonen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-08-23T06:14:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-08-23T06:14:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96734", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Matemaattisten taitojen oppiminen on hierarkkista, ja sen pohjana toimii lukum\u00e4\u00e4r\u00e4isyyden taju. Vaikeudet lukum\u00e4\u00e4r\u00e4isyyden tajussa voivat hankaloittaa my\u00f6hempien matemaattisten taitojen oppimista. Vauvojen kyvyst\u00e4 havaita lukum\u00e4\u00e4r\u00e4n muutosta tiedet\u00e4\u00e4n vasta v\u00e4h\u00e4n, ja aikaisempi tutkimus on painottunut suurten lukum\u00e4\u00e4rien muutoksen havaitsemiseen sek\u00e4 visuaalisten koeasetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Pyrimme ensimm\u00e4isess\u00e4 tutkimuskysymyksess\u00e4 selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, havaitsevatko vastasyntyneet ja kuuden kuukauden ik\u00e4iset eroa lukum\u00e4\u00e4rien kaksi ja yksi sek\u00e4 kaksi ja kolme v\u00e4lill\u00e4. Toisen tutkimuskysymyksen tavoitteena oli tutkia, millaisia latenssimuutoksia lukum\u00e4\u00e4r\u00e4n muutoksen havaitsemisesta syntyviss\u00e4 aivovasteissa tapahtuu vastasyntyneen ja kuuden kuukauden i\u00e4n v\u00e4lill\u00e4. \nTutkielma on osa EarlyMath - Vauvan ensiaskeleet matematiikkaan -hanketta. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 55 vauvaa, joista 31 oli osallistunut sek\u00e4 vastasyntyneen ett\u00e4 kuuden kuukauden mittaukseen. Ensimm\u00e4iseen tutkimuskysymykseen vastattiin k\u00e4ytt\u00e4en dataa 47 vastasyntyneelt\u00e4 ja 39 puolivuotiaalta, ja toiseen tutkimuskysymykseen dataa 31:lt\u00e4 molempiin tutkimuskertoihin osallistuneelta vauvalta. EEG:t\u00e4 mitattiin 2\u20133 viikkoa lasketun ajan j\u00e4lkeen sek\u00e4 kuuden kuukauden ik\u00e4isen\u00e4. Lukum\u00e4\u00e4r\u00e4n eron havaitsemista analysoitiin toistettujen mittausten varianssianalyysin avulla erikseen seitsem\u00e4ll\u00e4 noin 100 ms aikav\u00e4lill\u00e4 kanavilla P3 ja P4. I\u00e4n vaikutusta analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en toistettujen mittausten varianssianalyysi\u00e4 sek\u00e4 Pearsonin korrelaatiota.\nVain vastasyntyneiden vasteet 2-osaiseen standardi\u00e4rsykkeeseen ja 1-osaiseen deviantti\u00e4rsykkeeseen erosivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Kuuden kuukauden ik\u00e4isill\u00e4 ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa \u00e4rsykkeiden v\u00e4lill\u00e4. Vastasyntyneill\u00e4 yksiosaisesta \u00e4rsykkeest\u00e4 syntynytt\u00e4 poikkeavuusvastetta hallitsi hidas positiivinen aalto, kun taas kuuden kuukauden i\u00e4ss\u00e4 poikkeavuusvaste alkoi muistuttamaan aikuismaista MMN-vastetta. Vastasyntyneiden kolmiosaisten \u00e4rsykkeiden my\u00f6h\u00e4iset aikav\u00e4lit korreloivat positiivisesti kuuden kuukauden aikaisten aikav\u00e4lien kanssa kanavalla P3. \nVastasyntyneet havaitsivat eron lukum\u00e4\u00e4rien kaksi ja yksi v\u00e4lill\u00e4, mutta eiv\u00e4t lukum\u00e4\u00e4rien kaksi ja kolme v\u00e4lill\u00e4. Tilastollisesti merkitsevien tulosten puute kuuden kuukauden ik\u00e4isten osalta voi johtua monesta eri syyst\u00e4. Vastasyntyneill\u00e4 esiintyv\u00e4\u00e4 MMR-vastetta ei esiinny en\u00e4\u00e4 kuuden kuukauden ik\u00e4isill\u00e4, ja muutoksen havaitsemisessa tapahtuu latenssimuutosta. Vauvojen pienten lukum\u00e4\u00e4rien muutoksen havaitsemista t\u00e4ytyy tutkia tulevaisuudessa enemm\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4en hyv\u00e4ksi niin visuaalisia kuin auditiivisia koeasetelmia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Learning mathematical skills is hierarchical, and the number sense serves as its basis. Difficulties with number sense can make it much more difficult to learn mathematical skills. Little is known about babies\u2019 ability to detect change in quantity. Previous research has focused on babies\u2019 ability to detect changes in large quantities and in visual experimental designs. The first aim of the thesis was to find out whether newborns and six-month-olds detect change in quantity between numbers two and one as well as two and three. The second aim of the thesis was to investigate what latency changes occur in the brain responses arising from detection of change in quantity during the first six months of person\u2019s life. \nThis thesis is part of the EarlyMath project\u2019s Baby sample. A total of 55 babies participated in the study of which 31 had participated in both newborn and six-month measurements. For the first research question, data from 47 newborns and 39 half-year-olds were used. For the second research question, data from 31 babies who participated in both research sessions were utilized. EEG was measured 2\u20133 weeks after the due date and at six months of age. Change detection for a quantity was analyzed using repeated measures ANOVA which was done separately for seven approximately 100 msec intervals on channels P3 and P4. The age effect was analyzed using repeated measures ANOVA and Pearson's correlation.\nOnly newborns\u2019 responses to the 2-part standard stimulus and the 1-part deviant stimulus differed statistically significantly. Six-month-olds showed no statistically significant differences between the stimuli. In newborns, the deviant response arising from a 1-part stimulus was dominated by a slow positive wave. At six months of age, the MMR response began to resemble the adult-like MMN response. Late time frames for 3-part stimulus in newborns were positively correlated with early time frames at six months of age on channel P3. \nNewborns detected the change between the numbers two and one, but not between the numbers two and three. The lack of statistically significant results for six-month-olds may be due to several reasons. The MMR response that occurs in newborns no longer occurs in six-month-olds, and the latency of change detection shifts earlier. Babies\u2019 ability to detect change in small quantities must be studied more in the future with as diverse experimental designs as possible.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-08-23T06:14:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-08-23T06:14:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "her\u00e4tevaste", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "poikkeavuusvaste", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukum\u00e4\u00e4r\u00e4isyyden taju", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukum\u00e4\u00e4r\u00e4n muutoksen havaitseminen vastasyntyneen\u00e4 ja kuuden kuukauden i\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202408235626", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "EEG", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vauvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "havaitseminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96734
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e416d203-2d6f-4705-a5be-032a4ce74c30\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202408235626.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruohonen, Maisa Olkkonen, Laura Lukumäärän muutoksen havaitseminen vastasyntyneenä ja kuuden kuukauden iässä herätevaste poikkeavuusvaste lukumääräisyyden taju Psykologia Psychology 202 EEG vauvat havaitseminen matemaattiset taidot matematiikka
title Lukumäärän muutoksen havaitseminen vastasyntyneenä ja kuuden kuukauden iässä
title_full Lukumäärän muutoksen havaitseminen vastasyntyneenä ja kuuden kuukauden iässä
title_fullStr Lukumäärän muutoksen havaitseminen vastasyntyneenä ja kuuden kuukauden iässä Lukumäärän muutoksen havaitseminen vastasyntyneenä ja kuuden kuukauden iässä
title_full_unstemmed Lukumäärän muutoksen havaitseminen vastasyntyneenä ja kuuden kuukauden iässä Lukumäärän muutoksen havaitseminen vastasyntyneenä ja kuuden kuukauden iässä
title_short Lukumäärän muutoksen havaitseminen vastasyntyneenä ja kuuden kuukauden iässä
title_sort lukumäärän muutoksen havaitseminen vastasyntyneenä ja kuuden kuukauden iässä
title_txtP Lukumäärän muutoksen havaitseminen vastasyntyneenä ja kuuden kuukauden iässä
topic herätevaste poikkeavuusvaste lukumääräisyyden taju Psykologia Psychology 202 EEG vauvat havaitseminen matemaattiset taidot matematiikka
topic_facet 202 EEG Psychology Psykologia havaitseminen herätevaste lukumääräisyyden taju matemaattiset taidot matematiikka poikkeavuusvaste vauvat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96734 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202408235626
work_keys_str_mv AT ruohonenmaisa lukumääränmuutoksenhavaitseminenvastasyntyneenäjakuudenkuukaudeniässä