Valmistavan opetuksen opettajien näkemyksiä suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen vaikuttavista tekijöistä

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella millaisten tekijöiden perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajat kuvailevat vaikuttavan suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen. Lisäksi haluttiin selvittää niitä konkreettisia menetelmiä, joita opettajat käyttävät tukiessaan eri taitotason omaavien op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hyppönen, Pauliina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96638
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella millaisten tekijöiden perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajat kuvailevat vaikuttavan suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen. Lisäksi haluttiin selvittää niitä konkreettisia menetelmiä, joita opettajat käyttävät tukiessaan eri taitotason omaavien oppilaiden suomen kielen kehittymistä. Tutkimukseen osallistui neljä valmistavan luokan opettajaa, jotka toimivat tutkimuksen aikana valmistavassa opetuksessa. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina opettajilta keväällä 2024. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen analyysitapa oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tulokset osoittivat, että suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen vaikuttavat monet erilaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät. Tutkimus vahvisti jo aiemmissa tutkimuksissa esiin nousseita haasteita valmistavan luokan heterogeenisyydestä eli moninaisuudesta, jolla on vaikutusta niin oppimiseen kuin opettamiseen valmistavassa opetuksessa. Oppilaiden erilaiset taustatekijät, kuten kouluhistoria, taitotaso ja yksilölliset tuen tarpeet vaikuttavat niin suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen kuin opetuksen suunnitteluun. Tutkimuksessa korostui opettajien käyttämät kielitietoiset, sensitiiviset ja ennakoitavat toimintatavat, joiden avulla opettajat tukevat yksilöllisesti oppilaan suomen kielen kehittymistä. Tutkimuksen perusteella opettajien sisäisillä tekijöillä, kuten koulutustaustalla ja työvuosilla oli merkitystä suomen kielen opettamiseen.