Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa varhaiskasvatuksen opettajien motorisen oppimisen vaikeuden tunnistamisosaamisesta ja käytetyistä arviointimenetelmistä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kuvaileva tutkimus, jonka avulla lisätään ymmärrystä motorisen oppimisen vaikeuden tunnistami...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kranni-Immonen, Marika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96589
_version_ 1826225700180328448
author Kranni-Immonen, Marika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kranni-Immonen, Marika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kranni-Immonen, Marika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kranni-Immonen, Marika
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa varhaiskasvatuksen opettajien motorisen oppimisen vaikeuden tunnistamisosaamisesta ja käytetyistä arviointimenetelmistä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kuvaileva tutkimus, jonka avulla lisätään ymmärrystä motorisen oppimisen vaikeuden tunnistamistarpeista varhaiskasvatuksessa. Lapsen tuen tarve pitää tunnistaa, jotta sitä voi tukea, ja varhaiskasvatuksen opettajilla on merkittävä rooli varhaisen tuen järjestymisessä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2024 Webropol-kyselynä, johon vastasi 121 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineistoa raportoitiin tunnuslukujen avulla ja tilastollisina menetelminä käytettiin eksploratiivista faktorianalyysia, ristiintaulukointia ja khiin neliö -testiä. Varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat tunnistavansa hyvin lapsen motorisen oppimisen vaikeudet. Opettajan muodollisella kelpoisuudella ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä koettuun tunnistamistaitoon. Tunnistamisosaaminen arvioitiin keskimäärin paremmaksi, jos varhaiskasvatuksen opettaja koki saaneensa hyvin tietoa motorisen oppimisen vaikeuksista koulutuksessaan, oli hankkinut paljon lisätietoa tai arvioi tunnistamisen tärkeäksi. Parhaiten motorisen oppimisen vaikeuksia tunnistettiin ohjatuissa liikuntatilanteissa. Tasapainon haasteet ja liikkeen kömpelyys tunnistettiin selkeimmin motorisen oppimisen vaikeuden liikkumista kuvaaviksi tekijöiksi. Havainnointi oli yleisin arviointimenetelmä. Vain harvoin käytettiin motoristen taitojen arviointiin kehitettyjä havainnointilomakkeita.
first_indexed 2024-08-14T20:04:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kranni-Immonen, Marika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-08-14T06:48:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-08-14T06:48:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96589", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa varhaiskasvatuksen opettajien motorisen oppimisen vaikeuden tunnistamisosaamisesta ja k\u00e4ytetyist\u00e4 arviointimenetelmist\u00e4 varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kuvaileva tutkimus, jonka avulla lis\u00e4t\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rryst\u00e4 motorisen oppimisen vaikeuden tunnistamistarpeista varhaiskasvatuksessa. Lapsen tuen tarve pit\u00e4\u00e4 tunnistaa, jotta sit\u00e4 voi tukea, ja varhaiskasvatuksen opettajilla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli varhaisen tuen j\u00e4rjestymisess\u00e4.\nTutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2024 Webropol-kyselyn\u00e4, johon vastasi 121 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineistoa raportoitiin tunnuslukujen avulla ja tilastollisina menetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin eksploratiivista faktorianalyysia, ristiintaulukointia ja khiin neli\u00f6 -testi\u00e4.\nVarhaiskasvatuksen opettajat arvioivat tunnistavansa hyvin lapsen motorisen oppimisen vaikeudet. Opettajan muodollisella kelpoisuudella ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 koettuun tunnistamistaitoon. Tunnistamisosaaminen arvioitiin keskim\u00e4\u00e4rin paremmaksi, jos varhaiskasvatuksen opettaja koki saaneensa hyvin tietoa motorisen oppimisen vaikeuksista koulutuksessaan, oli hankkinut paljon lis\u00e4tietoa tai arvioi tunnistamisen t\u00e4rke\u00e4ksi. Parhaiten motorisen oppimisen vaikeuksia tunnistettiin ohjatuissa liikuntatilanteissa. Tasapainon haasteet ja liikkeen k\u00f6mpelyys tunnistettiin selkeimmin motorisen oppimisen vaikeuden liikkumista kuvaaviksi tekij\u00f6iksi. Havainnointi oli yleisin arviointimenetelm\u00e4. Vain harvoin k\u00e4ytettiin motoristen taitojen arviointiin kehitettyj\u00e4 havainnointilomakkeita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-08-14T06:48:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-08-14T06:48:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202408145466", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motorinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96589
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f5281d6-b3da-4e17-b794-edcab973609c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202408145466.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kranni-Immonen, Marika Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus motoriset taidot oppimisvaikeudet lapset (ikäryhmät) motorinen oppiminen
title Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa
title_full Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa
title_fullStr Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa
title_short Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa
title_sort motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa
title_txtP Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus motoriset taidot oppimisvaikeudet lapset (ikäryhmät) motorinen oppiminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education lapset (ikäryhmät) motorinen oppiminen motoriset taidot oppimisvaikeudet varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96589 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202408145466
work_keys_str_mv AT kranniimmonenmarika motorisenoppimisenvaikeuksientunnistaminenvarhaiskasvatuksessa