Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa

Määrällisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää kasvattajien myönteisiä ja kielteisiä tunteita sekä myönteistä ja kielteistä suhtautumista lapsiryhmään. Tutkimuksessamme kuvaamme myös, kuinka myönteisiksi ja kielteisiksi kasvattajat arvioivat lapsiryhmän ilmapiirin lasten välisissä suhteissa. L...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hyvärinen, Saija, Rautjoki, Riikka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96581
_version_ 1828193035435900928
author Hyvärinen, Saija Rautjoki, Riikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyvärinen, Saija Rautjoki, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyvärinen, Saija Rautjoki, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyvärinen, Saija
datasource_str_mv jyx
description Määrällisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää kasvattajien myönteisiä ja kielteisiä tunteita sekä myönteistä ja kielteistä suhtautumista lapsiryhmään. Tutkimuksessamme kuvaamme myös, kuinka myönteisiksi ja kielteisiksi kasvattajat arvioivat lapsiryhmän ilmapiirin lasten välisissä suhteissa. Lisäksi tutkimuksessamme tutkittiin, onko varhaiskasvatuksen lastenhoitajien ja opettajien arvioiden välillä eroja. Tutkimuksen aineistona käytämme Jyväskylän yliopiston TUIKKU- tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -hankkeessa vuonna 2022 kerättyä varhaiskasvatuksen työntekijöiden (N=69) päiväkirja-aineistoa. TUIKKU-hanke on opetus ja kulttuuriministeriön rahoittama. Aineiston analyysissa hyödynnettiin keskiarvosummamuuttujia, Mann- Whitney U-testiä sekä Spearmanin korrelaatiokerrointa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kasvattajien arviot niin tunteistaan, suhtautumisestaan kuin lapsiryhmän ilmapiiristä olivat enemmän myönteisiä kuin kielteisiä. Opettajien ja lastenhoitajien arvioiden välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja. Tutkimuksemme perusteella tunteiden ja ilmapiirin välillä on yhteyttä. Myönteisiä tunteita kokiessaan kasvattajat myös suhtautuivat myönteisemmin ryhmän lapsiin, vastaavasti kielteisiä tunteita kokiessaan kasvattajat suhtautuivat lapsiryhmään etäisesti ja turhautuneesti sekä arvioivat lasten välisten suhteiden ilmapiiriä kielteisemmin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kasvattajan myönteisellä vuorovaikutuksella on merkitystä lapsen hyvinvoinnille ja oppimiselle.
first_indexed 2024-08-12T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sevon, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyv\u00e4rinen, Saija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautjoki, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-08-12T10:20:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-08-12T10:20:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96581", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "M\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 kasvattajien my\u00f6nteisi\u00e4\nja kielteisi\u00e4 tunteita sek\u00e4 my\u00f6nteist\u00e4 ja kielteist\u00e4 suhtautumista lapsiryhm\u00e4\u00e4n.\nTutkimuksessamme kuvaamme my\u00f6s, kuinka my\u00f6nteisiksi ja kielteisiksi\nkasvattajat arvioivat lapsiryhm\u00e4n ilmapiirin lasten v\u00e4lisiss\u00e4 suhteissa. Lis\u00e4ksi\ntutkimuksessamme tutkittiin, onko varhaiskasvatuksen lastenhoitajien ja\nopettajien arvioiden v\u00e4lill\u00e4 eroja.\nTutkimuksen aineistona k\u00e4yt\u00e4mme Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston TUIKKU-\ntunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -hankkeessa vuonna 2022\nker\u00e4tty\u00e4 varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden (N=69) p\u00e4iv\u00e4kirja-aineistoa.\nTUIKKU-hanke on opetus ja kulttuuriministeri\u00f6n rahoittama.\nAineiston analyysissa hy\u00f6dynnettiin keskiarvosummamuuttujia, Mann-\nWhitney U-testi\u00e4 sek\u00e4 Spearmanin korrelaatiokerrointa. Tutkimuksen tulokset\nosoittavat, ett\u00e4 kasvattajien arviot niin tunteistaan, suhtautumisestaan kuin\nlapsiryhm\u00e4n ilmapiirist\u00e4 olivat enemm\u00e4n my\u00f6nteisi\u00e4 kuin kielteisi\u00e4. Opettajien\nja lastenhoitajien arvioiden v\u00e4lill\u00e4 ei ollut tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja.\nTutkimuksemme perusteella tunteiden ja ilmapiirin v\u00e4lill\u00e4 on yhteytt\u00e4.\nMy\u00f6nteisi\u00e4 tunteita kokiessaan kasvattajat my\u00f6s suhtautuivat my\u00f6nteisemmin\nryhm\u00e4n lapsiin, vastaavasti kielteisi\u00e4 tunteita kokiessaan kasvattajat\nsuhtautuivat lapsiryhm\u00e4\u00e4n et\u00e4isesti ja turhautuneesti sek\u00e4 arvioivat lasten\nv\u00e4listen suhteiden ilmapiiri\u00e4 kielteisemmin. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta,\nett\u00e4 kasvattajan my\u00f6nteisell\u00e4 vuorovaikutuksella on merkityst\u00e4 lapsen\nhyvinvoinnille ja oppimiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-08-12T10:20:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-08-12T10:20:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatusvuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202408125457", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96581
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:53Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1bef2dd3-a0b8-4602-a001-53fed9cf1d18\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202408125457.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyvärinen, Saija Rautjoki, Riikka Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa kasvatusvuorovaikutus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus tunteet lapset (ikäryhmät) vuorovaikutus päiväkodit kasvatus varhaiskasvatuksen opettajat henkilöstö ilmapiiri oppiminen
title Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
title_full Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
title_short Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
title_sort varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
title_txtP Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
topic kasvatusvuorovaikutus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus tunteet lapset (ikäryhmät) vuorovaikutus päiväkodit kasvatus varhaiskasvatuksen opettajat henkilöstö ilmapiiri oppiminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus henkilöstö ilmapiiri kasvatus kasvatusvuorovaikutus lapset (ikäryhmät) oppiminen päiväkodit tunteet varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96581 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202408125457
work_keys_str_mv AT hyvärinensaija varhaiskasvatuksenhenkilöstöntunteetjakasvatusvuorovaikutuslastenkanssa