Eulerin kaavat ja radikaali konstruktivismi

Tämä tutkielma tarkastelee matematiikan yliopisto-opetusta erityisesti radikaalin konstruktivismin epistemologian näkökulmasta. Tutkielman matemaattinen osa käsittelee verkkoteoriaa ja tutkielman keskeisin tulos on Eulerin toinen kaava. Pedagogisena pyrkimyksenä on korostaa konkreettisten esimerkkie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haverinen, Jasmin
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Department of Mathematics and Statistics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96565
Description
Summary:Tämä tutkielma tarkastelee matematiikan yliopisto-opetusta erityisesti radikaalin konstruktivismin epistemologian näkökulmasta. Tutkielman matemaattinen osa käsittelee verkkoteoriaa ja tutkielman keskeisin tulos on Eulerin toinen kaava. Pedagogisena pyrkimyksenä on korostaa konkreettisten esimerkkien ja havainnollistusten merkitystä abstraktien käsitteiden ymmärtämisessä. Tämä ilmenee tutkielmassa muiden muassa verkkojen ja Suomen kartalle piirrettyjen tieverkkojen välisenä rinnastuksena. Tutkielman lopussa esitellään opetuskokeilu, joka toteutettiin Jyväskylän yliopiston Johdatus diskreettiin matematiikkaan -kurssilla. Opetuskokeilussa sovellettiin radikaalia konstruktivismia ja Kolbin oppimisen kehää käytännön opetustilanteessa.