Motivation zum Deutschlernen in der finnischen gymnasialen Oberstufe

Englantia lukuun ottamatta vieraiden kielten opiskelijoiden määrä suomalaisissa lukioissa on viimeisten vuosikymmenten aikana laskenut selvästi. Ylioppilastutkintolautakunnan julkaisemista tilastoista ilmenee, että vuosina 2015-2024 kielten ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden määrä on vähentyn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suominen, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96459
Description
Summary:Englantia lukuun ottamatta vieraiden kielten opiskelijoiden määrä suomalaisissa lukioissa on viimeisten vuosikymmenten aikana laskenut selvästi. Ylioppilastutkintolautakunnan julkaisemista tilastoista ilmenee, että vuosina 2015-2024 kielten ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden määrä on vähentynyt melkein kaikissa vieraissa kielissä, kun taas englannin kielen suosio on kasvanut. Samaan aikaan viimeisten vuosien aikana on uutisoitu muun muassa siitä, kuinka saksaa taitavia työntekijöitä kaivataan lisää työelämään. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia tekijöitä lukiossa saksaa opiskelevien opiskelijoiden saksan oppimismotivaation taustalla on, sekä millaisia ajatuksia heillä on saksan kielen opiskelusta ja sen tärkeydestä sekä kielten opiskelun tärkeydestä ylipäätään. Tutkimuksen pääkäsitteet ovat motivaatio ja vieraat kielet, joiden kautta tarkastellaan tutkimukseen osallistuneiden motivaatiota ja asenteita saksan kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka kerättiin alkuvuodesta 2024. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kaikkien tutkittavien kohdalla oppimismotivaatio kumpuaa niin sisäisistä kuin ulkoisistakin lähteistä - oppimiseen innostaa henkilökohtainen kiinnostus ja positiivinen suhtautuminen kieliin, mutta myös kielitaidon tuomat mahdolliset instrumentaaliset hyödyt tulevaisuudessa. Saksan kielen opiskelulla huomataan olevan myös yhteys ruotsin ja englannin kieleen.