B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus

Nykypäivän SaaS-yritykset kamppailevat jatkuvasti uusista ja uskollisista asiakkaista jatkuvasti kilpailulla liiketoiminta-alalla. Tämä haastaa yrityksiä luomaan SaaS-tuotettaan ja myyntimalliaan jatkuvaan muutokseen ja tapaan toimia. Tämän tutkimuksen tarkoitus selvittää, miten eri SaaS-myyntimalli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mattinen, Viivi
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96451
_version_ 1826225688964759552
author Mattinen, Viivi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mattinen, Viivi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mattinen, Viivi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mattinen, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivän SaaS-yritykset kamppailevat jatkuvasti uusista ja uskollisista asiakkaista jatkuvasti kilpailulla liiketoiminta-alalla. Tämä haastaa yrityksiä luomaan SaaS-tuotettaan ja myyntimalliaan jatkuvaan muutokseen ja tapaan toimia. Tämän tutkimuksen tarkoitus selvittää, miten eri SaaS-myyntimallit vaikuttavat yrityksien asiakasuskollisuuteen B2B-kontekstissa. Tutkimuksessa luodaan puolistrukturoitu kyselytutkimus kymmenelle eri SaaS-yritykselle. Lopuksi suoritetaan tutkimuksesta yhteenveto, tuloksien pohdinta ja jatkotutkimusaiheiden ideointi tulevaisuuden tutkimuksia varten. Tutkielma on koostettu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä osiosta. Kirjallisuuskatsauksessa pyrittiin tuomaan esiin teoriapohjaisesti tällä hetkellä yleisimmät SaaS-myyntimallit Self-service, Transaktio ja Enterprise. Kirjallisuuskatsauksessa tuotiin esille akateemisiin artikkeleihiin perustuvaa teoriapohjaa B2B-yrityksien asiakasuskollisuudesta ja sen ennustettavuudesta. Tutkimuksen kyselyhaastattelun pohjalta SaaS-myyntimallit nojaavat asiakasuskollisuuteen ja itse asiakasuskollisuus pyrkii myös vaikuttamaan SaaS-myyntimalleihin tapoina toimia yrityksissä. Tämä ilmenee kohdeyrityksen vastauksissa annetun esimerkin viral loop:n kautta hyödyntämällä markkinointistrategisesti asiakkaiden sitouttamista, palvelun laadun parantamista ja luottamuksen rakentamista. SaaS-myyntimallien välillä asiakasuskollisuuden vaikutukset ovat osaltaan hyvinkin konkreettisia, mikäli palveluntarjoaja on ihmisläheisesti palveluntarjonnassa läsnä, mutta toisaalta kaukaisempaakin esimerkiksi kuten Self-service -mallissa. Tutkimus pyrki vastaamaan myyntimallikohtaisesti vaikutuksia asiakasuskollisuuteen ja näiden tuloksien pohjalta pystytään muotoilemaan jatkotutkimus-aiheita. Jatkotutkimusaiheita voidaan rajata esimerkiksi myyntimallikohtaisesti tai yleistettävä tasolla. Hyvänä tutkimuskohteena voisi olla esimerkiksi tuloksissa esiin tullutta asiakaspoistumaa ja niiden vaikutuksia B2B SaaS-yrityksien kasvuun ja kannattavuuteen. Jatkotutkimusaihetta löytyy myös tutkimuksessa vähiten asiakasuskollisimmaksi nousseen Self-service -mallin asiakasuskollisuuden parantamisesta. Tutkimus on toteutettu Pro gradu -tutkielmana Jyväskylän yliopistossa vuosina 2023–2024.
first_indexed 2024-07-31T20:05:18Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattinen, Viivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-07-31T07:35:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-07-31T07:35:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96451", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n SaaS-yritykset kamppailevat jatkuvasti uusista ja uskollisista asiakkaista jatkuvasti kilpailulla liiketoiminta-alalla. T\u00e4m\u00e4 haastaa yrityksi\u00e4 luomaan SaaS-tuotettaan ja myyntimalliaan jatkuvaan muutokseen ja tapaan toimia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus selvitt\u00e4\u00e4, miten eri SaaS-myyntimallit vaikuttavat yrityksien asiakasuskollisuuteen B2B-kontekstissa. \n\nTutkimuksessa luodaan puolistrukturoitu kyselytutkimus kymmenelle eri SaaS-yritykselle. Lopuksi suoritetaan tutkimuksesta yhteenveto, tuloksien pohdinta ja jatkotutkimusaiheiden ideointi tulevaisuuden tutkimuksia varten.\n\nTutkielma on koostettu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisest\u00e4 osiosta. Kirjallisuuskatsauksessa pyrittiin tuomaan esiin teoriapohjaisesti t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 yleisimm\u00e4t SaaS-myyntimallit Self-service, Transaktio ja Enterprise. Kirjallisuuskatsauksessa tuotiin esille akateemisiin artikkeleihiin perustuvaa teoriapohjaa B2B-yrityksien asiakasuskollisuudesta ja sen ennustettavuudesta.\n\nTutkimuksen kyselyhaastattelun pohjalta SaaS-myyntimallit nojaavat asiakasuskollisuuteen ja itse asiakasuskollisuus pyrkii my\u00f6s vaikuttamaan SaaS-myyntimalleihin tapoina toimia yrityksiss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ilmenee kohdeyrityksen vastauksissa annetun esimerkin viral loop:n kautta hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 markkinointistrategisesti asiakkaiden sitouttamista, palvelun laadun parantamista ja luottamuksen rakentamista. SaaS-myyntimallien v\u00e4lill\u00e4 asiakasuskollisuuden vaikutukset ovat osaltaan hyvinkin konkreettisia, mik\u00e4li palveluntarjoaja on ihmisl\u00e4heisesti palveluntarjonnassa l\u00e4sn\u00e4, mutta toisaalta kaukaisempaakin esimerkiksi kuten Self-service -mallissa. \n\nTutkimus pyrki vastaamaan myyntimallikohtaisesti vaikutuksia asiakasuskollisuuteen ja n\u00e4iden tuloksien pohjalta pystyt\u00e4\u00e4n muotoilemaan jatkotutkimus-aiheita. Jatkotutkimusaiheita voidaan rajata esimerkiksi myyntimallikohtaisesti tai yleistett\u00e4v\u00e4 tasolla. Hyv\u00e4n\u00e4 tutkimuskohteena voisi olla esimerkiksi tuloksissa esiin tullutta asiakaspoistumaa ja niiden vaikutuksia B2B SaaS-yrityksien kasvuun ja kannattavuuteen. Jatkotutkimusaihetta l\u00f6ytyy my\u00f6s tutkimuksessa v\u00e4hiten asiakasuskollisimmaksi nousseen Self-service -mallin asiakasuskollisuuden parantamisesta.\n\nTutkimus on toteutettu Pro gradu -tutkielmana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa vuosina 2023\u20132024.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-07-31T07:35:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-07-31T07:35:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202407315273", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96451
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mattinen, Viivi B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
title B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus
title_full B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus
title_fullStr B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus
title_full_unstemmed B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus
title_short B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus
title_sort b2b saas myyntimallien asiakasuskollisuus
title_txtP B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus
topic Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96451 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202407315273
work_keys_str_mv AT mattinenviivi b2bsaasmyyntimallienasiakasuskollisuus