Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen opettajan katseen käyttäytymisestä leikkitoiminnan aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien visuaalista katsetta silmänliikeaineiston kautta, ja kerätä tietoa opettajien antamista selittävistä tekijöistä heidä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lindén, Carita
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96434
_version_ 1826225705361342464
author Lindén, Carita
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lindén, Carita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lindén, Carita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lindén, Carita
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen opettajan katseen käyttäytymisestä leikkitoiminnan aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien visuaalista katsetta silmänliikeaineiston kautta, ja kerätä tietoa opettajien antamista selittävistä tekijöistä heidän silmänliikkeilleen leikkitoiminta tilanteessa alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu kansallisesti tai kansainvälisesti varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin syksyllä 2021 osana Herkin Silmin -tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen opettajaa, sekä leikkitoiminnassa mukana olleet lapset. Tutkimus noudatti monimenetelmällistä tutkimustraditiota, jossa laadullisia sekä määrällisiä lähestymistapoja käyttäen analysoitiin ja yhdisteltiin tuloksia ja tehtiin johtopäätöksiä (Puusa ym., 2020). Silmänliikettä mittaavan kameran avulla saatiin tietoa siitä, mihin opettajan katse kohdentuu ja millaiset tekijät kiinnittävät tutkittavan katseen huomion ja käynnistivät vuorovaikutustilanteen. Silmänliikeaineisto koodattiin Tobii Pro Lab -ohjelmalla ja analysoitiin määrällisesti. Laadulliselle haastatteluaineistolle toteutettiin sisällönanalyysi. Silmänliikeaineiston pohjalta todettiin, että opettajat kiinnittivät visuaalisen katseensa tasaisesti leikkitoiminnassa mukana olevien lasten kesken. Laadullisen aineiston teemoittelun pohjalta löydettiin neljä selittävää tekijää opettajien katseen käyttäytymiselle: turvallisuus ja ennakointi, pedagoginen sensitiivisyys ja vuorovaikutusaloitteisiin vastaaminen sekä opetus oppiminen.
first_indexed 2024-07-25T20:01:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lind\u00e9n, Carita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-07-25T05:11:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-07-25T05:11:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96434", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen \nopettajan katseen k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 leikkitoiminnan aikana. Tutkimuksen \ntavoitteena oli tarkastella opettajien visuaalista katsetta silm\u00e4nliikeaineiston \nkautta, ja ker\u00e4t\u00e4 tietoa opettajien antamista selitt\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 heid\u00e4n \nsilm\u00e4nliikkeilleen leikkitoiminta tilanteessa alle kolmevuotiaiden lasten \np\u00e4iv\u00e4kotiryhmiss\u00e4. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu kansallisesti \ntai kansainv\u00e4lisesti varhaiskasvatuksen kontekstissa.\nTutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin syksyll\u00e4 2021 osana Herkin \nSilmin -tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen \nopettajaa, sek\u00e4 leikkitoiminnassa mukana olleet lapset. Tutkimus noudatti \nmonimenetelm\u00e4llist\u00e4 tutkimustraditiota, jossa laadullisia sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 \nl\u00e4hestymistapoja k\u00e4ytt\u00e4en analysoitiin ja yhdisteltiin tuloksia ja tehtiin \njohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 (Puusa ym., 2020). Silm\u00e4nliikett\u00e4 mittaavan kameran avulla \nsaatiin tietoa siit\u00e4, mihin opettajan katse kohdentuu ja millaiset tekij\u00e4t \nkiinnitt\u00e4v\u00e4t tutkittavan katseen huomion ja k\u00e4ynnistiv\u00e4t vuorovaikutustilanteen.\nSilm\u00e4nliikeaineisto koodattiin Tobii Pro Lab -ohjelmalla ja analysoitiin \nm\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti. Laadulliselle haastatteluaineistolle toteutettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\nSilm\u00e4nliikeaineiston pohjalta todettiin, ett\u00e4 opettajat kiinnittiv\u00e4t \nvisuaalisen katseensa tasaisesti leikkitoiminnassa mukana olevien lasten kesken.\nLaadullisen aineiston teemoittelun pohjalta l\u00f6ydettiin nelj\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4\u00e4 tekij\u00e4\u00e4 \nopettajien katseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiselle: turvallisuus ja ennakointi, pedagoginen \nsensitiivisyys ja vuorovaikutusaloitteisiin vastaaminen sek\u00e4 opetus oppiminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-07-25T05:11:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-07-25T05:11:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen katse", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "katseen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan katseen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202407255257", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikkitoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96434
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc1218ca-501f-4ada-9cb8-fef34fb28d3b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202407255257.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindén, Carita Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä visuaalinen katse katseen käyttäytyminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus vuorovaikutus leikkitoiminta
title Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
title_full Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
title_fullStr Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
title_full_unstemmed Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
title_short Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
title_sort opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
title_txtP Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
topic visuaalinen katse katseen käyttäytyminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus vuorovaikutus leikkitoiminta
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus katseen käyttäytyminen leikkitoiminta varhaiskasvatus visuaalinen katse vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96434 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202407255257
work_keys_str_mv AT lindencarita opettajankatseenkäyttäytyminenleikkitoiminnanaikanaallekolmevuotiaidenlastenpäiväko