Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen opettajan katseen käyttäytymisestä leikkitoiminnan aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien visuaalista katsetta silmänliikeaineiston kautta, ja kerätä tietoa opettajien antamista selittävistä tekijöistä heidä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lindén, Carita
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96434
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen opettajan katseen käyttäytymisestä leikkitoiminnan aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien visuaalista katsetta silmänliikeaineiston kautta, ja kerätä tietoa opettajien antamista selittävistä tekijöistä heidän silmänliikkeilleen leikkitoiminta tilanteessa alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu kansallisesti tai kansainvälisesti varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin syksyllä 2021 osana Herkin Silmin -tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen opettajaa, sekä leikkitoiminnassa mukana olleet lapset. Tutkimus noudatti monimenetelmällistä tutkimustraditiota, jossa laadullisia sekä määrällisiä lähestymistapoja käyttäen analysoitiin ja yhdisteltiin tuloksia ja tehtiin johtopäätöksiä (Puusa ym., 2020). Silmänliikettä mittaavan kameran avulla saatiin tietoa siitä, mihin opettajan katse kohdentuu ja millaiset tekijät kiinnittävät tutkittavan katseen huomion ja käynnistivät vuorovaikutustilanteen. Silmänliikeaineisto koodattiin Tobii Pro Lab -ohjelmalla ja analysoitiin määrällisesti. Laadulliselle haastatteluaineistolle toteutettiin sisällönanalyysi. Silmänliikeaineiston pohjalta todettiin, että opettajat kiinnittivät visuaalisen katseensa tasaisesti leikkitoiminnassa mukana olevien lasten kesken. Laadullisen aineiston teemoittelun pohjalta löydettiin neljä selittävää tekijää opettajien katseen käyttäytymiselle: turvallisuus ja ennakointi, pedagoginen sensitiivisyys ja vuorovaikutusaloitteisiin vastaaminen sekä opetus oppiminen.