Liitepartikkelit käytössä funktionaalinen materiaalipaketti S2-opettajille

Suurin osa S2-oppikirjoista ja oppimateriaaleista on suunnattu alkeis- ja keskitason oppijoille, ja harva niistä sisältää opettajan oppaan. Myös edistyneille S2-oppijoille kohdistettujen oppimateriaalien tarjonta on varsin niukkaa. Vaikka C1-C2 taitotasojen kielitaito on jo erittäin sujuvaa, moni ed...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vasileva, Viktoriia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96428
Description
Summary:Suurin osa S2-oppikirjoista ja oppimateriaaleista on suunnattu alkeis- ja keskitason oppijoille, ja harva niistä sisältää opettajan oppaan. Myös edistyneille S2-oppijoille kohdistettujen oppimateriaalien tarjonta on varsin niukkaa. Vaikka C1-C2 taitotasojen kielitaito on jo erittäin sujuvaa, moni edistynyt oppija voi silti tiedostaa ilmaisun tarkkuuden eroavan syntyperäisestä puhujasta. Siinä tapauksessa kyse on hyvin pienten kielellisten nyanssien ja merkitysvivahteiden tunnistamisesta ja tuottamisesta. Suomen kielessä osan näistä merkityksistä voi välittää liitepartikkeleilla, joihin kuuluvat kysymysliite -kO, sävypartikkelit -hAn, -pA, -s, fokuspartikkelit -kin, -kAAn ja lausumapartikkeli -kA. Niihin ei kuitenkaan kiinnitetä paljon huomiota S2-oppimateriaaleissa, mikä osittain selittänee liitepartikkeleiden käytön horjuntaa ja epäkonventionaalisuutta jopa edistyneillä S2-oppijoilla. Tämän monimuototutkielman myötä syntynyt materiaalipaketti liitepartikkeleiden käytöstä on tarkoitettu S2-opettajien sovellettavaksi edistyneiden oppijoiden ryhmissä. Materiaali-paketti sijoittuu funktionaaliseen viitekehykseen, ja se on laadittu funktionaalisen kieltenopetuksen periaatteita noudattaen. Materiaalipaketti tarjoaa opettajalle pedagogisia ratkaisuja, miten liitepartikkeleiden opetusta voi lähestyä käyttöpohjaisesti ja induktiivisesti. Liitepartikkeleiden merkitysten ymmärtäminen ja erotteleminen ovat keskeisessä asemassa. Materiaalipaketin sisällöt perustuvat kielitieteelliseen tietoon liitepartikkeleista sekä autenttiseen kielelliseen syötteeseen. Tehtävissä painottuvat oppijalähtöisyys sekä tarve opettajan tarjoamasta oikea-aikaisesta pedagogisesta tuesta oppijoiden ollessa lähikehityksen vyöhykkeellä. Syötteen muuttuminen affordansseiksi edellyttää oppijalta aktiivista kognitiivista osallistumista tehtäviin sekä vuorovaikutusta muiden oppijoiden ja opettajan kanssa.