Ruokatuotteiden hintajoustot suomalaisessa päivittäistavarakaupassa

Vuodet 2019–2023 olivat myös Suomalaisessa yhteiskunnassa taloudellisesti poikkeuksellista aikaa korkean inflaation myötä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suomalaisten kuluttajien ostoskäyttäytyminen muuttui näinä vuosina, jolloin elintarvikkeiden hinnat nousivat lähihistorian nopeimmalla v...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Luoto, Jaakko
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96427
Kuvaus
Yhteenveto:Vuodet 2019–2023 olivat myös Suomalaisessa yhteiskunnassa taloudellisesti poikkeuksellista aikaa korkean inflaation myötä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suomalaisten kuluttajien ostoskäyttäytyminen muuttui näinä vuosina, jolloin elintarvikkeiden hinnat nousivat lähihistorian nopeimmalla vauhdilla. Inflaatio oli vuosien 2019 ja 2023 välillä nopeaa ja kuluttajien ansiotaso ei noussut hintojen nousun mukana, joten kuluttajat joutuivat muokkaamaan kulutustottumuksiaan. Tässä tutkimuksessa selvitetään 11 eri hyödykekategorian hintajoustoja sisältäen yleisimmät elintarvike päätuotekategoriat. Tutkimuksessa käsiteltiin kysynnän hintajoustoja, kysynnän tulojoustoja sekä kysynnän ristijoustoja. Tutkimuksessa käytettyä dataa voidaan pitää ainutlaatuisena, sillä se kattaa jopa 96 prosenttia Suomessa myydyistä päivittäistavarahyödykkeistä. Keskeiseksi lopputulokseksi saatiin kysynnän hintajouston arvoksi -0,54 prosenttia sekä kysynnän tulojouston arvoksi 2,15 prosenttia. Lisäksi hyödykkeiden välisistä kysynnän ristijoustoista saatiin monia tilastollisesti merkitseviä lopputuloksia.