Lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa

Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella sitä, miten isät tunnistavat väkivaltansa vaikutuksia lapsiin ja isän ja lapsen suhteeseen. Koska aiempi tutkimus aiheesta on vähäistä ja keskittynyt pääosin haastatteluihin tai kyselyihin, on tärkeää tutkia aihetta myös ryhmämuotoisen tekijäin...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rantanen, Adeliina, Holkkola, Katinka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96425
_version_ 1828193035372986368
author Rantanen, Adeliina Holkkola, Katinka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantanen, Adeliina Holkkola, Katinka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantanen, Adeliina Holkkola, Katinka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantanen, Adeliina
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella sitä, miten isät tunnistavat väkivaltansa vaikutuksia lapsiin ja isän ja lapsen suhteeseen. Koska aiempi tutkimus aiheesta on vähäistä ja keskittynyt pääosin haastatteluihin tai kyselyihin, on tärkeää tutkia aihetta myös ryhmämuotoisen tekijäintervention kontekstissa. Tutkimuksemme perustui Jyväskylän yliopiston Psykoterapian opetus- ja tutkimusklinikan sekä kriisikeskus Mobilen yhteistyössä toteuttamaan Vaihtoehto väkivallalle -ohjelmaan. Aineistomme koostui väkivallan tekijöille kohdennettujen ryhmäistuntojen videotallenteista vuosilta 2013–2019 sekä ryhmäläisille ja näiden puolisoille toteutetuista alkuhaastatteluista ja -kyselyistä. Toteutimme tutkimuksen laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänämme käytimme sisällönanalyysiä. Havainnoimme yhteensä 17 istuntoa, ja tarkastelimme, millaisia vaikutuksia isät tunnistivat, millä tavoin vaikutukset nousivat esille keskustelussa sekä millaisia tilanteet olivat, joissa vaikutuksia ei tunnistettu. Isät tunnistivat väkivallan käyttönsä vaikutuksia sekä lapseen että isä–lapsi-suhteeseen. Vaikutuksina tunnistettiin pelkoa, vihaa ja anteeksiantamattomuutta, pahoinvointia, opittuja haitallisia toimintamalleja, luottamuspulaa, turvattomuutta ja varuillaan oloa sekä fyysisiä vaikutuksia. Vaikutukset nousivat ryhmäkeskustelussa esiin joko spontaanisti eli isän aloitteesta tai ei-spontaanisti eli terapeutin aloitteesta. Havaitsimme myös tilanteita, joissa isät eivät tunnistaneet vaikutuksia lapseen, vaikka keskustelussa tarjottiin mahdollisuus lapsen kokemuksen huomioimiselle. Tilanteissa, joissa tunnistamista ei tapahtunut, isät joko sivuuttivat vaikutukset, keskittyivät omaan kokemukseensa tai eivät tunnistaneet käyttäytymistä väkivallaksi. Vaikka isät tunnistivat väkivallan käyttönsä vaikutuksia lapseen ja isä–lapsi-suhteeseen, oli keskustelu lasten kokemuksista aineistossamme vähäistä. Voidaan pohtia, voisiko strukturoidumpi lasten roolin ja näkökulman puheeksiottaminen ryhmäinterventioissa kannustaa isiä keskustelemaan enemmän väkivallan vaikutuksista lapsiin. Tutkimus tarjosi uudenlaisia näkökulmia lasten roolin huomioinnista kliinisessä väkivaltatyössä The aim of this Master's thesis was to examine how fathers recognize the impacts of their violence on their children and on the child–father-relationship. Since previous research on the subject is limited and has mainly focused on interviews or surveys, it is important to also investigate the topic in the context of group-based perpetrator intervention. Our research was based on the Jyväskylä Model of working with intimate partner violence. The collaborative project was implemented between the Psychotherapy Training and Research Centre of the University of Jyväskylä and the Crisis Center Mobile. Our data consisted of videotapes of group sessions targeted at perpetrators of violence from the years 2013–2019, as well as initial interviews and surveys conducted with group members and their partners. We conducted the study as qualitative research, using content analysis as our analysis method. We observed a total of 17 sessions, examining what impacts fathers recognized, how these impacts were brought up in discussions, and in what situations impacts were not recognized. Fathers recognized the impacts of their violence on both the child and the child-father relationship. Impacts identified included fear, anger and unforgiveness, distress, learned harmful behavior patterns, lack of trust, insecurity and vigilance, as well as physical impacts. The impacts were brought up in group discussions either spontaneously, initiated by the father, or non-spontaneously, initiated by the therapist. We also observed situations where fathers did not recognize impacts on the child, even though the opportunity to consider the child's experience was offered in the discussion. In situations where recognition did not occur, fathers either ignored the impacts, focused on their own experience, or did not recognize the behavior as violence. Although fathers recognized the impacts of their violence on the child and the child-father relationship, discussion of children's experiences in our data was limited. It can be considered whether a more structured approach to addressing the role and perspective of children in group interventions could encourage fathers to also discuss the impacts of violence on children. The study provided new perspectives on considering the role of children in clinical work on violence.
first_indexed 2024-07-17T20:05:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Holma, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00e4ivinen, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Adeliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holkkola, Katinka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-07-16T05:53:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-07-16T05:53:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96425", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella sit\u00e4, miten is\u00e4t tunnistavat v\u00e4kivaltansa vaikutuksia lapsiin ja is\u00e4n ja lapsen suhteeseen. Koska aiempi tutkimus aiheesta on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 ja keskittynyt p\u00e4\u00e4osin haastatteluihin tai kyselyihin, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia aihetta my\u00f6s ryhm\u00e4muotoisen tekij\u00e4intervention kontekstissa. Tutkimuksemme perustui Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Psykoterapian opetus- ja tutkimusklinikan sek\u00e4 kriisikeskus Mobilen yhteisty\u00f6ss\u00e4 toteuttamaan Vaihtoehto v\u00e4kivallalle -ohjelmaan. Aineistomme koostui v\u00e4kivallan tekij\u00f6ille kohdennettujen ryhm\u00e4istuntojen videotallenteista vuosilta 2013\u20132019 sek\u00e4 ryhm\u00e4l\u00e4isille ja n\u00e4iden puolisoille toteutetuista alkuhaastatteluista ja -kyselyist\u00e4. Toteutimme tutkimuksen laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4mme k\u00e4ytimme sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Havainnoimme yhteens\u00e4 17 istuntoa, ja tarkastelimme, millaisia vaikutuksia is\u00e4t tunnistivat, mill\u00e4 tavoin vaikutukset nousivat esille keskustelussa sek\u00e4 millaisia tilanteet olivat, joissa vaikutuksia ei tunnistettu. Is\u00e4t tunnistivat v\u00e4kivallan k\u00e4ytt\u00f6ns\u00e4 vaikutuksia sek\u00e4 lapseen ett\u00e4 is\u00e4\u2013lapsi-suhteeseen. Vaikutuksina tunnistettiin pelkoa, vihaa ja anteeksiantamattomuutta, pahoinvointia, opittuja haitallisia toimintamalleja, luottamuspulaa, turvattomuutta ja varuillaan oloa sek\u00e4 fyysisi\u00e4 vaikutuksia. Vaikutukset nousivat ryhm\u00e4keskustelussa esiin joko spontaanisti eli is\u00e4n aloitteesta tai ei-spontaanisti eli terapeutin aloitteesta. Havaitsimme my\u00f6s tilanteita, joissa is\u00e4t eiv\u00e4t tunnistaneet vaikutuksia lapseen, vaikka keskustelussa tarjottiin mahdollisuus lapsen kokemuksen huomioimiselle. Tilanteissa, joissa tunnistamista ei tapahtunut, is\u00e4t joko sivuuttivat vaikutukset, keskittyiv\u00e4t omaan kokemukseensa tai eiv\u00e4t tunnistaneet k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 v\u00e4kivallaksi. Vaikka is\u00e4t tunnistivat v\u00e4kivallan k\u00e4ytt\u00f6ns\u00e4 vaikutuksia lapseen ja is\u00e4\u2013lapsi-suhteeseen, oli keskustelu lasten kokemuksista aineistossamme v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Voidaan pohtia, voisiko strukturoidumpi lasten roolin ja n\u00e4k\u00f6kulman puheeksiottaminen ryhm\u00e4interventioissa kannustaa isi\u00e4 keskustelemaan enemm\u00e4n v\u00e4kivallan vaikutuksista lapsiin. Tutkimus tarjosi uudenlaisia n\u00e4k\u00f6kulmia lasten roolin huomioinnista kliinisess\u00e4 v\u00e4kivaltaty\u00f6ss\u00e4", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this Master's thesis was to examine how fathers recognize the impacts of their violence on their children and on the child\u2013father-relationship. Since previous research on the subject is limited and has mainly focused on interviews or surveys, it is important to also investigate the topic in the context of group-based perpetrator intervention. Our research was based on the Jyv\u00e4skyl\u00e4 Model of working with intimate partner violence. The collaborative project was implemented between the Psychotherapy Training and Research Centre of the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 and the Crisis Center Mobile. Our data consisted of videotapes of group sessions targeted at perpetrators of violence from the years 2013\u20132019, as well as initial interviews and surveys conducted with group members and their partners. We conducted the study as qualitative research, using content analysis as our analysis method. We observed a total of 17 sessions, examining what impacts fathers recognized, how these impacts were brought up in discussions, and in what situations impacts were not recognized. Fathers recognized the impacts of their violence on both the child and the child-father relationship. Impacts identified included fear, anger and unforgiveness, distress, learned harmful behavior patterns, lack of trust, insecurity and vigilance, as well as physical impacts. The impacts were brought up in group discussions either spontaneously, initiated by the father, or non-spontaneously, initiated by the therapist. We also observed situations where fathers did not recognize impacts on the child, even though the opportunity to consider the child's experience was offered in the discussion. In situations where recognition did not occur, fathers either ignored the impacts, focused on their own experience, or did not recognize the behavior as violence. Although fathers recognized the impacts of their violence on the child and the child-father relationship, discussion of children's experiences in our data was limited. It can be considered whether a more structured approach to addressing the role and perspective of children in group interventions could encourage fathers to also discuss the impacts of violence on children. The study provided new perspectives on considering the role of children in clinical work on violence.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-07-16T05:53:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-07-16T05:53:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4kivaltaiset is\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4kivallan vaikutukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekij\u00e4interventio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsille aiheutuneiden v\u00e4kivallan vaikutusten tunnistaminen ryhm\u00e4muotoisessa tekij\u00e4interventiossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202407165251", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhev\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hisuhdev\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "is\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terapeutit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivaltaty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96425
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:05Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a8f42339-150c-4a68-8f57-b9cfb52fefb8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202407165251.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantanen, Adeliina Holkkola, Katinka Lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa väkivaltaiset isät väkivallan vaikutukset tekijäinterventio Psykologia Psychology 202 väkivalta perheväkivalta lähisuhdeväkivalta lapset (ikäryhmät) isät vaikutukset terapeutit tunnistaminen väkivaltatyö
title Lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa
title_full Lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa
title_fullStr Lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa Lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa
title_full_unstemmed Lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa Lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa
title_short Lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa
title_sort lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa
title_txtP Lapsille aiheutuneiden väkivallan vaikutusten tunnistaminen ryhmämuotoisessa tekijäinterventiossa
topic väkivaltaiset isät väkivallan vaikutukset tekijäinterventio Psykologia Psychology 202 väkivalta perheväkivalta lähisuhdeväkivalta lapset (ikäryhmät) isät vaikutukset terapeutit tunnistaminen väkivaltatyö
topic_facet 202 Psychology Psykologia isät lapset (ikäryhmät) lähisuhdeväkivalta perheväkivalta tekijäinterventio terapeutit tunnistaminen vaikutukset väkivallan vaikutukset väkivalta väkivaltaiset isät väkivaltatyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96425 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202407165251
work_keys_str_mv AT rantanenadeliina lapsilleaiheutuneidenväkivallanvaikutustentunnistaminenryhmämuotoisessatekijäin