Nykytaiteen verkkokaupassa tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista

Tutkielman tarkoitus on muodostaa laajempi ymmärrys suomalaisen nykytaiteen verkkokaupan tilasta ja ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskohteena on suomalaisen taiteen verkkokauppa Taiko ja sen asiakkaat. Tutkielmassa yhdistetään laajasti ja vertaillen taidehistorian sekä markkinoinnin aloj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viirret, Katariina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kauppakorkeakoulu, Faculty of Humanities and Social Sciences, School of Business and Economics, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Taloustieteet, Department of Music, Art and Culture Studies, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96386
_version_ 1826225730990637056
author Viirret, Katariina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kauppakorkeakoulu Faculty of Humanities and Social Sciences School of Business and Economics Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Taloustieteet Department of Music, Art and Culture Studies Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viirret, Katariina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kauppakorkeakoulu Faculty of Humanities and Social Sciences School of Business and Economics Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Taloustieteet Department of Music, Art and Culture Studies Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viirret, Katariina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kauppakorkeakoulu Faculty of Humanities and Social Sciences School of Business and Economics Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Taloustieteet Department of Music, Art and Culture Studies Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viirret, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoitus on muodostaa laajempi ymmärrys suomalaisen nykytaiteen verkkokaupan tilasta ja ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskohteena on suomalaisen taiteen verkkokauppa Taiko ja sen asiakkaat. Tutkielmassa yhdistetään laajasti ja vertaillen taidehistorian sekä markkinoinnin alojen tutkimusta ja syvennytään taidemarkkinoiden viimeaikaiseen kehitykseen sekä taideteosten luonteeseen luksustuotteina. Taiteen ostamista käsitellään ostoprosessin ja -motivaatioiden kautta, sekä pureudutaan Instagramiin taiteen markkinointi- ja myyntikanavana. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Taikon asiakasta sekä keräämällä visuaalinen aineisto Taikon Instagram-tililtä. Tulosten perusteella Taikon asiakkaiden ostoprosessi on korkeaa asiakasosallistumista vaativa ja perustuu erityisesti tunneperustaiseen päätöksentekoon. Haastattelut osoittavat, että taiteen verkko-ostamiseen liittyy edelleen haasteita, ja taidetta ostetaan erityisesti sisustuksellisten tai keräilyyn ja kauneuden arvostamiseen liittyvien motivaatioiden pohjalta. Tärkeiksi vaikuttaviksi tekijöiksi nousevat ostajan arvot, taideteosten henkilökohtaisuus, omaisuuden kartuttaminen sekä tarve elämyksellisyyteen. Lisäksi Instagram- markkinoinnin tutkimus dokumentoi taiteen markkinoinnin mahdollisuuksia ja antaa viitteitä sisällön toimivuudesta ja vaikutuksista asiakassitoutuneisuuteen. Tutkimus valottaa taiteen ostamiseen liittyviä tekijöitä ja nykytaiteen verkkokauppaa, tarkastelee taiteen ja luksuksen yhtäläisyyksiä, sekä kartoittaa taiteen markkinointia Instagramissa. Tulokset luovat pohjan laajemmille nykytaiteen verkkokaupan ja taiteen markkinoinnin jatkotutkimuksille, sekä tarjoaa näköaloja ja ideoita taidealan toiminnan kehittämiseen.
first_indexed 2024-07-09T20:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luukkanen-Hirvikoski, Teija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viirret, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-07-09T08:05:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-07-09T08:05:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96386", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoitus on muodostaa laajempi ymm\u00e4rrys suomalaisen nykytaiteen verkkokaupan tilasta ja ostamiseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Tutkimuskohteena on suomalaisen taiteen verkkokauppa Taiko ja sen asiakkaat.\nTutkielmassa yhdistet\u00e4\u00e4n laajasti ja vertaillen taidehistorian sek\u00e4 markkinoinnin alojen tutkimusta ja syvennyt\u00e4\u00e4n taidemarkkinoiden viimeaikaiseen kehitykseen sek\u00e4 taideteosten luonteeseen luksustuotteina. Taiteen ostamista k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ostoprosessin ja -motivaatioiden kautta, sek\u00e4 pureudutaan Instagramiin taiteen markkinointi- ja myyntikanavana.\nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmi\u00e4 ja aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahdeksaa Taikon asiakasta sek\u00e4 ker\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 visuaalinen aineisto Taikon Instagram-tililt\u00e4.\nTulosten perusteella Taikon asiakkaiden ostoprosessi on korkeaa asiakasosallistumista vaativa ja perustuu erityisesti tunneperustaiseen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon. Haastattelut osoittavat, ett\u00e4 taiteen verkko-ostamiseen liittyy edelleen haasteita, ja taidetta ostetaan erityisesti sisustuksellisten tai ker\u00e4ilyyn ja kauneuden arvostamiseen liittyvien motivaatioiden pohjalta. T\u00e4rkeiksi vaikuttaviksi tekij\u00f6iksi nousevat ostajan arvot, taideteosten henkil\u00f6kohtaisuus, omaisuuden kartuttaminen sek\u00e4 tarve el\u00e4myksellisyyteen. Lis\u00e4ksi Instagram- markkinoinnin tutkimus dokumentoi taiteen markkinoinnin mahdollisuuksia ja antaa viitteit\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6n toimivuudesta ja vaikutuksista asiakassitoutuneisuuteen.\nTutkimus valottaa taiteen ostamiseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ja nykytaiteen verkkokauppaa, tarkastelee taiteen ja luksuksen yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4, sek\u00e4 kartoittaa taiteen markkinointia Instagramissa. Tulokset luovat pohjan laajemmille nykytaiteen verkkokaupan ja taiteen markkinoinnin jatkotutkimuksille, sek\u00e4 tarjoaa n\u00e4k\u00f6aloja ja ideoita taidealan toiminnan kehitt\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-07-09T08:05:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-07-09T08:05:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taidemarkkinat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luksus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostomotivaatiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostoprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taiteen markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4lt\u00f6markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sek\u00e4 Taikon Instagram-markkinoinnista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202407095213", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidehistoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art History", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "310", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ylellisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nykytaide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taideteokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidehistoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96386
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:49Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ebcb127d-75fb-49d9-8fd7-f7fdf210419e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202407095213.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viirret, Katariina Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista taidemarkkinat luksus ostomotivaatiot ostoprosessi taiteen markkinointi sisältömarkkinointi Taidehistoria Art History Markkinointi Marketing 310 20423 ylellisyys digitalisaatio taide markkinointi verkkokauppa nykytaide taideteokset taidekauppa digitaalinen markkinointi taidehistoria sosiaalinen media Instagram
title Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
title_full Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
title_fullStr Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
title_full_unstemmed Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
title_short Nykytaiteen verkkokaupassa
title_sort nykytaiteen verkkokaupassa tutkimus taikon asiakkaiden ostoprosessista ja motivaatioista sekä taikon instagram markkinoinnista
title_sub tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
title_txtP Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
topic taidemarkkinat luksus ostomotivaatiot ostoprosessi taiteen markkinointi sisältömarkkinointi Taidehistoria Art History Markkinointi Marketing 310 20423 ylellisyys digitalisaatio taide markkinointi verkkokauppa nykytaide taideteokset taidekauppa digitaalinen markkinointi taidehistoria sosiaalinen media Instagram
topic_facet 20423 310 Art History Instagram Marketing Markkinointi Taidehistoria digitaalinen markkinointi digitalisaatio luksus markkinointi nykytaide ostomotivaatiot ostoprosessi sisältömarkkinointi sosiaalinen media taide taidehistoria taidekauppa taidemarkkinat taideteokset taiteen markkinointi verkkokauppa ylellisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96386 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202407095213
work_keys_str_mv AT viirretkatariina nykytaiteenverkkokaupassatutkimustaikonasiakkaidenostoprosessistajamotivaatiois