Nykytaiteen verkkokaupassa tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista

Tutkielman tarkoitus on muodostaa laajempi ymmärrys suomalaisen nykytaiteen verkkokaupan tilasta ja ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskohteena on suomalaisen taiteen verkkokauppa Taiko ja sen asiakkaat. Tutkielmassa yhdistetään laajasti ja vertaillen taidehistorian sekä markkinoinnin aloj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viirret, Katariina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kauppakorkeakoulu, Faculty of Humanities and Social Sciences, School of Business and Economics, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Taloustieteet, Department of Music, Art and Culture Studies, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96386
Description
Summary:Tutkielman tarkoitus on muodostaa laajempi ymmärrys suomalaisen nykytaiteen verkkokaupan tilasta ja ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskohteena on suomalaisen taiteen verkkokauppa Taiko ja sen asiakkaat. Tutkielmassa yhdistetään laajasti ja vertaillen taidehistorian sekä markkinoinnin alojen tutkimusta ja syvennytään taidemarkkinoiden viimeaikaiseen kehitykseen sekä taideteosten luonteeseen luksustuotteina. Taiteen ostamista käsitellään ostoprosessin ja -motivaatioiden kautta, sekä pureudutaan Instagramiin taiteen markkinointi- ja myyntikanavana. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Taikon asiakasta sekä keräämällä visuaalinen aineisto Taikon Instagram-tililtä. Tulosten perusteella Taikon asiakkaiden ostoprosessi on korkeaa asiakasosallistumista vaativa ja perustuu erityisesti tunneperustaiseen päätöksentekoon. Haastattelut osoittavat, että taiteen verkko-ostamiseen liittyy edelleen haasteita, ja taidetta ostetaan erityisesti sisustuksellisten tai keräilyyn ja kauneuden arvostamiseen liittyvien motivaatioiden pohjalta. Tärkeiksi vaikuttaviksi tekijöiksi nousevat ostajan arvot, taideteosten henkilökohtaisuus, omaisuuden kartuttaminen sekä tarve elämyksellisyyteen. Lisäksi Instagram- markkinoinnin tutkimus dokumentoi taiteen markkinoinnin mahdollisuuksia ja antaa viitteitä sisällön toimivuudesta ja vaikutuksista asiakassitoutuneisuuteen. Tutkimus valottaa taiteen ostamiseen liittyviä tekijöitä ja nykytaiteen verkkokauppaa, tarkastelee taiteen ja luksuksen yhtäläisyyksiä, sekä kartoittaa taiteen markkinointia Instagramissa. Tulokset luovat pohjan laajemmille nykytaiteen verkkokaupan ja taiteen markkinoinnin jatkotutkimuksille, sekä tarjoaa näköaloja ja ideoita taidealan toiminnan kehittämiseen.