Lasten alakouluiän kielellisten ja matemaattisten taitojen yhteys nuoruusiän masennusoireiluun äidin masennusoireilun muuntava vaikutus

Lukivaikeuksien sekä matemaattisten oppimisvaikeuksien tiedetään olevan yhteydessä masennusoireiluun. Sen sijaan näyttöä yleisemmin kielellisten ja matemaattisten taitojen yhteyksistä masennusoireiluun on huomattavasti vähemmän. Tutkimuksen tarkoituksena olikin tarkastella ennustavatko yleisopetukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mykkänen, Inka, Pietilä, Milja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96372
Description
Summary:Lukivaikeuksien sekä matemaattisten oppimisvaikeuksien tiedetään olevan yhteydessä masennusoireiluun. Sen sijaan näyttöä yleisemmin kielellisten ja matemaattisten taitojen yhteyksistä masennusoireiluun on huomattavasti vähemmän. Tutkimuksen tarkoituksena olikin tarkastella ennustavatko yleisopetuksessa opiskelevien lasten matemaattiset ja kielelliset taidot masennusoireilua nuoruusiässä. Äidin masennuksen tiedetään olevan riskitekijä nuoren masennukselle, joten lisäksi haluttiin selvittää muuntaako äidin masennusoireilu tätä yhteyttä. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin –tutkimushanketta, jonka tavoitteena on ollut tutkia nuorten koulupolkuja sekä hyvinvointia. Tässä tutkimuksessa oli mukana yhteensä 1338 nuorta. Kielellisiä ja matemaattisia taitoja mitattiin kumpaakin kolmella tehtävällä. Tehtävissä, muun muassa kuullun ymmärtämisen ja ei-kielellisen päättelyn, suoriutumisen yhteyttä masennusoireiluun tutkittiin riippumattomien otosten t-testeillä. Kielellisten ja matemaattisten taitojen tehtävistä muodostettujen keskiarvoamuuttujien yhteyttä masennusoireiluun tutkittiin logistisella regressioanalyysillä. Äidin masennusoireilun muuntavaa vaikutusta tutkittiin hierarkkisella logistisella regressioanalyysillä niin ikään erikseen kielellisten ja matemaattisten taitojen osalta (n = 956). Selvitimme myös, miten sukupuolen ja vanhemman koulutustaustan kontrollointi analyyseissä vaikutti yhteyksiin. Tulostemme perusteella ainoastaan kielelliset taidot olivat yhteydessä masennusoireilun riskiin, mutta tämäkin yhteys poistui, kun huomioon otettiin sukupuoli. Matemaattiset taidot eivät ennustaneet nuoren masennusoireilun riskiä, eikä äidin masennusoireilu muuntanut yhteyttä kielellisten ja matemaattisten taitojen sekä masennusoireilun välillä. Sen sijaan taustamuuttujana käytetyn sukupuolen havaittiin olevan yhteydessä nuoren masennusoireiluun. Tulostemme pohjalta voidaan havaita, että kielellisten ja matemaattisten taitojen sijaan masennusoireiluun vaikuttaa ennen kaikkea tyttösukupuoli, joten on tärkeää kiinnittää huomiota etenkin tyttöjen mielenterveyteen ja hyvinvointiin. Jatkossa tutkimusta kielellisten ja matemaattisten taitojen mahdollisista yhteyksistä masennusoireiluun tarvitaan vielä lisää.