Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives attitudes et approches des enseignants

Kandidaatintutkielmani tutkii lukiossa työskentelevien kielten aineenopettajien asenteita ja toimintatapoja liittyen lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun. Näkökulmana on mukana myös todistusvalinnan tuomat mahdolliset vaikutukset omaan toimintaan tai ajatuksiin. Suomalaisten vähene...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sorvisto, Jonna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96283
_version_ 1826225811396493312
author Sorvisto, Jonna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sorvisto, Jonna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sorvisto, Jonna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sorvisto, Jonna
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmani tutkii lukiossa työskentelevien kielten aineenopettajien asenteita ja toimintatapoja liittyen lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun. Näkökulmana on mukana myös todistusvalinnan tuomat mahdolliset vaikutukset omaan toimintaan tai ajatuksiin. Suomalaisten vähenevä kielitaito on puhuttanut suomalaista yhteiskuntaa viime vuosien aikana, ja varsinkin opettajien huoli on tullut keskustelussa esille. Todistusvalinta on ollut käytössä vuodesta 2020, jolla on ollut heikentävä vaikutus kielten valintoihin. Juuri sen vuoksi tutkielmaan on otettu huomioon myös sen mahdollinen vaikutus opettajien asenteisiin ja toimintatapoihin. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: täytyykö opettajien heidän mielestään motivoida lukiolaisia jatkamaan valinnaisten vieraiden kielten opiskelua? Onko opettajien mielestä lukiolaisten hyödyllistä opiskella näitä kieliä ja suorittaa ne ylioppilaskirjoituksissa? Miten opettajat motivoivat lukiolaisia opiskelemaan valinnaisia vieraita kieliä? Tässä tutkielmassa aineistonkeruuna on käytetty kyselylomaketta, joka on lähetetty satunnaisesti Pohjanmaan eri alueilla sijaitseviin lukioihin. Vastaajamäärä on yhteensä 13. Vastauksia käytiin läpi sisällönanalyysin avuin. Kyselyn vastauksista ilmeni, että asenteet lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun on säilynyt myönteisenä, johon lukiolaisia tahdotaan kannustaa. Heidän mielestään tärkeintä on lukiolaisen henkilökohtainen hyöty kielen opiskelusta. Opettajat kokevat painetta motivoida lukiolaisia, jotta tarvittavat ryhmäkoot muodostuvat. Vastauksista ilmeni paljon keinoja motivoida lukiolaisia valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun, jotka jaoteltiin neljään eri kategoriaan: motivaation perusedellytysten luominen, motivaation löytämisen tukeminen, motivaation ylläpitäminen sekä säilyttäminen ja positiiviseen jälkikäteiseen itsearviointiin kannustaminen. Näitä vastauksia ei voida kuitenkaan yleistää muihin lukioissa työskenteleviin opettajiin vastausten vähäisyyden vuoksi. Tämän kandidaatintutkielman vastaajien antamia motivoivia keinoja voi käyttää apuvälineenä oman opettamisen tukena. Tulevaisuudessa tutkimusta voisi jatkaa tutkimalla, mitkä motivoivat menetelmät ovat lukiolaisten mielestä kaikista tehokkaimpia.
first_indexed 2024-07-03T20:05:25Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorvisto, Jonna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-07-03T06:50:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-07-03T06:50:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96283", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmani tutkii lukiossa ty\u00f6skentelevien kielten aineenopettajien asenteita ja toimintatapoja liittyen lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun. N\u00e4k\u00f6kulmana on mukana my\u00f6s todistusvalinnan tuomat mahdolliset vaikutukset omaan toimintaan tai ajatuksiin. Suomalaisten v\u00e4henev\u00e4 \nkielitaito on puhuttanut suomalaista yhteiskuntaa viime vuosien aikana, ja varsinkin opettajien huoli on \ntullut keskustelussa esille. Todistusvalinta on ollut k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 vuodesta 2020, jolla on ollut heikent\u00e4v\u00e4 vaikutus kielten valintoihin. Juuri sen vuoksi tutkielmaan on otettu huomioon my\u00f6s sen mahdollinen vaikutus opettajien asenteisiin ja toimintatapoihin. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: t\u00e4ytyyk\u00f6 opettajien \nheid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n motivoida lukiolaisia jatkamaan valinnaisten vieraiden kielten opiskelua? Onko opettajien mielest\u00e4 lukiolaisten hy\u00f6dyllist\u00e4 opiskella n\u00e4it\u00e4 kieli\u00e4 ja suorittaa ne ylioppilaskirjoituksissa? Miten \nopettajat motivoivat lukiolaisia opiskelemaan valinnaisia vieraita kieli\u00e4?\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa aineistonkeruuna on k\u00e4ytetty kyselylomaketta, joka on l\u00e4hetetty satunnaisesti Pohjanmaan eri alueilla sijaitseviin lukioihin. Vastaajam\u00e4\u00e4r\u00e4 on yhteens\u00e4 13. Vastauksia k\u00e4ytiin l\u00e4pi sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avuin. Kyselyn vastauksista ilmeni, ett\u00e4 asenteet lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun on s\u00e4ilynyt my\u00f6nteisen\u00e4, johon lukiolaisia tahdotaan kannustaa. Heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n t\u00e4rkeint\u00e4 on lukiolaisen henkil\u00f6kohtainen hy\u00f6ty kielen opiskelusta. Opettajat kokevat painetta motivoida lukiolaisia, \njotta tarvittavat ryhm\u00e4koot muodostuvat. Vastauksista ilmeni paljon keinoja motivoida lukiolaisia valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun, jotka jaoteltiin nelj\u00e4\u00e4n eri kategoriaan: motivaation perusedellytysten luominen, motivaation l\u00f6yt\u00e4misen tukeminen, motivaation yll\u00e4pit\u00e4minen sek\u00e4 s\u00e4ilytt\u00e4minen ja positiiviseen j\u00e4lkik\u00e4teiseen itsearviointiin kannustaminen. N\u00e4it\u00e4 vastauksia ei voida kuitenkaan yleist\u00e4\u00e4 muihin lukioissa ty\u00f6skenteleviin opettajiin vastausten v\u00e4h\u00e4isyyden vuoksi. T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman \nvastaajien antamia motivoivia keinoja voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 apuv\u00e4lineen\u00e4 oman opettamisen tukena. Tulevaisuudessa tutkimusta voisi jatkaa tutkimalla, mitk\u00e4 motivoivat menetelm\u00e4t ovat lukiolaisten mielest\u00e4 kaikista \ntehokkaimpia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-07-03T06:50:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-07-03T06:50:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielididaktiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "todistusvalinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motiver des lyc\u00e9ens \u00e0 \u00e9tudier les langues \u00e9trang\u00e8res facultatives : attitudes et approches des enseignants", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202407035111", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "didaktiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96283
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0dbc16c5-c577-48c1-8dbb-d83fb0b3d01a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202407035111.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sorvisto, Jonna Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants kielididaktiikka todistusvalinta Romaaninen filologia Romance Philology 307 didaktiikka motivaatio
title Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants
title_full Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants
title_fullStr Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants
title_full_unstemmed Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants
title_short Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives
title_sort motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives attitudes et approches des enseignants
title_sub attitudes et approches des enseignants
title_txtP Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants
topic kielididaktiikka todistusvalinta Romaaninen filologia Romance Philology 307 didaktiikka motivaatio
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology didaktiikka kielididaktiikka motivaatio todistusvalinta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96283 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202407035111
work_keys_str_mv AT sorvistojonna motiverdeslyceensaetudierleslanguesetrangeresfacultativesattitudesetapprochesdesen