Empatia R. Vance Peavyn sosiodynaamisessa ohjauksessa

Tutkimuksen tarkoituksena on R. Vance Peavyn ajatuksiin nojaten jäsentää sosiodynaamisessa ohjauksessa tapahtuvaa empatiaa. Suomessa empatiasta ei juurikaan ole kirjallisuutta tai tutkimusta ohjauksen kentällä, joten osaltaan työ on myös keskustelun avaus empatiasta ohjauksen ilmiönä. Tutkimus on lu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hellinen, Anu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96282
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena on R. Vance Peavyn ajatuksiin nojaten jäsentää sosiodynaamisessa ohjauksessa tapahtuvaa empatiaa. Suomessa empatiasta ei juurikaan ole kirjallisuutta tai tutkimusta ohjauksen kentällä, joten osaltaan työ on myös keskustelun avaus empatiasta ohjauksen ilmiönä. Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen. Aineiston lukutapa on hermeneuttinen, ja tutkimuksen tekemisen ohjenuorana on pidetty rationaalisen rekonstruktion periaatteita. Aineisto koostuu sellaisista Peavyn teksteistä, joissa hän kirjoittaa sosiodynaamisesta ohjauksesta yleisesti ilman erityistä kontekstia. Aineiston rajaaminen tällä tavalla oli tarkoituksenmukaista, sillä Peavy on kehittämänsä sosiodynaamisen ohjauksen kautta ollut merkittävä vaikuttaja Suomalaisessa ohjausajattelussa. Tutkimuksessa käy ilmi empatian moninaisuus ohjaustilanteessa. Empatia on sekä asennoitumista että toimintaa. Empaattinen asennoituminen muodostuu useista eri asenteista, jotka vaikuttavat toisiinsa ja ovat toistensa edellytyksiä ja seurauksia. Empatian osoituksista ja empaattisista teoista huomataan, että ne eivät noudata samaa kaavaa ohjaustilanteesta toiseen. Empaattisesti asennoitunut ohjaaja havaitsee sen, mitä ohjattava tai ohjaustilanne kulloinkin vaatii. Näin ollen empatia ohjauksen kontekstissa on dynaaminen olemisen ja toimimisen tapa.